Sid Meier’s Civilization IV: Colonization

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Годината бе 1994-та, а от появата на първия Civilization бяха изминали ни повече, ни по-малко от 3 години. 1991-ва остана завинаги в сърцата на истинските геймъри-стратези с излизането на този незабравим хит, последван от маса продължения и милиони фенове по целия свят. 1994-та също е паметна. Не само със Световното по футбол в САЩ, но и с излизането на друга култова геймка, а именно Colonization. Тя е много по-специална от предшественика си поради редица причини, като може би най-основната е, че единствената й и последна версия е отпреди 14 години. Оттогава тя не е получавала дори едно малко продължение. Поради това лично аз нееднократно съм инсталирал голямата няколко мегабайта досовска версия на игричката (или излезлия малко по-късно Windows порт) и съм прекарвал стотици часове в колонизиране.

Сигурен съм, че не всеки запален геймър в днешни дни си спомня този бисер на Сид Майер и поради тази причина се чувствам длъжен да разкажа как едно на пръв поглед копие на Civilization проряза дълбок белег в сърцата на милиони геймъри по света.

Кой е Сид Майер?

Няма да отделям много време на личността Сид Майер, просто защото игрите му говорят достатъчно за него. Сред тях са почти всички Civilization-и, Alpha Centauri, SimGolf, Pirates!, Railroad Tycoon и много други. Човекът е в бизнеса още от 1982 година до днес и въпреки разпада на култовото студио Microprose, той продължава да твори заедно с новия си екип от Firaxis Games. На него дължим заслугата изобщо да съществува жанр тайкун. Няма да е пресилено да се каже, че и той е бащата на икономическите стратегии.

Ако трябва да опиша Colonization накратко, то това е модифицирана версия на цивилизацията, в която играчът трябва да ръководи завладяването на Новия свят. В началото избира една от четирите нации, които имат интерес към континента отвъд Атлантическия океан, а именно Испания, Англия, Франция или Холандия. Всяка една от четирите държави предлага абсолютно различен геймплей и разликите между тях са много по-големи, отколкото при цивилизациите в едноименната игра.

Основната разлика между Civilization и Colonization е, че докато в първата целта ви е да изградите нация от нулата, то в Colonization започвате след като тя е вече достатъчно развита, за да има интерес към Новия свят. Целта в колонизацията е, да успеете да установите устойчива мрежа от колонии отвъд океана и след като се стабилизирате и задоволите нуждите на народа си, да се опитате да направите революция и да получите независимост от страната, която ви е изпратила.

Всичко това звучи много просто, но всъщност е доста сложна задача, която минава през военни действия, дипломация и най-вече

търговия

Тя е основен компонент в Colonization, като точно от това зависи как ще се развива вашата колония. Ресурси, които са почти безплатни в Новия свят, като тютюн, злато и т.н., в Европа струват мило и драго. Именно чрез тях, ще трябва да трупате капитал. Много важен елемент са и посещенията ви до Стария континент. Това предвижване отнема 2 хода в едната и 2 в другата посока, но когато сте акостирали в европейското си пристанище, можете да правите доста неща. Едно от тях е зарибяването (подкупването) на нови колонисти или наемането на специалисти (като шивачи, ковачи и т.н.), които да закарате до сформираната колония отвъд океана. Имайте предвид, че през повечето време, докато сте част от европейската си държава-майка, ще трябва да заплащате данъци и налози на краля/кралицата. Това е елемент, който никой колонист не одобрява и затова вашата основна цел ще е еманципацията. Тя обаче минава през противопоставяне на властта и ако направите революция в неподходящ момент, има голям шанс краля/кралицата да изпрати цялата си армия на наказателна акция срещу вас и да ви размаже.

Трябва да сте готови

Новата версия на колонизацията ще излезе през октомври тази година под името Civilization IV: Colonization. Тя няма да бъде продължение на старата цивилизация, а изцяло нов продукт. Енджинът ще е модифициран и ще бъде изцяло триизмерен, като в този аспект ще се доближава визуално до първоизточника си Civilization IV. Като цяло, новия Colonization няма да бъде революция в гейминга, защото тя разчита изцяло на стари лаври. Първо, геймплеят ще е почти идентичен на този в оригиналната колонизация, и второ, визията ще бъде почти същата, като тази в Civilization IV. Саундтракът обаче ще бъде изцяло нов и това май ще единственото оригинално нещо в бъдещата игра на Сид Майер.

В никакъв случай обаче не очаквайте геймката да е провал или разочарование. Тя ще дойде много добре на всички фенове на оригиналното заглавие от 1994, а пък всички млади играчи, които все още не са се докосвали до този бисер, ще бъдат приятно изненадани. И реално погледнато, кой не е бил запленен от индианците, каубоите и сложните отношения между четирите враждуващи държави в Новия свят?

Като споменах индианци, не трябва да забравяте, че те ще имат основа роля в играта. Добрите ви отношения с тях могат да ви помогнат да ги спечелите на ваша страна в конфликтите си с другите нации или да ви предложат много добри цени за търговия със скъпоценни камъни, тютюн и т.н. Вие можете да им плащате с евтините за европейците стоки, като алкохол и дрехи, а те да ви се отблагодаряват подобаващо със стотици пъти по-скъпи ресурси.

За финал

Най-добрата новина е, че все пак Colonization ще се прероди. Това бе събитие, очаквано с нетърпение от милиони геймъри в продължение на 14 години и ето че чичко Сид и неговите Firaxis най-накрая решиха да зарадват голямата общност от фенове на това култова заглавие. Единственото, което ме притеснява, е името на играта – Civilization IV: Colonization. То може да накара много нови играчи да си помислят, че това е просто мод за добрата стара цивилизация, а всъщност не е така. Колонизацията е една съвсем самостоятелна игра, базирана на напълно различен сюжет и предлагаща съвсем индивидуално преживяване. Докато чакам да дойде октомври, лично аз мисля да поиграя стария Colonization, който може да бъде свален безплатно от http://www.colonization.biz/download.htm. Препоръчвам и вие да направите същото, за да се подготвите подобаващо за новата мания.

Автор: Орлин Широв