Sid Meier’s Civilization IV: Colonization

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2008

Почти сигурен съм, че много малко от вас си спомнят Colonization. Склонен съм да мисля така, чисто и просто защото оригналата игра на Сид Майер се появи на бял свят през 1994 година, когато мнозина от вас тепърва са правели първите си крачки. Искрено се надявам, че въпреки това част от зарибените по Civilization са се докопали по един или друг начин до грозноватата досовска игрица от края на миналия век и въпреки неактуалността си във визуално отношение, тя е получила малко внимание. Истината за Colonization е, че тя използва концепцията на оригиналния Civilization, като се фокусира върху един малък етап от човешката история – завладяването на Новия свят. В много отношения тя ще ви заприлича на Civilization, но геймплеят и усещането всъщност са съвсем различни. Това е валидно както за играта от 1994, така и за римейка, който Firaxis Games и чичо Сид Мейър пуснаха този месец.

Първата разлика между Colonization и новата версия е заглавието. Авторите са решили да я кръстят Civilization 4: Colonization, като така, все пак, еднозначно правят връзка между двете игри. Colonization използва изцяло енджина на Civilization 4, но не е експанжън и все пак може да я пускате самостоятелно. Авторите са успели да оптимизират оригиналния енджин до 700 мегабайта, като дори са изгладили много слабости в графично отношение спрямо цивилизацията и нейните допълнения.

Земя на хоризонта!

Всичко започва с избора на нация, под чийто флаг да плавате. Испанците, холандците, французите и англичаните играят основна роля в колонизацията на Новия свят и затова изборът е сведен само до тези четири нации. Всяка от тях има на разположение различен водач, който дава различни стартови преимущества. Французите например се разбират добре с местните племена, докато холандците са добри в търговията с други нации. След като направите екзистенциалния избор на чия страна да застанете, спонтанно се оказвате в открито море, насред Атлантическия океан, разполагащи с едно корабче и двама колониста. Оттам насетне остава да намерите място и да започнете дългия и нелесен път към колонизиране на Америка и не по-малко важното откъсване от властта на короната. Това автоматично означава, че в Colonization не просто трябва да колонизирате, а трябва и да се еманципирате. Това, разбира се, има своята цена и в случая тях хич не е малка – ще трябва да се изправите срещу цялата мощ на краля – бил той френския, испанския, холандския или английския.

Чичо томовата колиба

Какво прави човек, когато попадне на непозната земя? Първото и най-важното нещо е да си направи лагер – в случая с Colonization трябва да си основете град. За да направите информиран избор, т.е. не да построите селище на първото срещнато място, а да подберете изгодна позиция, е нужно да поогледате местността. Естествено, в началото имате нужда от град с достъп до океан, защото основната ви дейност ще е търговия с помощта на корабите ви. Ресурсите в Colonization не са много, но пък формират добра и стройна система от първични и вторични продукти, като например добив на руда и превръщането й в инструменти. Някои суровини дават достъп и до третичен продукт, като рудата, която след като бъде преработена в инструменти, може да бъде превръщана в оръжие с помощта на работилница. Оръжията пък са ви нужни, за да екипирате войници.

Лошата новина е, че цялата икономическа система в Civilization 4: Colonization е непроменен вариант на тази от оригиналната игра. Искаше ми се да видя нови ресурси, нова система и повишено ниво на комплексност на този компонент, но уви, авторите са решили да се придържат към оригинала. Единствената новост в икономически аспект е възможността да автоматизирате транспорта на стоки. Просто задайте какво да изнася и внася даден град и търговските дилижанси сами ще започнат да разнасят стоки.

Винету и Синовете на великата мечка

Ако някой си е мислил, че можем да минем без индианци в игра за колонизирането на Америка, явно не е чел Карл Май и подобни култови автори. В Colonization има много племена, туземци и възможни интеракции с тях. Основно трябва да внимавате за търговията с коренното население и привличането им в различни военни конфликти срещу другите нации. Ако се изправите срещу индианците неподготвени, почти винаги сте обречени, защото те са многобройни и безмилостни. Поради тази причина най-добре е да изпращате мисионери в селищата им, който бавно бавно да превръщат местните жители във ваши. Така в един момент, дори селището може да се присъедини към владенията ви. Важно е да се отбележи, че в римейка си Colonization използва “полето на влияние” от Civilization и то има подобен ефект както в първоизточника си – с него се определя докъде се простира владението на дадена нация.

Краля и придворните

В Colonization към вас могат да се присъединяват известни личности, които да допринасят за развитието ви по един или друг начин. С тяхна помощ можете да получавате повече приходи от житните плантации, да се сприятелявате по-добре с местните и т.н. Както и да действате обаче, в един момент всички ваши градове трябва да поискат независимост (над 50% Liberty bells във всеки град). Тези Liberty Bells изразяват желанието на вашето население за независимост от краля, който налага все по-високи данъци и бавно спира да тъгува с вас. Разбира се, цената на независимостта е скъпа и тъкмо след като въведете свобода на словото, конституция, закон за забрана на робството и т.н., кралят ще излее цялата си военна мощ върху вас. В такъв момент трябва да сте подготвени да се изправите срещу постоянно прииждащите колони от войници, който превземат градовете ви и убиват жителите им. Успеете ли да удържите обаче – Америка е ваша!

Като цяло Colonization е доста качествен римейк на класиката от 1994 година, с доста приятна графика и звук, изцяло аналогична на тази от Civilization 4. За съжаление системните й изисквания са по-високи от тези на цивилизацията и тези от вас с по-слаби машини ще трябва да помислят за нещо ново. Въпреки липсата на нови идеи, дори и простият факт, че Colonization се преражда, е много радостен. Аз лично се надявам скоро да излезе експанжън.

Автор: Орлин Широв