Wolfenstein

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Беше една от най-студените зими от измислянето на транзистора насам. По лицето ми се разливаше зеленикава светлина, идваща от 14-инчовия архаичен монитор. В очите ми се отразяваха пречупени кръстове… Годината е далечната 1993, а играта, заради която подлагам тялото си на радиоактивното влияние на древния кинескоп, е Wolfenstein 3D – първият шутър в историята на компютърните игри, който претендира за триизмерност.

Всичко това се случва преди около 15 години, когато някои от вас вероятно са се раждали. Ако сте от тази група, не се притеснявайте – скоро ще имате възможността да се запознаете с класиката в един осъвременен, полиран и излъскан до крайност вариант. Зад неговото реализиране се крият Raven Software, които вършат основната работа и младото студио Endrant Studios, което се занимава с мултиплейър частта.

Възкресяването на легендарното

заглавие бе намекнато още през 2004-та. Тогава се появиха първите слухове, че Raven Software разработват римейк на основоположника на фърст пърсън шутър жанра.

Едва през 2008 обаче се появи конкретна информация за Wolfenstein – наследника на Wolfenstein 3D и Return to Castle Wolfenstein. Причината заглавието на дългоочаквания шутър да е толкова семпло е, че създателите му от Raven Software целят да ударят едновременно двете най-големи групи геймъри. От една страна тези, които си спомнят 1992 и създаването на жанра, а от друга, родените по-късно, поглъщащи всичко ново, младежи. Какво обаче трябва да предложи една игра, чийто сюжет (Втората световна война) поначало вече е изтъркан до безобразие, за да изпълни своята тежка мисия?

Свръхестествени нишки

плетат историята на новия Wolfenstein. Според информацията, известна до момента, сюжетът ще продължи точно там, където свърши Return to Castle Wolfenstein. Вие ще населите тялото на съюзническия безсмъртен воин БиДжей Блазкович. Същият този БиДжей, който навремето срита задника на роботизираната версия на Хитлер, а няколко години по-късно се справи с плановете на Третия райх да подчини човечеството с помощта на свръхестествени енергийни източници.

Разработчиците от Raven Software са доста предпазливи относно подробностите, свързани с Wolfenstein, но към момента може да се твърди със стопроцентова сигурност, че новият шутър ще предложи дори още по-призрачни приключения. Бласкович отново ще се изправи срещу нацистките орди, но този път срещу една от най-злокобните фракции в немската армия, която се е докопала до мистериозен източник на енергия, наречен Black Sun. Най-интересното е, че той се намира в друго, паралелно измерение, до което вашият герой ще трябва да пътува доста често (дано междуреалностният превоз не е скъп като градския транспорт в София, че…). В паралелния свят Блазкович ще срещне различни гадни чудовища, които ще се опитат да му светят маслото. Той обаче няма да се даде така лесно, защото има цел! Трябва да спаси света (поне за трети път) и ако е възможно, да запази живота си.

Право на избор

Програмистите в Raven Software твърдят, че именно решенията, които ще правите, са един от основните моменти в играта. Двуизмерният (заради двете паралелни измерения) свят на Wolfenstein е така създаден, че в него винаги има място за още един вариант на действие. Мисиите, които ще трябва да изпълнявате, ще ви бъдат връчвани от разпръснати напред-назад съюзници и мистериозни персонажи. Авторите ни призовават да забравим напълно линейността и да се слеем с един свят, в който винаги има поне няколко възможности.

Така например, ако трябва да се справите с две картечни гнезда, разположени на улицата пред вас, вие ще можете да изберете дали да реализирате фронтална самоубийствена атака или да потърсите резервни варианти – били те да се покатерите на покрива на сграда или да слезете в канализацията на безименния немски град, в който се развиват драматичните събития.

Освен от правото на избор, душевният мир на вашия герой ще бъде подсилван и от подсъзнателното усещане за приятелско рамо. Причината за това е, че този път на негова страна ще се сражават компютърно управлявани антихитлеристи, които би трябвало да засилят усещането за екипност.

Някъде там

Докато се сражавате с немските войници в света на Втората световна война, ще можете да използвате типични за онова време оръжия – пистолет, картечница, снайпер, ръчни гранати и т.н. Когато обаче преминете в паралелното измерение, което от Raven Software наричат „The Veil”, нещата се променят. Там ще имате достъп до оръжия, които ще задоволят глада на тези от вас, които си падат по зрелищата. Едно от тях например е базирано на електрически лъч, който действа в сравнително малък обсег, но за сметка на това е крайно смъртоносен.
Този нов свят е обитаван от странни същества, които поглъщат освободената от Black Sun енергия, подобно на земните пчели, събиращи мед. Когато те се напълнят с енергия, един куршум ще е достатъчен, за да възпроизведат чудовищен взрив. В това измерение ще можете да се възползвате и от допълнителни облаги. Това са специалните умения, които ще придобиете, попадайки в него. На този етап е известна само възможността да забавяте движенията в света около вас.

В отбора на добрите

В интерес на истината зад осъществяването на Wolfenstein се крият поне три гейм студия – основният играч е Raven Software, „дарителят” на триизмерен енджин е id Software, а изпълнителят на мултиплейър частта – Endrant Studios. Това са едни от най-опитните хора в индустрията, но въпреки всичко работата на парче понякога може да окаже негативно влияние върху крайния продукт. Да се надяваме, че този случай няма да е така и Raven Software ще могат да се възползват максимално от качествата на id4 Tech енджина, разработен от id Software. Той вече успешно „захрани” Doom 3 и Quake 4. Разбира се графичната платформа ще претърпи редица подобрения, за да покрие съвременните геймърски стандарти. Малкото картинки от играта, както и единственият 55-секунден трейлър, който Raven Software разпространиха през миналата година обаче показват, че в енджина все още има доста хляб.

Все още няма информация и за друг основен момент от играта – мултиплейъра. За тази част от заглавието се знае, че се разработва от изключително младото гейм студио Endrant Studios, базирано в Лондон.

Могъщите босове

отново ще бъдат налице. Ура! Блазкович ще трябва да премери сили с десетки по-големи, мощни и издръжливи създания. Победата срещу тях често пъти ще изисква стратегически ходове, а не груба сила. Така например, за да се справите с един от босовете, ще трябва да използвате умението за забавяне на времето и да се целите в точно определени енергийни елементи, закрепени по тялото на неприятеля.

По всичко личи, че разработчиците се стремят да възродят една легенда. За щастие не чрез обикновен римейк, а чрез съвсем ново заглавие. Ново от гледна точка на графика, богатство на геймплея и разнообразието от оръжия и способности. От друга страна обаче сюжетът си остава почти непроменен, просто леко лакиран, а основното усещане от играта, доколкото разбирам, отново ще бъде в любимия стил „стреляй на месо по гадовете и мърдай наляво-надясно, за да се пазиш от куршумите”.

Интересно ми е да видя какво ще излезе от всичко това. Вариантите са два: сполучливо намигане към корените на жанра или вкисната боза с нереалистични претенции.

Автор: Асен Георгиев