Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2008

Прокрадваш се тихо към вратата на склада и провираш една малка, едва забележима камера под нея. Двама терористи са опрели дулата на оръжията в главите на заложниците. Други двама патрулират около тях. Завърташ гледната точка леко наляво и забелязваш, че има и втори вход към помещението. Насочваш се към него, прошепвайки на своите подчинени да застанат до първата врата и да очакват твоите нареждания. На три нахлувате едновременно и от двете страни, сваляйки четиримата за части от секундата… Така и не разбраха откъде им е дошло.

Подобни неща се случват постоянно. И най-вече в Rainbow Six. Така и нe ми писна да избивам тези терористи. Истински кеф е, особено когато съществуват толкова различни начини да го сториш. Като че ли най-любимият ми е да се спусна с въжето надолу с главата по външната страна на сградата и да вкарам два бързи изстрела през прозореца в главите на нищо неподозиращите нещастници. Тази тактика работи безотказно всеки път.

След миналогодишния успех на Rainbow Six: Vegas, където можехте да изпълните всяко едно от гореспоменатите упражнения, бе въпрос на време Ubisoft Montreal да запретнат ръкави и да изплюят продължение. Особено след отворения завършек в соловата кампания на първата част и дразнещия надпис “To Be Continue”. И ето че след повече от година чакане Rainbow Six: Vegas 2 е най-накрая факт.

Пълна кустомизация

Още в самото начало се забелязва първата основна промяна. Лоуган Келър – героят от Rainbow Six: Vegas, вече не е под ваш контрол. На негово място се появява т.нар. “Бишъп” – персонаж, който можете да си създадете сам-самички и да оформите изцяло неговия външен вид. Включително физическите му характеристики. Имате възможност да започнете играта дори като дългокрака агентка от женски пол. Или пък като негър с небрежна козя брадичка. Естествено, може да заложите и на стандартното – бледолик командос с, да речем, различни камуфлажни шарки по лицето. Няма много опции, но и малкото, които са на разположение, вършат работа. Все пак колко са тактическите шутъри, които предлагат подобна възможност в соловия режим? Точно така. Николко.

На лов за терористи

Соловата кампания на играта първоначално ще ви пренесе в Пиринеите, пет години преди събитията в Rainbow Six Vegas. Там ще научите всичко, което трябва да знаете за геймплея на продължението. След това обаче, както си личи и от самото заглавие, играта отново ще ви стовари в световната столица на хазарта, където конфликтът от първата част ще се доразвие с пълна сила.

Денят е 2 юли 2010 г. Онези от вас, които са играли оригинала, знаят, че терористите са окупирали целия град и вилнеят из улиците му. Ваши съекипници ще бъдат познатите ви Майкъл Уолтърс – афроамериканец, експерт по експлозивите и специалист в боравенето с тежки оръжия, и Джунг Парк – разузнавач от корейски произход, вещ в сферата на електрониката. По-късно същия ден ще научите, че екипът на Лоуган, който междувременно е бил на мисия в Мексико (първото ниво в Rainbow Six: Vegas), изчезва безследно. Заповедите са Уолтърс и Парк да се отидат в района незабавно и да му асистират, с каквото могат.

Така излиза, че Vegas 2 e от хем прикуел, хем сикуел. Лошо няма. Всеки, който се е оплаквал от лошия завършек на първата част, може да спи спокойно – в двойката ще получи отговор на всички въпроси, които някога са го тормозили по отношение на сюжета.

Намери своя стил

Новата система A.C.E.S. (съкращение от Advanced Combat Enhancement and Specialization) е наистина впечатляваща. Тя следи всяка една стъпка в играта, независимо дали е направена в солов, кооперативен или мултиплейър режим, и отчита внимателно постиженията ви по три критерия. Ако правите повече хедшотове, убивате противниците си от доста далечни разстояния или пък ги сваляте, докато спринтират или се спускат с въже, ще подобрявате Marksman. Атакувате ли ги отблизо, в гръб или пък ги отстранявате, стреляйки на сляпо, ще качвате рангове в CQB (close-quarters battle). И накрая – идва ред на Assault. Най-лесният начин да трупате точки тук е като избивате противниците си с гранати или експлозиви C4. Или пък като отстраните някой, докато още се прикрива. Сега, след като куршумите вече могат да пробиват по-тънките прегради, като например дърво, това вече не е чак толкова невъзможно. Има и друг вариант – да елиминирате терористи, прикрили се с щит, или застанали зад някоя картечница.

A.C.E.S. ще направи така, че наградите, които получавате, ще бъдат адекватни на вашия стил на игра. Подобрявайте CQB и рано или късно ще получите по-добра пушка двуцевка. Наблягайте на Marksman и ще бъдете възнаградени със снайпер. Предпочитате ли Assault пък, току-виж сте се сдобили с някоя нова яка щурмува пушка.

По стълбицата на успеха

Всяко едно убийство, независимо дали е извършено лично от вас или от някой от вашите съекипници, вече ви носи точки опит. Застреляйте някого по съвсем обикновен начин, и ще получите стандартния брой. Постарайте се малко повече и направете някой зрелищен хедшот или подмолно елиминиране в гръб, и ще бъдете възнаградени допълнително! Дори и да умрете междувременно, няма да загубите натрупания до момента опит, което ще гарантира по-малко нервни пристъпи.

Така лека-полека ще качвате нови нива, в случая рангове – редник втори клас, специалист, майор, ефрейтор и т.н. Те, от своя страна, ще ви дават достъп до различни брони и визуални ъпгрейди. Например нов тип бронирани жилетки, предпазни раменници, брони за краката и ръцете и прочие. Не забравяйте, че колкото по-тежка е бронята, толкова по-добра защита ще получавате. За сметка на това обаче мобилността ви ще намалява драстично.

Що се отнася до козметичните ъпгрейди, може да накичите героя си с яки слънчеви очила, с някоя обърната на опаки баскетболна шапка, черна маска с дупки единствено за очите и носа или пък някой як камуфлажен костюм, с който впоследствие да се фукате пред приятелите си в мултиплейър.

Старо и познато

Ако оставим настрана кустомизацията на героя, трупането на опит и A.C.E.S. системата, цялостният геймплей във Vegas 2 изглежда доста еднакъв с този в първата част. Което не е непременно нещо лошо. Ръководенето на съекипниците ви е все така удобно и невероятно гъвкаво, а системата за прикриване работи безотказно, подобно на тази в Gears of War.

Във Vegas 2 обаче вече може да тичате, което прави престрелките с една идея по-динамични. Стига да не сте се накичили с възможно най-тежките брони, разбира се. Спринтирате дори и стрейфейки, което позволява бързото преминаване от едно прикритие към друго, без да губите от поглед противниците пред вас.

Наблюдават се и леки промени при командите, които може да давате на съекипниците си. Сега имате възможност да им посочите къде точно искате да метнат съответната граната. Или пък да им казвате дали да слизат или да се катерят по въжето, докато дружно си висите на стената на някоя сграда. А ако се чудите къде се намират враговете ви, от време на време ви е позволено да поръчвате топлинно сканиране на района. Така в горния десен ъгъл на екрана ще се появи малка карта, която ще ви информира къде и колко души ви дебнат в засада.

Летвата е вдигната

Направи ми впечатление, че Vegas 2 е доста по-трудна в сравнение с първата част. Дори на “нормално” ниво. Противниците реагират по-адекватно на вашите тактики и са способни да ви свалят за нула време, ако сте достатъчно небрежни, че да си покажете главата иззад прикритието в неподходящия момент на неподходящото място.

Уви, не всичко е идеално. На няколко пъти забелязах странни бъгове, свързани с AI-то като цяло. Веднъж съекипниците ми се заклещиха буквално в нищото и не желаеха да се придвижат към мен, колкото и заповеднически тон да употребявах, натискайки истерично десния бутон на мишката. Същото се случи и с един противник, който така и не успя да се придвижи зад някое прикритие, докато аз спокойно се прицелвах в слабините му със своя снайпер.

Но дори и с подобни проблеми, Vegas 2 кефи максимално. Между другото – ако ви се стори непосилна (за новаците) или прекалено лесна (за ветераните), имайте предвид, че вече има три, а не две степени на трудност – Casual, Normal и Realistic. Т.е. за всеки го по нещо.

Посивелият Вегас

Що се отнася до визуалната страна на нещата, Rainbow Six: Vegas 2 изглежда все така добре, най-вече благодарение на Unreal Engine 3.0. Особено добро впечатление правят моделите на героите. Пейзажите обаче не са чак толкова шарени, колкото в първата част, тъй като тук няма да се подвизавате в централните части на Лас Вегас, а по-скоро в предградията. Иначе озвучението е все така страхотно. Особено музикалната част.

Накратко – макар и мнозина да се оплакват, че втората част не предлага кой знае какви нововъведения в сравнение с оригинала, Rainbow Six: Vegas 2 си остава един от най-добрите тактически шутъри на пазара в момента. Така че не слушайте какво ви говорят другите – пробвайте тази игра задължително!

Автор: Владимир Тодоров