Sid Meier’s Civilization V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 мар. 2010

Очакваме неочакваното или просто много шум за нищо? Факт – Civ поредицата на Сид Майер е нещо като мерцедеса на стратегиите, а самият дизайнер е убеден, че петата част ще се превърне в игра на годината. Не прекалява ли? Да видим…

Какво ще стане в петата игра?

Очаква ни промяна на картата, която вече ще бъде разделена на шестоъгълници. Ревизирани са боевата и дипломатическата система, което буди доста въпроси. Впрочем Civilization е именно играта, която винаги е задавала и ще задава модата в стратегическия жанр. Серията спокойно преживя и си остана емблема между лудостта по реалновремевия жанр, всеобщото превъплъщение в 3D, недостижимата популярност на шутърите и мисля, че ще преживее дори ядрена война. Всъщност, да познаваш Civilization, е задължително условие за формиране на добрия игрови вкус, нещо като наше базово геймърско ниво, защото това е класика, останала модерна вече 18 години.

Шестоъгълен терен

В новата игра ни очакват променен баланс, обновен интерфейс и поддръжка на още по-големи резолюции. Първото, което се набива на очи в новата игра, са шестоъгълниците. А откакто играта е създадена, във всичките и серии основната клетка на картата е била квадратът. Обещан ни е и нов генератор на ландшафта, който умело да слива границите на различните климатични зони и населяващите ги същества – растения, диви животни и варварски племена. В същото време шестоъгълниците обезпечават нови тактически възможности, значително усложняващи воденето на бой. Ще ни се налага да очакваме атаки от повече страни в сравнение с четириъгълните полета, а и картата така ще изглежда доста по-естествено. Но пък – честно казано – ще трябва да се учим на новия модел на сражения

практически отначало

Сега се подгответе за цивилизационен шок – премахната е възможността да държите в една и съща клетка десетки единици, с които да изненадате врага, който е решил да я усвои. Така вече под тънкото телце на средновековен стрелец няма да може да се скрие тежковъоръжен дизелов танк или масов бомбардировач, което – макар и класическо решение – си беше някак дразнещо, особено при оплитането на времевите епохи и техните юнити. Сега всичко е ясно: един хексагон – една единица. Разбира се, в интерес на истината, в територията могат да „съжителстват“ освен една военна единица, още работник и едно специално подразделение. Firaxis добавят към това и дистанционен бой – стрелците сега се целят чрез клетката просто като катапулт и артилерия.

Всичко това означава и че ще трябва добре да организираме защитата на градовете ни, тъй като в тях ще може да складираме само една военна дивизия. Така няма да се трупат безкрайни пълчища от бойци и техника в основните ни селища, а – както е в реалния живот – казармите ще са разположени стратегически около обектите, свързани с националната сигурност. Но пък вниманието ни няма да бъде нито за миг отслабено, защото трябва да следим всяко вражеско приближаване към слабо защитения ни областен център.

Нараства ролята на тактическата и стратегическата авиация, която ще има способността да държи противниковата войска на разстояние. Корабите, както и досега, ще могат да обстрелват крайбрежието, но морските битки ще бъдат доста променени. Как точно, все още не е известно. Може би най-важната система, която ще претърпи видоизменяне, е бойната. Най-после облечен в кожи здравеняк от първобитно-общинния строй няма да може да напада с каменен топор подразделение на моторизираната армия. Такава войска още от далече ще може да разстрелва без излишна емоция самозвания дивак от разстояние.

Дипломация

Факт е обаче, че не всички и не по всяко време искаме да водим военни действия. Един от най-красивите аспекти на играта са международните отношения. Разработчиците радикално са преработили системата за дипломация, като вече изкуственият интелект активно реагира на агресивните нации. Ако решите да се проявявате като Хитлер или Сталин, с изненада ще установите, че всички народи доста уверено са се обединили срещу вашите хищнически мераци. Много по-лесно е да установите договори със съседите по отношение на научни или културни взаимодействия. А впрочем в дългосрочен план научното сътрудничество може да доведе до повече реални бонуси, отколкото директното завоюване. Няма как да пропусна приятния факт, че всички императори, кайзери и президенти не само ще приличат, но и ще действат като реалния си прототип. От Хитлер се очаква войнственост, от Ганди – мирно развитие, от Мао – жестоко експлоатиране на цялото население…

Има и още една приятна добавка – появяват се градове-държави. Спомнете си древногръцките или италианските градове, които се самоуправляват така успешно, че стават синоними на представата ни за напълно отделни страни – Троя, Спарта, Генуа, Венеция и известните от нашите земи Одесос, Месемврия и Аполония… При желание ще можете да превземете такъв град и да го присъедините към вашата държава, но далеч по-далновидно е да сключите споразумение за партньорство, което ще ви открие допълнителен източник на доходи от злато и научни постижения в замяна на защита. Ползите от такава симбиоза са определено повече от завладяването на малкото по територия, но голямо по дух поселище.

Като цяло петата цивилизация акцентира върху дипломацията и се опитва да научи играча да зачита правата и на малкия, което означава, че е правена в духа на европейските, а не на американските идеали. От друга страна, и някои модели на хората зад Голямата вода не са пренебрегнати. Така например ще можете да си позволите разполагане на чужди военни бази на своя територия при определени условия. Този акт ще ви носи и сигурност, и доходи. Както и у нас сега – нищо ново под слънцето.

Неочаквана доктрина

Наистина е странно, но вече границите няма да се менят така лесно според културната инвазия на вашето владичество. Те ще нарастват доста по-бавно и в зависимост от много други фактори. Ръстът ще може да се ускори при инвестиция в държавния резерв, но и това ще е доста незначително за лелеяната експанзия. Ще бъде въпрос на живот и смърт къде разполагате новия си град и къде се намират ресурсите, които очаквате той да усвоява, или врагът по-бързо ще се добере до тях.

В градовете освен научния прогрес, ще се съсредоточи друга – негативна част от човешката култура. Подобно на комунистическата диктатура, шайка ще праща интелигенцията в лагери, техническото развитие ще се поставя над човешките ценности, определени групи ще бъдат облагодетелствани пред други и т.н. Новата система от позитивни и негативни ефекти ще ни изненада и с модели като „Мобилизация на икономиката“ и „Национал-шовинизъм“. Но ако сте мирна нация, ще можете да се съсредоточите просто над строителството на театри и опери. За разлика от социалните аспекти на играта, напълно са отстранени религиозните внушения, което обаче лишава прогресивната мюсюлманска общественост примерно да обяви джихад на Швейцария. 🙂

И накрая малко за графиката. Тя ще бъде задвижвана с DirectX 11. Толкова консервативна стратегия изведнъж се оказва в челните редици на технологичния прогрес. Обещана е изпипана поддръжка за поне двуядрени процесори, която да позволи да покорявате света без да се тормозите и усещате забавяне в игровия процес.

Приятно е да се види, че 2K Games и Firaxis не правят резки завои и мощни промени, а внимателно и обмислено режат излишното и извайват необходимото, за да бъде запомнена 2010 година като годината на Civilization V.

Автор: Свилен Енев