Unreal Tournament 2004

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Целта на този гайд е да ви помогне да “разберете” новия режим на игра “Onslaught”. По простата причина, че всеки съвет за адреналинови мултиплейър екшъни като UT и Deatmatch режимите се свежда до “Стреляй точно, никога не спирай на едно място и познавай картите като кутрето си”. А Onslaught-ът е нещо доста ново за феновете на поредицата и нека си го признаем – се играе особено много. За това ще си поговорим какво да правите и какво не.

Оръжията

Имаме три изцяло нови оръжия в UT 2004. Това са:

Mine Layer

Използвате го, за да слагате Spider мини. Те са самостоятелни и еднакво ефективни, както срещу пехота, така и срещу превозни средства. С алтернативната стрелба можете да ги направлявате в желаната от вас посока.

AVRiL

С пълно име Anti-Vehicle Rocket Launcher, AVRiL-ът изстрелва насочващи се ракети, с които да гризкате брони.

Grenade Launcher

Гранатомет – стандартен, виждали сме много такива, но този може да си лепи гранатите по машини.

Sniper Rifle

Голямото завръщане. Имате 10х zoom и за разлика от L. Gun-a не издавате позицията си, докато стреляте. Все пак хедшотът си е хедшот откъдето и да го погледнеш.

Концепцията на Onslaught и как да победим?

Новото за UT в този режим на игра е, че за първи път в поредицата се вкарва широк спектър от бойни превозни средства, които можете да използвате. Всеки отбор започва с една база, в която се намира Power Corе-ът ви. Целта на играта е да взривите този на врагот. Просто, нали? Не съвсем. Трикчето е, че не можете директно да ръшнете базата на врага. Трябва да свържете няколко подбази до нея. От този елемент идва и цялата стратегия в Onsalught-а.

Стартирате с една “подбаза” и оттук започват битките, за да хванете следващата, съставяйки система от свързващи се точки до Power Corе-а на противника. Чак след като съедините всички, ще можете да нападнете енергийното му ядро. Тази концепция изисква МНОГО добро взаимодействие между членовете на отбора и тактика.

Една много важна подробност е, че има оръжие, което влияе на всичко в играта – това е Link-Gun-ът. Бъдете сигурни, че сте разбрали на какво е способно. Оръжието може да:

1) Поправя развалените ви машини

2) Да поправя енергийните източници на подбазите ви. Единствено ядрото в главната база е изключение от правилото.

Машините и как да ги използваме?

Бойните машини представляват втората голяма промяна в UT2k4 и има няколко, за чиито функции трябва да знаете всичко. Надявам се да ви разясня кое на какво е способно, също и със съветите си да ви помогна да станете по-добри пилоти/шофьори. За BF феновете – машините тук нямат нищо общо с тези, които познавате, но опитът, придобит от управлението на Panzer IV-ки и Як-ове, определено помага за по-бързата ви адаптация.

Не забравяйте, че опонентът може да открадне машината ви. Не могат да се крадат неща, които не са влезли в игра, т.е. след като са се “родили”, никой не ги е пипнал. Затова винаги се оглеждайте за тъпаци, скачащи от повреден Goliath. Струва си да им го свиете под носа, дори и да е тежко повреден, и да използвате огромната му унищожителна сила срещу тях.

Друго важно правило. Всеки път като се качите в машина, се огледайте за съотборници. Не е важно какво карате   –  ако ще се движите по земята (мантата влиза в това число), то НАИСТИНА трябва да предложите превоз. “Но нали някои имат само 1-2 позиции?”, ще попита някой. Е, и! Можете да скочите на машината и да се крепите на нея, ако шофьорът кара малко по-благоразумно. Да не говорим, че така се вдига огневата мощ на МПС-то ви. Четири играчи, возещи се на Goliath с пълен екипаж, са точно толкова унищожителни, колкото и “неразгънат” Leviathan.

Ключът към битката с машини е да работите в групи. Комбинацията от Raptor и Goliath е велика! Голиатът прикрива Раптора, докато той му осигурява въздушна подкрепа.

А ето и особеностите на самите машини:

Gоliath

Доста тежък е, може да поеме доста бой и пак да продължи да наритва чужди задници. Внимавайте като слизате от него, защото това са едни от най-мощните оръжия в играта и 100% някой ще поиска да ви го свие. Да не говорим, че лесно се поправя от двама души. Често съм виждал някой да го тафи, да го поправи и да го върне в играта заедно със съотборник в собствен танк – това при добро отиграване означава победа. И още нещо. Ако сте новобранец, то не напирайте да го карате – по-добре потренирайте срещу ботовете. За отбора е по-ценен ОПИТЕН пилот да поведе атаката и да я изнесе до край, а не някой, който ще умре още на първа подбаза.

Танкът е с 2 позиции – шофьор (стрелящ с голямото пушкалко) и втори на картечка. Точното определение за скоростта му е “бавен”. Опитайте се да избягвате правенето на стънтчета, докато го карате. Вземете си Скорпион, ако искате малко off road.

Основното му оръжие е доста добро. Може да гръмне Манта, Раптор или Скорпион с един или два изстрела. Проблем е, че самото оръдие се върти доста бавно, така че ако го пилотирате, внимавайте за бързи и повратливи машинки. Ако ви нападне Раптор, най-добре се прехвърлете на картечката и се опитайте да го свалите.

Алтернативното оръжие – 50-калибровата картечница служи за атака на неща, за които базовото оръжие е безполезно, както и за подкрепа срещу пехота. Но основният ви приоритет сред противниковите части трябва да са въздушните единици. Добър пилот горе може да ви свърши наистина много бързо.

По принцип е трудно да биете Голиат. Най-лесните начини да го направите е с AVRiL или мини. И пак казвам: опитвайте се да не излизате много-много от танка си, защото умният противник ще се опита да ви го крадне.

Hellbender

Бронята на Hellbender-а е доста по-добра от тази на Scorpion-а или Manta и позволява да се набутате направо в екшъна.

Машината е с три места. Пилот (който може да надува клаксона и получава привилегията машината да носи името му), средна кула – стреляща с “EMP” топки и лъч, който да ги пръска, както и странично оръдие, което може да изстрелва заредени снаряди. Друга много добра характеристика на тази машина е скоростта, особено в комбинация със защитата и огневата й мощ.

Специално внимание заслужава бибипката. Много хора не знаят за буквално смачкващия потенциал на hellbender-а. Докато шофирате, нищо не може да ви спре, за това не се спирайте на едно място и ГАЗЕТЕЕЕ, каквото и както ви попадне. Ако лошите свършат, имате си съотборници. Бипкайте си за кеф и да ги стресирате допълнително!:)

А сега е време за възможностите на EMP “Link” кулата. Със стандартната стрелба пускате топките, с алтернативната ги взривявате, подобно на Shock Rifle-а. Това е може би най-трудното оръжие, но веднъж овладяно, може да вкарва повече демидж от което и да е друго. Топките се движат бавно, много бавно. Спокойно можете да изстреляте няколко една след друга и след това да “свържете” детонацията им, взривявайки средната. С малко умение можете да гръмнете с един свързан взрив дори Голиат. По принцип Hellbender-ът е най-добър до средата на картата. След това най-добре го използвайте за защита на енергийните зони, докато в атака вървят танкът и бързите машини. “Зарядната” кула пък е доста подобна на снайпера. Да не говорим, че напълно заредена, тя изпраща всички машини без Голиат във въздуха. Въпреки всички тези качества забелязвам, че не много хора използват Hellbender-а и предпочитат леки машини. Може би причината е, че екипаж от трима трудно се събира, още по-трудно се координира помежду си.

Manta

Мантата е може би с най-слабата броня. Един снаряд от повечето оръжия е достатъчен. Затова стойте настрани, извън всепроникващия взор на вражия ударен взвод. Да не говорим, че можете да бъдете убит с един точен изстрел на Flack-a, без дори да ви ударят машинката. За това дебнете и използвайте скоростта си да излизате в гръб на враговете, занимаващи се с тежките ви машинарии, и да печелите няколко лесни убийства. Има само едно място в мантата, но още двама могат да се качат с вас (по един на всяко крило). Началното й приложение е да извозвате страшно бързо хора до енергийните точки.

Управлението й не е така просто, защото можете да прикляквате и да скачате. Това не е само чудесна техника за предпазване, но е и полезно да изненадвате враговете и да се катерите на места, където други наземни машини не могат да стигнат. Друго нейно качество е, че е най-тихата машина. И НИКОГА не забравяйте да возите хора.

Основното оръжие на Мантата е двойна плазмена картечница. Нанася леки щети на пехотинци и някои машини. Ако се изправите срещу Голиат, по-добре завийте бързо и се скрийте – няма смисъл от самоубийствени геройства.

Най-голямото преимущество на Мантата е скоростта й – бягате, возите някого, нападате – няма кой да ви стигне. И най-вече – можете да ходите там, където другите не могат. Затова оставете големите сблъсъци на тежките машини. Можете да сложите Spider мини на всяко от крилата й, които да скачат на вразите, докато минавате покрай тях. Мантата е една от най-лесните за унищожение. За да се справите с нея, приклекнете (наистина работи) и като мине над или покрай вас, вкарайте й AVRiL-че в дупарата.

Scorpion

Бронята му е малко под средното ниво. Можете да го поправяте често (за 10 секунди е като нов), но пилотът не е защитен и може да се спомине от снайперист. Скорпионът има само една позиция, но също като Мантата може да извози още двама. Това е и най-бързото нещо на колела в UT2k4. Може да прави обръщане на 180 градуса, ако по време на завой ударите ръчната.

Основното му оръжие е залепваща се плазмена лента. Колкото по-дълго задържите стрелбата, толкова по-дълга е тя. След като се залепи, избухва. Не случайно този номер го наричат Manta killer. Много е ефективно и за унищожение на вражата база. Остриетата са предназначени за газене на пехота, но най-доброто оръжие си остава Plasma String-ът. Затова се постарайте да го овладеете. Напълно заредено, може да гръмне Голиат, ако успеете да го омотаете напълно или поне да му свали 3/4 от бронята.
Най-голямата заплаха за Скорпиона е AVRiL-ът. Невъзможно е да се измъкнете от добре прицелен изстрел, а щетите са усмъртяващи. Внимавайте и за Раптори, просто няма как да им скочите.

Raptor

Бронята на Раптора е малко по-добра от най-лошата. Може да поеме няколко удара, но нищо по-сериозно. Повечето пилоти използват въздушния капацитет на машините си, за да избягат от снарядите. Срещу 1-2 AVRiL обаче няма какво да направите. Рапторът е соло изпълнение, наистина е перфектен за скоростно стигане от точка А до Б, но не и за превоз. Основното му оръжие е плазмен бластер, доста подобен на този на Мантата, но по-точен и с една идея по-мощен.

Ключът към успеха е в прецизността на стрелбата ви. Доста добра идея е да изсипвате ад върху “главата” на някой Голиат. Ако сте достатъчно точен, можете да гръмнете и някой и друг Скорпион. Алтернативното ви оръжие са “самонасочващи” се ракети, които обаче се прицелват автоматично само в 2 други машини – раптора и мантата. А и повечето пилоти на манти рядко гледат нагоре.

Един от най-големите проблеми, с които ще се сблъскате, са ракетите. Повечето пилоти се паникьосват и се опитват да избягат, ако ги прихванат. Няма нужда от паника. От ракета на друг раптор се измъквате лесно, единствено с AVRiL можете да си имате проблеми. Ако ситуацията е от втория тип, опитайте се да се снижите максимално ниско и да се прикриете зад някоя скала. Така врагът ще ви изгуби от поглед. Останете така докато ракетата не префучи над вас, след това се покажете и му разкажете играта. Винаги нападайте Голиатите на по-широки пространства, за да можете да маневрирате и никога, ама НИКОГА, не заставайте на едно място.

Levithan

Бронята на тази чудесия е най-голяма. Това е единствената машина, в която почти не обръщате внимание на демиджа, който понасяте. Има 5 позиции – на шофьор (стрелящ с насочващи се ракети и можещ да разположи голямото оръдие), а останалите хора са по страничните кули. Те са точно факторите, превръщащи ви в тежка бойна машина. За сметка на въоръжението си това е и най-бавното МПС.

Самонасочващите се ракети са адски скорострелни, но не са чак толкова силни, колкото традиционните. За сметка на това гонят както машини, така и пехота. Това е основното оръжие и повечето врагове се опитват да го избегнат, вместо да ви стрелят. Така най-сериозната заплаха за вас остават летящите говеда.

Ако сте в някоя от страничните кули, основната ви задача е да подкрепяте баш оръдието. Оръжието ви е може би най-скорострелното и нанася доста добри щети. Трудно е да хванете по-далечни движещи се мишени, затова се концентрирайте на по-близките. Ако не сте шофьорът, не забравяйте и при всяка възможност да скачате за поправки. Това е една от най-добрите опции, и в същото време най-пренебрегваната. Пълен екипаж означава да няма никой в близост до Левиатана и в същото време четирима да го поправят, правейки го теоретично неуязвим.

За да стреляте с главното оръдие, трябва да спрете на едно място, което намалява и бронята ви. Снарядът винаги отива точно там, накъдето сте го насочили, създавайки взрив, подобен на този на йонното оръдие. Колкото повече го “чарджнете”, толкова по-мощен е ударът. С него убивате горе-долу всичко.

Но внимавайте! Докато стреляте с него, нямате никаква защита срещу въздушни единици. Затова се “разгъвайте”, само когато е необходимо – т.е. когато има нужда от обсадно оръжие. Освен това бавната скорост означава, че Левиатанът може да е само в една точка на картата. И колкото и да е силен срещу по-опитни опоненти, можете дори да не срещнете врагове в течение на минути, което прави металния ви звяр на практика безполезен.

А как да го победим? Добър въпрос. Освен с друг Левиатан, няма с какво да му се опрете на земя. Но във въздуха е друго нещо. Повратливостта на Раптора му позволява да избягва ракетите. Ако пък пилотът ви е куц кон, то опитайте се да нанасяте щети отдалеч. Друга стратегия е да го избягвате и да атакувате точките, в които не се намира, и просто да забравите за тази, където е разположен. Изчакайте пилота му да се изнерви, да направи грешката да се “разгърне” в средата на сражението, след което да го отнесете.

Може да се говори още много

за машините и за играта, а горните дори не са всички, но са най-важните. Искаше ми се да се спрем и на разни тактики като AVRiL защитата (5 ракетчици и никакви машини около тях – гаранция), Голиат+Раптор комбинацията (единият унищожава противниците на другия), свалянето на Раптори с Lighting Gun-a (ако нямате достъп до AVRiL, а и за пилота е почти невъзможно да го избегне), бързия строеж на база (трима души на манта с Link Gun-ове могат да се “линкнат” взаимно и да я вдигнат за 7-8 секунди, което в самото начало на играта е от огромно значение) и много други, но просто обемът на статията не ми го позволява.

Важно е да помните, че да – Onslaught-ът може да се играе и като DeathMatch с машини, но ако искате винаги да побеждавате и да станете наистина, ама наистина добри, то трябва да се научите да работите в екип. И не само да водите, но и да се съобразявате с останалите си съотборници. Дори и най-нечовешките играчи, борещи се сами за себе си, падат под ударите на сплотен отбор от средно добри геймъри.

Автор: Георги Панайотов