Sid Meier’s Civilization IV

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2005

Преди да започна да пиша за тази игра, искам да уточня нещо. Всеки, който не знае какво е Civilization и никога не е играл тази игра, спокойно може да зачеркне титлата геймър пред името си. Ако все пак сте wanna-be геймър, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО опитайте тази игра, без да четете статията.

Ако трябва да съм честен, когато разбрах, че Сид Майер работи над нова Цивилизация, силно се надявах тя да прилича повече на първата и втората част от серията, отколкото на третата и нейните продължения. Ето че надеждите ми не се оказаха напразни и този месец на бял свят се появи, ако не най-добрата Цивилизация, то поне един достоен наследник на останалите части от серията. Изглежда чичко Сид Майер, както и целият екип на Firaxis, са се потрудили добре и са успели да съберат най-доброто от всички три части досега, че и са добавили и шепа новости.

Истината е, че в Civilization 4 няма да видите много нови идеи, но пък за сметка на това дори и малкото промени са сполучливи и добавят много приятни аспекти в играта. За да мога да ви обясня за тях и за новите неща обаче, трябва да започна с това

Какво е Civilization?

Въпреки че ми е трудно да приема, че има хора, които не знаят какво е Civ и никога не са играли на нея, ще се опитам с думи прости да дам някаква картина за нещата. Най-основното, което трябва да бъде отбелязано, е, че Civilization е походова стратегия, която проследява както възхода, така и падението на човешките цивилизации през вековете. До тук нищо революционно. Концепцията на геймката обаче е факт вече повече от десет години, като за това време единствените по-революционни промени, които са правени, са по графиката и звука.

Геймплея на серията Civilization е съсредоточен върху множеството аспекти на контрола над една държава, а именно икономиката на страната, военната политика, дипломацията, научното развитие и др. Общо взето, за да се развивате успешно и да побеждавате другите цивилизации, ще трябва да се опитате да

изпълните петилетката за три години

За да улесните задачата си, единственото, което трябва да направите, е добре развита мрежа от градове, между които да текат добри търговски отношения. Ще ви се наложи да добивате ценни ресурси, да откривате революционни науки и така да тласкате цивилизацията си в нови епохи. В Civilization можете да избирате дори и различни строеве на управление на обществото (робовладелство, тоталитаризъм, комунизъм и т.н.). С течение на времето идеята на Цивилизацията не се е променила, но се е изчистила, утвърдила и подобрила в множеството детайли, които правят геймплея й толкова пристрастяващ.

Според мен Civilization 4 е може би най-доброто нещо, което можете да поиграете през този месец, независимо дали сте фен на стратегически игри, любители на историята или просто искате да опитате нещо качествено. Най-очевадната промяна в четвъртата част на геймката за мен бе графиката й. Firaxis Games са използвали графичният енджин Gamebryo Technology, който изстисква всички възможности на видеокартата ви и така Civ4 изглежда много пипната в своята приятна триизмерна перспектива. Най-готиното предимство на този енджин е възможността да зуумвате навътре и навън към земното кълбо, като, отдалечавайки камерата, нещата заприличват леко на Google Earth. 🙂

Малко недоразумение или по-скоро недомислица е фактът, че юнитите ви изглеждат около три пъти по-високи от дърветата и сградите, като това на моменти ме подразваше. Може би все пак това по-скоро е решение на дизайнерите, отколкото нещо, което са изпуснали. 🙂 Иначе всички войници, градове и терени изглеждат много свежо, заоблено и галят окото. Интерфейсът на менютата не е много променен и концепцията му е горе-долу като тази в първата Цивилизация. Като лека промяна трябва да спомена добавената нова скорост за игра, като сега изборът вече е между Fast, Normal и Epic. Третият режим, според мен, дава най-добра възможност за развитие, като така една игра може да продължи няколко дни (за сравнение на Fast можете да приключите за 2-3 часа, а на Normal за 4-5).

Добавени са и нови възможности за победа над противниците ви. Това е едно от най-приятните неща в концепцията на тази геймка, защото така няма да ви се налага да правите това, което авторите са решили. Начините да станете

Цивилизацията на Цивилизациите

са много – можете да избиете и заробите всичките си врагове, можете да постигнете културна победа, като станете най-развитата цивилизация на цялата планета, можете да достигнете до религиозно превъзходство като накарате всички други да приемат вашата вяра и т.н… Споменавайки религията, трябва да кажа, че това е новост за серията. В предишните части, единственият способ за контрол над населението бяха идеологиите, които присъстват и сега. Те могат да бъдат всякакви – монархия, република, теокрация, феодализъм, фашизъм и други. В четвъртата част на играта авторите са решили да добавят и религии, с които можете да правите населението си по-радостно и по-културно. Можете да бъдете християни, будисти, мюсюлмани, хиндуисти и прочие.

Това е основният способ, с който можете да достигнете до религиозна победа. За целта трябва да пратите мисионери и разпръснете влиянието си по целия свят. Така всички ще плащат малко данък на Ваша милост, която е разпространила великата манипулация повсеместно. Религиите имат много важна роля и при дипломацията и търговските отношения между вас и вашите съседи, като сега това е единственият способ да се разбирате добре с тях.

В този ред на мисли трябва да спомена и за промяната, направена от Firaxis по отношение на границите ви. За разлика от предишната част, вече е добавена възможност за сключване на примирие с клаузата „Отворени граници“, като така нямате да имате проблем да се предвижвате из територията на вашите приятели. Това е важна промяна в концепцията на играта, защото в първа и втора част граници нямаше и свободата на придвижването беше неприкосновена. Затова пък в трета част прекосяването на противникова граница беше еквивалентно на обявяване на война.

Друга крачка напред спрямо третата част е направена с откритията. Сега технологичното дърво е същото, както преди, и е отворено както в Civ 1 и 2. В третата част авторите бяха разделили науките на различни епохи и докато не се откриеха науките от едната епоха, не се отваряха тези от следващата. Сега епохите са на лице, но преходът в тях е свободен, необвързващ и неограничен. Точно това дава възможност при по-добри познания на технологичното развитие да достигнете до мускетари например, доста преди противниците да направят това. Това беше добрата стара система от Civ 1 и 2, която не работеше в третата част, а сега не ви гарантира победа, но ви гарантира надмощие в определен етап.

Терените в четвъртата част на култовата Цивилизация също са направени много добре.

Триизмерните планини

добре нарисуваните ресурси, животните, горите, джунглите, пустините и всичко останало по картата само може да радва очите на тези, които не играеха Civilization, защото била грозна.

По отношение на въоръжените конфликти Firaxis също са се представили много добре. Вече виждате как юнитите ви се бият, как кръвта им пада и защо (което е най-важното за един играч с претенции). Преди се случваше някой слаб юнит да избие трима четирима врази, а геймърите изпадаха в невиждан шок, защото не можеха да си обяснят защо това се случва. Сега всичко е обяснено елементарно – бонусите срещу определен тип единици, слабостите на някои войници и т.н. Дори ако натиснете бутона Аlt, можете да видите какъв е шансът ви за победа! Приятна новост в четвъртата част е и разпределението на опита на бойните ви единици. Сега те вече могат да получават

специфични ъпгрейди

които да им осигуряват например 20% по-добри шансове при атака на град 10% по-бързо лечение, лечение при движение, 10% увеличение на силата и др. Колкото повече опит трупат вашите войници, толкова повече и по-интересни ъпгрейди излизат на бял свят. Така можете да специализирате определени взводове за атака на градове, други за защита и прочее. Не трябва да забравям да спомена и за множеството нови възможности, които имат работниците – те вече правят мелници, различни типове ферми, конюшни, различни видове мини и т.н.

При строежа на чудесата Firaxis на са направили особено големи промени, освен че са направили група, наречена National wonders, от които не можете да имате по повече от две в град. За тези, които не са запознати, ще кажа, че чудесата дават различни бонуси на цивилизацията ви като цяло и вдигат културата ви.

Малка промяна можете да забележите и при избора на цивилизация. Сега, освен че някои цивилизации имат по

повече от един лидер

самите водачи притежават качества, като например организиран, военен, философски (в третата част имаше опит за въвеждане на това правило, който според мен не беше толкова успешен). Всяка цивилизация си има специфичен, уникален юнит – например индийските работници работят по-бързо, немските танкове са най-силни, американската пехота, както и египетските кавалерии са непобедими в епохите си.

Истината е, че колкото и да пиша и да обяснявам, опитът ми да ви представя Civilization е също толкова абстрактен, колкото опитите на някои хора да опишат устройството на света. За него, можете да прочетете тук: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/xx.html (наистина е забавно – проверете този адрес!), а Civilization се овладява най-добре пред монитора. Затова стига сте чели статии и представяния на игри, а намерете отнякъде новата Цивилизация. Така със сигурност няма да мигнете дни наред!

Автор: Орлин Широв