WarTorn

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 21 ное. 2000

Никога не сте чували за WarTorn? Спокойно, това май е масово явление. WarTorn е отроче на австралийската фирма EYST. В случай че и EYST не ви говори нищо, отново не се тревожете. Засега единственият друг проект на EYST е куестът DogDay, за когото може би ще пишем в някой от следващите броеве.

Но да се върнем на WarTorn. Годината е 2999-та. Дълготраен световен мир. Човечеството скучае. Спортовете са развлечение само за малки групи фанатизирани фенове. Гениалното разрешение, до което стигат големите мозъци на XXX век, се нарича “контролирана война”. Така се ражда организацията FIWA (Federal International War Association), която определя правилата на въпросните контролирани конфликти (WarTornTM). В различни райони на земното кълбо се изграждат арени с размери между 3 и 10 кв. км, където да се водят сраженията. С обществено гласуване е решено в първите турнири да се използва военна техника от XX век, една определено носталгична епоха. И така, човечеството е затаило дъх в очакване на първата “среща”, определена за 1 януари 3000 г.

От този момент нататък историята на WarTorn може да си съперничи по оригиналност само с историята на някоя игра от футболната поредицата FIFA :-). Вие поемате ролята на военен командир за една от 32-те страни, изявили желание да участват в “игрите”. За съжаление, авторите не са се сетили за нашата мила Татковина :-). Участващите държави се различават основно по три показателя: силата на въздушните, наземните и морските войски. Всяка страна има шанс за победа, ако се използва подходяща тактика, съобразена с мощта и слабостите й.

За да задвижите военната си машина, ще трябва да контролирате добива на осем вида ресурси. Те се разделят на три категории: изкопаеми ресурси (Iron Ore, Coal, Phosnit, Fuel), техните производни продукти (Steel, Ammo, Power) и кредити, които се получават при продажбата на всичко добито или преработено.

В началото на всеки “мач” разполагате с Construction Truck. Благодарение на него изграждате вашия Official Tunnel. Създаването на останалите постройки изисква определено количество кредити. Всеки ресурс се добива от различна сграда. Местата с концентрация на дадена суровина са маркирани по определен начин. След като изберете терен за сградата, трябва да я завъртите така, че входът (съответно изходът) й да е в максимално удобна за вас позиция. Ако неволно направите грешка, не се притеснявайте, защото сградата отново може да бъде завъртяна, дори “пакетирана” и преместена :-). След като изровите съответния ресурс от Майката Земя, трябва да го пренесете до сградите за преработка. Оттам продукцията се транспортира до заводите, които произвеждат вашите наземни, въздушни и водни военни части. Този процес се извършва автоматично от малки камиони и отнема доста време. Гледайте необходимите за даден производствен процес сгради да не са много далеч една от друга. Когато това е невъзможно, се старайте да осигурявате въоръжена компания на камионите, защото компютърният опонент има лошия навик да ги напада, когато са самотни.

Всяка сграда, която построите, започва да действа с един работник. Ако наемете допълнителен персонал, подобрявате нейната ефективност. С времето обаче работниците се уморяват и стават недоволни. За да избегнете това, трябва да построите Recrеation Centre, където вашите труженици да възстановяват своите сили. Можете да оборудвате съоръжението с различни екстри, за да бъде почивката по-приятна.
WarTorn предлага и доста сериозен арсенал. Пехотинците варират от снайперисти до войници, въоръжени с огнемети. Имате на разположение над 10 предварително готови танка, 7 въздушни и 8 водни единици. Като казвам, че са предварително готови, имам предвид възможността да си създавате всякакви видове нови бойни части. Да кажем, че сте решили да направите летяща единица. Първо трябва да решите дали ще е разузнавателен самолет, изтребител, прехващач, бомбардировач, хеликоптер или транспорт. Остават ви само подробности, като двигател, размер на резервоара, тип и дебелина на бронята, въоръжение и амуниции.

Трябва да имате предвид, че всичко, с което натоварите машината си, ще се отрази както на крайната цена, така и на нейната бързина и маневреност. Никой не може да ви забрани да създадете прехващач с три тройни 30-милиметрови оръдия с по 200 бронебойни снаряда за всяко и с 80-милиметрова композитно-стоманена броня. Въпросът е само дали новият ви, движещ се с не повече от 230 км/ч, “прехващач” ще става за нещо друго, освен за тренировъчна мишена на вражеските зенитни оръдия и противовъздушни ракети.

Когато изпращате дадена бойна единица в сражение, трябва да се съобразявате с няколко основни параметъра – нейната максимална скорост, издръжливост, опит, въоръжение, наличните амуниции, оставащото гориво и броя ликвидирани врагове. И, разбира се, по закона на Мърфи горивото и амуниците на вашите военни машини имат навика да свършват в най-неподходящия момент. Така че, когато атакувате, винаги си подготвяйте достатъчно ремонтни камиони, които играят и ролята на цистерни и запаси с боеприпаси. Ако сте пропуснали да направите това, вашите единици ще трябва сами да се връщат в базата за презареждане и поправка, а това може да ви струва победата…

Когато за пръв път се сблъскате с интерфейса на играта, ще ви се завие свят, но като го поразучите малко, ще видите, че всичко е логично и добре организирано.

Ако играта има слабо място, това е графиката. За нея мога да кажа само едно – прекалено е четвъртита. Вярно е, че EYST първоначално са възнамерявали да пуснат WarTorn през зимата на 1998-ма, но все пак… От друга страна, има цикъл ден/нощ, а масираните нощни битки са истинска наслада за окото.

Задължително е да се отбележи, че авторите са се сетили и за тези, който не желаят да се занимават с 8 ресурса и строеж на база. В skirmish варианта битката се започва само с предварително избрани от вас единици, с безкрайни амуниции и гориво. Предвидени са и други възможности на игра, но на тях няма да се спирам. По-важното е, че ако желаете, можете да се вживеете в ролята на FIWA и сами да създадете всички правила.

Автор: Борис Цветков