WarCraft III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 сеп. 2002

Тази статия е предназначена за всички, които имат намерение да опознаят в детайли света на WarCraft III. Първото важно нещо, което трябва да се отбележи, е, че играта няма нищо общо със StarCraft. Новото отроче на Blizzard е заглавие с напълно оригинални концепции, които допринасят за създаването на един уникален геймплей.  

Общи съвети

– Не пренебрегвайте героя си. Използвайте го максимално във всеки един момент, защото неговите умения в 99% от случаите изнасят на гърба си цялата армия.

– Внимавайте да не губите единици още в самото начало или поне се опитайте да сведете загубите до възможно най-ниското ниво. За тази цел изтегляйте от битките наранените или просто избирайте герои, които могат да се справят с неутралните гадини предимно сами. Такива са Keeper of the Groove, Archmage, FarSeer, Blademaster, Dreadlord. 

– Всяка армия е много по-силна, ако в нея има няколко типа единици. Например 4-5 Footmen, 3-4 Knights, 4-5 Riflemen и т.н. са много по-ефективни, отколкото само рицари, само пехота или само стрелци.

– Възползвайте се от предметите и неутралните сгради! Разумното им приложение би могло да обърне хода на всяка игра. 

– Ако играете на по-големи карти, овладяването на втора мина (рядко и на трета) става задължително. Би било добра идея да наблюдавате евентуалните места, на които противникът ви би си построил втора база и да осуетявате неговите планове, докато ресурсите му не се изчерпат.
Shade-овете (немъртви) и бухалите на huntress-ите (нощни елфи) са идеални за тази цел.  

– Не се ограничавайте с присъствието на един единствен герой в своята армия, освен ако картата не е малка и изходът от играта не се реши в първите едно-две сражения.

– Ако забележите, че губите битката, не се колебайте, а бягайте. Пропиляването на единици е напълно излишно, а тяхното подновяване – твърде скъпо. 

Хора

Повече от пет селянина не са необходими при събирането на злато. За дърва обаче ще са нужни малко повече – около 5-6. По-късно, след ъпгрейд, работниците могат да носят 15 или 20 дърва наведнъж вместо 10. Тогава техният брой може да бъде намален наполовина.

Хората съвсем спокойно използват своите ферми и като стени поради факта, че тези сгради могат да се строят плътно една до друга. С тяхна помощ е препоръчително да прикривате равномерно разположените ви из града кули, така че достъпът до тях да бъде максимално ограничен. 

Човешката раса има разнообразни бойци, които могат да прилагат доста стратегии. Ето една от тях. Концентрирайте се върху производството на footman-и (7-9) и използвайте тяхното защитно умение. Щом имате възможност, подсилете ги с няколко rifleman-и (5-6), а впоследствие задължително с priest (1-3) и sorceresses (1-3). В ранните битки тази комбинация няма да ви изневери. Но в никакъв случай не занемарявайте рицарите. Колкото по-бързо стигнете до тях, толкова по-добре – те достойно ще заместят footman-ите. Тази армия би се възползвала чудесно от защитната аура на паладина и от близърда на Archmage-a.

Друга добра, но много рискована стратегия, е масовото производство на sorceress (7-11), подплатени с няколко footman-а и стрелци. Присъствието на Archmage е задължително заради неговата аура, възстановяваща маната на околните единици. Целта в тази стратегия е да превърнете по-голямата част от противниковата армия в овце, които впоследствие да бъдат изклани. Тя е обаче опасна и изисква огромна сръчност.   

Немъртви

Тъй като започвате единствено с три аколити и един ghoul (таласъм), всяка секунда в самото начало е от жизнена важност. Гледайте да запълните с работници обитаваната от духове мина за не повече от 1-2 минути. Тъй като таласъмите могат да нося по 20 дърва наведнъж, в самото начало ще ви свършат перфектна работа и само двама от тях. Ако впоследствие обаче забележите, че разстоянието между работното им място и централната сграда или гробището се е увеличило сериозно, поставянето на още един юнит от този тип няма да е излишно.

Немъртвите могат да защитават своята база по перфектен начин. Техните sprit towers са изключително силни и комбинирани с мощната атака на основата сграда, стават ужас за всеки играч. Не правете грешката да събирате кулите на едно място, защото магии като земетресение и близърд могат да ги сринат за нула време.

Една от любимите ми стратегии с немъртвите е масовото използване на таласъми, примесени с 2-3 crypt fiend-а. Като първи герой е хубаво да изберете Dreadlord-а, тъй като неговата вампирична аура ще пълни кръвта на първите ви меле единици. Изследването на cannibalize и frenzy допълнително ще увеличи ефективността на таласъмите. Комбинирайте тази армия с втори герой Death Knight, който пък със своята аура ще ускори атаката и регенерацията на единиците ви. Задължително включете и няколко некромансера (3-5), които да вдигат скелети. Тази стратегия обаче е трудно приложима единствено срещу нощните елфи и техните huntress-и. В този случай се съсредоточете върху производството на crypt fiend-и и ги примесете с няколко таласъма, а впоследствие – и с abominations. Dreadlord не би ви бил кой знае колко полезен като герой, тъй като неговата аура въздейства  единствено меле върху единици.
Комбинацията от Death Knight и Lich е много по ефективна. Ако пък играете срещу орки и знаете, че врагът ви се е съсредоточил върху производството на грунтове, използването на гарголити (5-8) е добра идея. Но никога не забравяйте да включвате некромансери, защото в повечето случаи без тях ще сте загубени.   

Често срещана тактика е комбинацията от 9-12 некромансера и 3-4 meat wagon-а, които предварително са напълнени с трупове от гробището. След като се доберете на безопасно разстояние от противниковата база, изпразнете вагоните и оставете маговете да направят колкото се може повече скелети. Подкрепена от няколко таласъми и crypt fiend-и, тази армия може лесно да надвие по-упоритите противници. Стратегията обаче е рискована, защото при нея залогът е предимно в ръцете на магьосниците ви. Но ако се приложи правилно, тя е доста успешна.

Орки

Орките събират ресурси подобно на хората, така че повече от 5 пеона в мината и 5-6, които да секат дърва няма да са ви необходими. От изключителна важност е как ще разположите „бункерите“ на зеленокожите същества. Разпръснете ги равномерно из вътрешността на базата ви. Никога не ги поставяйте на предна линия, защото ще затруднявате пеоните, когато им заповядвате да влизат в тях. Подкрепете ги с няколко нападателни кули. Не сгъстявайте сградите. Оставяйте повече място между тях, тъй като орките са големи същества и имат нужда от пространство, за да минават свободно.

Единствената широко разпространена стратегия сред зелените същества е масовото използване на грунтове (5-7), подкрепени от няколко трола (2-3) и задължително шамани, които да владеят изключително мощната магия bloodlust. Тъй като в по-късен стадий на играта лесно можете да бъдете контрирани от въздушни единици (химери, frost wyrms, гарголити, грифони), съсредоточете вниманието си върху производството на летящите wyverns. Тази тактика работи почти безотказно с всеки герой.
Лично за бих препоръчал Far Seer-а заради неговия ultimate spell, който би помогнал при нахлуването в чуждите бази. В противен случай ще трябва да включите към армията си и 2-3 катапулта.
 
Нощни елфи

Подобно на немъртвите запълнете златната мина с работници за не повече от 1-2 минути. Тъй като нощните елфи се нуждаят от повече дърва, а wisp-овете извличат единствено по 5, ще се наложи да сложите повечко. 7-8 вършат идеална работа. Що се отнася до разположението на сградите, препоръчително е да слагате moon wells в предната част на базата и да включите умението им да лекуват на auto casting. По този начин защитаващите се единици ще могат да възстановяват кръвта си безпроблемно без да се налага да губят излишно време.

С помощта на първите си две единици, подкрепени от ентите на Keeper of the Groove, нощните елфи умеят да прилагат силен натиск още в самото начало. Стрелците (3-5) и huntress-ите (6-8) остават в тяхната основна армия до края на играта. Те обикновено се допълват от 3-4 дриади, които забавят, тровят и махат положителните магии на врага. Druid of the Claw (2-3) е много полезен със своята магия roar, която увеличава атаката на единиците с 25 процента. Магията на Druid of the Talon – faerie fire, пък е изключително ефективна срещу по-защитно ориентираните хора, тъй значително намалява бронята на вражеските единици. Ако играете срещу немъртви, би било препоръчително да започнете с герой Priestess of the Moon. Нейната аура ще увеличи допълнително атаката на стрелящите единици, което ще ви помогне да елиминирате бързо по-слабите им единици и най-вече некромансерите. А starfall-ът е меко казано смъртоносен. 

Балистите на нощните елфи са ефективни и срещу по-големи групи от единици (след ъпгрейд), така че не забравяйте да се снабдявате с по 2-3 от тях. Също така няма да излишно, ако взимате със себе си и по 2-3 wisp-а. При детонация те могат да осакатят всяка група от магове, тъй като ликвидират тяхната мана.

Автор: Владимир Тодоров