Superbike World Championship

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 апр. 1999

Състезаниeто със супербайкове е един от най-бързите, динамични и опасни спортове. Не са много хората, които имат щастието да са се качвали на една от тези невероятни машини, развиващи шеметни скорости, впускащи се в дива надпревара по писти с убийствени завои срещу противници, решени на всичко, за да победят. Ако притежавате новата игра на EA Sports – Superbike World Championship, ще можете поне пред монитора да изпитате част от тръпката на това екстремно удоволствие.

Състезанията със супербайкове водят началото си от 1970 година, когато в САЩ се провежда първата надпревара. 18 години по-късно се провежда първият сезон от световното първенство и така до днешни дни, когато тези състезания са голям бизнес за едни, мания и начин на живот за други и вълнуващо зрелище за трети.

Това именно е темата на поредната спортна симулация на  Electronic Arts. В  Superbike World Championship ще можете да яхнете мощните мотори и да опитате опиянението от високите скорости на тези действително невероятни машини. За съжаление всичко това не е направено с типичното за EA Sports качество. Програмистите са допуснали множество компромиси в техническо отношение, което навежда на мисълта, че явно Superbike World Championship е била разработвана преди доста време. Максималната разделителна способност е 800х600, което е направо учудващо с оглед възможностите на съвременните 3D-ускорители. По отношение на графиката прави впечатление фактът, че  моторите са моделирани много добре и изглеждат страхотно, но същото трудно може да се каже за background-а. Пистите и околността им са оформени доста семпличко и еднообразно – на мен лично ми омръзна еднаквата зелена тревица, която се среща, независимо в коя част на света се състезавате.
Искрено се зарадвах, когато стъпих на писта, заобиколена с пясък, но тя за съжаление си остана самотно изключение:-(. Лошо впечатление правят на места и плоските, напомнящи декори, 2D текстури, заобикалящи състезателното трасе. За тези, които все още нямат 3D-ускорител, е предложен някакъв софтуерен режим, който ще припомни на забравилите как изглеждаха тези игри преди четири-пет години.

Но нека се върнем на това, което EA Sports изтъкват като основно нововъведение – реалистичността в геймплея. В това отношение не съм срещал друга толкова прецизна игра с мотори. Перфектно моделираните мотоциклети и възможността за изключително точен контрол върху тях са големите предимства на Superbike World Championship. Производителите са предвидили възможността и за различни позиции на камерата, което променя по невероятен начин усещането от състезанието.

Запаленият по мотоциклетните спортове геймър може да се пробва по 12 реални писти (всички от официалната програма на истинското световно първенство и пресъздадени съвсем автентично!) с дължина между 3,6 и 6,7 километра, с пет истински мотора. Това са: Ducati 916, Honda RC45, Kawasaki ZX7R, Yamaha YZF и Suzuki GSXR, все high-tech зверове с кубатура на двигателя над 750 куб.см. и 6-степенна скоростна кутия, които могат да развиват над 300 км/ч. Именно тук се набива на очи един от най-големите пропуски в играта. Чувството за висока скорост не е добре пресъздадено.
Не се надявайте, че ще почуствате сериозна разлика между това да карате със 150 или 300 км/ч – наистина пистата под вас ще се движи доста по-бързо, но не достатъчно, за да усетите екстремните ускорения, които можете да изстискате от тези машини. В такива моменти човек с носталгия си спомня шедьоври като Grand Prix Legends, където геймърът буквално “чувстваше” поведението на машината. Много неприятно впечатление прави и автоматичното намаляване на скоростта преди влизане в завой, както  невероятната устойчивост и здравина на мотоциклетите в някои режими на игра, но последното вероятно е направено, за да не се отчаят прекалено бързо новаците.  Като стана дума за режими на игра е редно да спомена и какво всъщност се предлага: както обикновено, има опция Quickrace, чрез която директно се впускате в надпреварата. Освен това е предвиден режим Action и от името му става ясно какво може да правите в него. Това е най-подходящата игра за всички, които не са съвсем вманиачени на тема супербайкове и не са запознати с тънкостите на този спорт. Тук играта прилича доста на Motoracer 2 и бързо ще постигнете добри резултати. Третият режим е наречен Simulation и за разлика от същата опция при Моtоracer 2 действително заслужава това име. В него ще можете да се порадвате на доста реалистична симулация, но за всички, които не са познавачи на темата ще последват само поредица от досадни падания и почти задължително последно място в състезанието!

Тъй като у нас това не е особено популярен спорт ще се опитам да разясня някои от основните правила. Световното първенство за супербайкове е шампионат, поредица от състезания, провеждани на писти по цял свят и по правила доста напомня на Формула 1, така че феновете на мотоспорта едва ли бъдат изненадани от кой знае какво. Всеки кръг от шампионата протича по следния начин. Първо се провежда тренировка, за да могат да бъдат подготвени машините за спецификите на трасето и климатичните условия. Следва квалификация, която ще определи от коя позиция ще стартирате. Загряването е последната възможност да завъртите няколко обиколки и да завършите подготовката на мотоциклета за предстоящата битка. После идва часът на истината – самото състезание. На пистата моторите се подреждат на 2 метра разстояние един от друг и на девет метра един зад друг. Светва червено, което е предупредителен сигнал, след което зелено… давате газ и оттук-нататък само вие, вашите способности и машината под вас ще определят какво ще се случи. В зависимост от това на кое място сте финиширали ще получавате съответните точки – за първо място – 25, а за 15-то – 1. Завършилите след 15-та позиция не получават точки. По време на състезанието най-различни сигнали  под формата на разноцветни флагове ще изникват пред вас. Черно-белият флаг ще видите малко преди да финиширате. При черно знаме трябва да отбиете в бокса, жълтото означава, че на пистата е станал инцидент, така че трябва да побързате, ако искате да сгазите някой от противниците :-). Ако пред вас се появи син флаг, по-добре се откажете, потренирайте малко и опитайте пак, защото сигналът означава, че изоставате повече от една обиколка, противниците ви настигат и според правилника трябва да им направите място. (Ако сте зъл и отмъстителен, можете да обърнете мотора и да се врежете в идващата към вас колона. Не че ще спечелите нещо, но гледката определено си заслужава:-)

От особено голямо значение в режим симулация са настройките на мотоциклета. Горещо препоръчвам да не ги пипате, ако не знаете какво означава всяка от тях и в какви граници трябва да бъде. А ако сте специалист, можете да промените конкретни характеристики, свързани с трансмисията, с окачването, гумите и какво ли още не. За всяка писта ще получавате актуална информация относно климатичните условия, температурата на асфалта, но за по-сигурно оставете готовите настройки.
В играта също са включени множество полезни данни за историята на този спорт, техническите показатели на мотоциклетите, особеностите на пистите, както и неособено актуална информация за по-известните състезатели.

Superbike World Championship е игра за както за заклети фенове на мотоциклетния спорт, така и за тези, които просто искат да убият малко време. Сигурен съм, че и едните, и другите ще намерят нещо, от което да останат доволни.

Автор: Владислав Маринов