The Witcher 3: Wild Hunt

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Богатство. Така с една дума можем да опишем най-лесно онова, което ни поднася новото и епично фентъзи RPG приключение The Witcher 3: Wild Hunt. Красотата на огромния отворен свят; разнообразието от куестове, занимания и предизвикателства; подробните диалози; безупречното озвучение; дълбоката митология; красивият дизайн на героите и атрактивната бойна система – всичко това може да бъде обобщено със същата тази дума.

The Witcher 3 дава ново измерение на понятието „отворен свят“ и буквално ни кара да забравим онези скучни и плоски занимания, които толкова често се появяват в подобни игри, претендиращи за разнообразие и свобода. В центъра на този пищен фантастичен свят е Гералт – ловец на митологични зверове, наемник и човек, кръстосващ тези пътища, за да изпълни една лична задача. Пътят му го среща с множество истории, съдби и герои, като от главната линия се разклоняват десетки допълнителни нишки и куестове, някои важни, а други по-дребни. Всички истории обаче са интригуващи и почти няма да видите скучните задачи от типа на „Отиди от точка А до точка Б и убий персонажа С“. Няма да е пресилено да кажем, че The Witcher 3 поставя нов стандарт за наична, по който трябва да бъде структурирано съдържанието в една ролева игра.

Всяко от тези занимания ви дава възможност да качите ХР, да се сдобиете с нови предмети и оръжия и да поставите под ножа десетки чудовища. Гералт е въоръжен с два меча, които редува, за да атакува хора и чудовища. С тях може да изпълнявате силна, но тромава и бърза, но по-лека атака, освен това може да блокирате и парирате. На разположение имате и пет магии, даващи различни пасивни и активни предимства. Ползването им отнема адреналин, който се възстановява постепенно. Малко по-нататък ще получите и арбалет, който завършва вашето снаряжение.

Това може да изглежда като ограничен арсенал, но всяко нещо в The Witcher 3 се отличава с дълбочина и нюанси и тук също е така. Трябва да следите дребните подробности, да се нагаждате спрямо позицията си, оръжието и врага и да знаете кога е по-добре да използвате един или друг похват.

А че ще ви се наложи да сте прецизни е сигурно, тъй като светът на The Witcher 3 ни поднася множество от врагове и всеки изисква различен подход и магии. Тактиката за битка срещу група бандити ще бъде напълно различна от подхода, който ще използвате срещу глутница вълци. Огромното извисяващо се три глави над вас чудовище изисква други магии от тези, които ще използвате срещу някой таласъм. Така бойната система винаги е динамична, интересна и не престава да ви държи в напрежение.

В играта няма отделни точки за магически умения; вместо това Гералт разполага с една графа за издръжливост, която се пълно отново, когато не правите нищо твърде напрегнато. Правенето на магии (или т.нар. signes) я изчерпва, а търкалянето настрани, за да избегнете вражески удар, временно спира пълненето. Ефективността на възстановяването пък се определя от екипировката, която носите. Тежките брони оказват отрицателно влияние, а леките неща позволяват на издръжливостта да се регенерира бързо.

Трябва да знаете още, че враговете не качват нива с вас. Когато приемете нов куест, получавате информация за това какво ниво е препоръчително да бъдете, за да с езахванете с него. Когато обаче скитате из света не играта, такива предупреждения отсъстват и като нищо може да се натъкнете на звяр, който да ви убие с един удар. Така играта непрекъснато ви държи на щрек и ви кара да сте внимателни с избора на схватки.

Предмети като отвари и ъпгрейди най-напред трябва да се изработят. Като в повечето ролеви игри, материалите за това идват от телата на умрелите и различни сандъчета с плячка, които са разхвърляни из света. Лечебните треви пък може да берете навсякъде. Благодарение на пълния със съдържание свят на The Witcher 3, дори едно невинно занимание като търсенето на съставки може да ви отведе до някоя забавна и неочаквана мисия.  Някои от по-трудните за намиране материали изискват упорито търсене, което на моменти може да стане досадно. Хубаво щеше да бъде, ако имаме на разположение някакви подсказвания за това къде може да се открият те, но за съжаление това е част от концепцията за отворения свят.

Известни проблеми може да имате и с менютата за управление на инвентара, които могат да са объркващи дори след доста часове игра. Вероятно в опита си трудът им да се хареса на сериозните RPG фенове, поляците от CD Projekt RED са пропуснали да внесат известен елемент на обяснение, който със сигурност щеше да помогне на новаците в поредицата и в жанра, пожелали да пробват тази страхотна игра. Този пропуск не е фатален и не може да намали ентусиазма за игра, но е факт.

В крайна сметка хубавото е, че играта не е невъзможна, а просто понякога става по-трудна. Ако влезете в битка недобре подготвени, защото не сте се ориентирали в менютата, погледнете на ситуацията като на предизвикателство. Без да имате свободата, която ви дава Skyrim, Гералт също може са развива доста умения и наистина е трудно да се каже кой е най-добрият подход, всичко зависи от стила ви и от начина на игра. На свой ред, качването на нива също е реализирано по отличен начин. Изпълняването на куестове и убиването на чудовища дава ХР и когато съберете достатъчно, качвате ниво. С всяко ниво получавате точка, която може да използвате за да ъпгрейднете съществуващи и да отключите нови умения, които включват всичко от бойни умения през магически сили до по-ефективни възможности за крафтинг. Тъй като за разлика от възможностите, самите точки са ограничени, това ви кара да се съсредоточите в една или няколко области. Хубавото е, че всяка вложена точка веднага дава отражение по време на битките, които са доста предизвикателни така или иначе. Така цялата система е напълно свързана и възнаграждава вложените усилия.

Същото се отнася и за историята в The Witcher 3, която става толкова дълбока, колкото бихте искали да бъде. Може д азадавате допълнителни въпроси, да поемате множество странични куестове и да играете с избрано от вас темпо. Важно е, че нищо в света на играта не е черно и бяло и повечето решения, които ще вземете имат последици, изразяващи се по един или друг начин. Историята е интересна и никой от героите ѝ не е застрахован от превратностите на съдбата. В един момент ще поемете контрол над Ciri, като смяната не е по избор, а става в определен миг от историята. Тя е доста по-различна като управление и арсенал и може да ви се стори по-ограничена от титулярния герой. Сюжетът и диалогът обаче си остават силни и тогава и The Witcher 3 е стъпка по-напред от своите предшественици именно, защото успява да разкаже една лична история.

Вече неколкократно подчертахме, че светът на играта е огромен. В него е лесно да изгубите фокус и посока, но едва ли можем да отбележим това като негатив. Просто се придържайте до един регион, вижте максимума от куестове, които може да изпълните и NPC-та, с които може да се срещнете и тогава продължете напред. Така едновременно си гарантирате повече часове игра, както и по-комплексен и консолидиран подход, който ви предпазва от капана на прекалено големия избор.

The Witcher 3 е пълна с разнообразно и динамично съдържание игра. Това, че не можете да се почувствате така емоционално свързани с Гералт, както с Джоел и Ели от The Last of Us или дори с Джон Марстън от Red Dead Redemption е по-скоро проблем на самия фентъзи жанр, който изглежда твърде откъснат от реалния живот. Извън това играта предлага всичко, което почитателите на ролевите заглавия бих искали, подплътено с чудесна графика и очевидно много вложени усилия. С това си приключение, което спокойно може да продължи около 50 часа, Гералт наистина може да се оттегли с достойнство.

Автор: Методи Константинов