UFO: Aftermath

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2003

За пореден път ни се поднася апокалиптичната визия, че първата среща с чуждопланетен интелект най-вероятно би ни била и последна. Защо не може пришълците просто да са дружелюбни и остроухи, а трябва да са с големи глави, странен цвят на кожата и злобен нрав? Защото трябва да има от кого да спасяваме човечеството. Пък и кой ще бие път до нашата забутана планета, само за да каже: “Идвам с мир”. И за какво точно става дума този път? Годината е 2004-та, датата е 25-ти май. Явно става дума за събития, на които ще станем свидетели след няколко месеца… Неидентифициран летящ обект се установява в околоземна орбита. Пренебрегвайки всичките ни дружелюбни опити за комуникация, той освобождава няколко облака със спори в горните слоеве на атмосферата. Въпросните микроорганизми се размножават светкавично до такава степен, че не след дълго покриват всичко в мрак. Седем дни по-късно спорите започват да сипят по земята смъртоносен дъжд, заличаващ огромна част от живота на планетата. Но както знаем, хората са инат същества. Малцината преживели иноземния апокалипсис бързо започват да се обединяват в различни групировки с една идеална цел – оцеляване. Като член на една от по-големите, сериозни и амбициозни организации, поставила си за задача и отблъскването на нашествениците, на вашите плещи пада честта да създадете и ръководите елитен отряд, изпълняващ различни мисии в името на човешката раса. Първоначално трябва да решите дали стартовата ви база ще е в Америка, Европа или Азия. После раздавате на двамата нещастни дебили под ваша команда жалката екипировка, с която разполагате в началото, и сте готови да си трошите главите. Разбира се с пушка тип помпа, Uzi и няколко гранати няма как да се противопоставите на технологично превъзхождащия ви враг, но пък спокойно може да се разправите с уродливите изчадия, плъзнали по земята след катастрофата. По-прилично въоръжение се намира сравнително бързо, брони – също. Не след дълго ще разполагате с внушителен арсенал. Свежи попълнения от жива сила периодично желаят да се присъединят към отряда, така че освен ако не сте безразсъдни, винаги ще има кого да пратите в битка. Всеки боец има шест основни показателя, от които се определят един куп вторични качества. Разликата между опитния войн и новобранеца е осезателна. Освен с подобряването на първичните показатели при качване на нива, вторичните умения могат да се покачат и със специализирани тренировки в базата. Снайперист, медик, разузнавач, учен… Разумно е поне първоначално всеки боец да наблегне на точно определено умение. Мисиите са най-разнообразни, макар и почти всяка да може да се сведе до простичкото “обезвреди всеки неендемитен за планетата екземпляр”. В сражението можете да влезете с отряд от максимум 7 души, в някои случаи – и по-малко. Понякога недружелюбната паплач ще почне да се изсипва върху ви още в първите секунди, превръщайки изхода от битката повече във функция от превъзхождащата огнева мощ, отколкото планиране. Да гледате как пълчищата мутирали изроди, опитващи се да ви докопат с уродливите си крайници, падат покосени от изстрелите на подчинените ви, може да е доста приятно. Но когато срещу ви е група извънземни, оборудвани с ракетомети и други дългобойни хай-тек оръжия, нещата съвсем се променят. Събраните накуп бойци са лесна плячка за запалителните ракети, а тези със слаба воля бързо падат под противников mind-контрол. Поне разнообразието на терена в повечето случаи ви гарантира, че ще има къде да се прикривате и да правите засади. Пустош, град, военна база… няма тактика, с която да минавате навсякъде. Базите в играта са три типа. Не могат да се строят, а трябва да се превземат от заселилите се там пълчища. Поне веднъж под ваш контрол можете да смените вида на базата според моментните и стратегическите си нужди. Отрядът ви потегля на мисия от военните бази, превозван от изключително бавен хеликоптер, дявол го взел. Оттам излитат и крилата от прехващачи, опитващи се да смъкнат прелитащите НЛО-та. Тук трябва да отбележа един малък, но изключително зарадвал ме детайл. В европейските бази на въоръжение са самолети Eurofighter Typhoon, от руските се вдигат MiG-29, от американските – F-18. Въздушните битки са представени под формата на добре навързана поредица от малки клипчета. Жалко, но освен да се наслаждавате на гледката, единственото, което можете да сторите, е да дадете команда за “оттегляне”. Няма да забравя скоро първия ми въздушен контакт – три MiG бяха позорно размазани от една единствена летяща чинийка. За щастие, успеете ли веднъж да свалите НЛО и да разучите останките, ще можете да пригодите някои от извънземните технологии и да направите въздушните битки доста по-равностойни. Научните бази имат една единствена функция, която самото им име обяснява. Бройката на технологиите, които можете да откриете, е доста голяма. Инженерните бази също извършват немалко изследователска дейност, но истинската им сила е в производството на екипировка. От графиката има още какво да се желае но важното е, че тя си върши работата и пресъздава ясно игралната обстановка. Музиката в Aftermath не е много, но доколкото я има, е приятна и ненатрапчива. Звуковите ефекти няма никого да разочароват, нито да впечатлят. Говорът на членовете на отряда ви обаче е друга история. Има някои гласчета, достатъчни за да ви накарат да пратите прилежащия им боец на сигурна гибел. Но да бъдем реалисти – глупаво щеше да е, ако всички звучаха като излезли от мултимилионен холивудски филм. Накратко ще обобщя всичко това, което потенциално ще разочарова заклетите фенове на X-COM. Първо – възможностите на бойците ви са по-огра ничени. Най-малкото не могат да залягат и да се катерят. По време на мисия не може да се влиза в сградите по терена. Действието не е походово, а възможността за пауза просто не дава същият резултат. Бази не се строят, играта няма и никаква икономическа част. Е, това последното е разбираемо, все пак спасяваме раса, претърпяла “апокалипсис”. Кой го е грижа за пари, когато може всеки момент да бъде заловен от шайка уродливи същества и замъкнат в генетична лаборатория? Altar са създали много добър продукт, това просто няма как да се отрече. Един фанатик на тема XCom винаги ще намери за какво да се оплаче, ще грабне шнорхела, ще нахлузи плавниците и ще си инсталира “Terror from the deep”. Но както и да го погледнем, UFO: Aftermath е страшно пристрастяваща и доставя стабилна доза удоволствие. Че кой не иска да спаси планетата?

Автор: Борис Цветков