Savage Arena

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 авг. 1999

Винаги ми е било интересно как другите хора си представят бъдещето. Обикновено мненията се базират на двете крайности. Едни казват, че ни чака огромен технологичен скок, завладяване на нови галактики, а според други ще станем жертва на собствената си морална деградация и ще се самоунищожим. Създателите на Savage Arena смятат, че истината е някъде по средата. Според тях ни предстои навлизане в новото хилядолетие с подобаващ технологичен скок, но хората ще бъдат отегчени до смърт и тук започва търсенето на алтернативни форми на забавление. Наред с гледането на телевизия, спортът винаги се е нареждал сред любимите дейности на човека, независимо дали участва в него активно или пасивно като наблюдател. Нов век – нов спорт! Да, но не е толкова просто. Вече има толкова много игри, че е почти невъзможно да се измисли нещо оригинално. Задънена улица? Не, защо пък да не се направи смесица от… футбол и кеч. Речено – сторено. Нещо все още липсва, хайде да добавим и по някое оръжие на играчите, нека да са бомби и страховити резачки.
Сигурно вече имате представа как ще се забавлява човечеството през 21 век. Логично е да попитате какви все пак са правилата на този спорт.
Правила няма, единствената цел е да успеете да преминете през всичките си опоненти и да вкарате нещо като топка в модификация на врата, както е при футбола. Само че никак няма да ви е лесно да го направите, защото току-виж сте се озовали без жизнено необходимите ви крайници точно на метър от вратата на противника. Цялата касапница се развива на 16 геосферични арени. Само не ме питайте какво точно означава “геосферични”, но терените са колоритни и добре изглеждащи, макар и еднообразни. Ръководите екип от осем здравеняци, които с кръв и пот трябва да достигнат до заветната победа. Не е задължително да завършите с всички от отбора, дори в началото е почти невъзможно – поне докато аз играех, винаги имаше жертви, паднали в името на каузата.

Идва ред да си кажа мнението за управлението. Не започвам с графиката и звука, защото именно управлението прави основното (в случая – лошо) впечатление от дадена игра. Бих си позволил да кажа, че при Savage Arena за контрол върху играчите дори не може да се говори.
Програмистите от Rage Software е трябвало поне да се опитат да направят Savage Arena достъпна за начинаещите в жанра. Налице е голям пропуск, водещ до ситуации, в които оригинални идеи често биват пренебрегнати заради нескопосаната си реализация. За графиката също не може да се говори със суперлативи. От една страна, резултатът, който се вижда на монитора, е приличен, но все пак е далеч от съвършенството, което очаква разглезеният геймър. Savage Arena поддържа повечето 3D-ускорители, така че нямаше да е излишно, ако имаше поне зачатък на светлинни ефекти, по-детайлни арени и играчи. Никак не е приятно да те убеждават, че ръководиш движенията на човешки същества, а в действителност те да изглеждат точно като дървени фигурки.  Между другото, бях направо шокиран от нереалистичността на някои от детайлите. За пръв път виждам сенки с шарки, а за капак на това не е ясно кое е сянката и кое тялото, което я хвърля. Кръвта се състои от четири разтегнати пиксела и нямаше да е зле, ако оставаше до края на полувремето. Състезателите от всички отбори са изградени от един и същ триизмерен модел. Вярно е, че можете да избирате между множество skins, но това изобщо не придава на тимовете индивидуалност – срам и позор за Rage Software!

За motion capture и дума не може да става. Играчите имат некоординирани движения, но като се замислих, това може да се приеме като изкривена форма на реализъм. Представете си само колко удари по главата отнасят…
Като стана дума за ударите, те май са един от малкото добре изпипани елементи на играта. Става въпрос за типични кеч-маневри от рода на премятане през рамо, размазване на физиономията след подобаваща засилка или извиване на вратове. Гореспоменатите прийоми са едни от смъртоносните, докато при повечето ще повалите за малко съперника, който само след миг ще се е съвзел, готов да ви отвърне на жеста.
Звукът не изненадва с нещо особено. Както се очаква, предимно се чува ръмжене, придружено с победни викове или тюхкания при загуба на точки. Отвреме навреме женски глас ще ви информира при преждевременната смърт на играч и след отбелязване на даден резултат.

Насилието в Savage Arena е повече от това във филм на Куентин Тарантино, което я прави подходяща само за по-закоравели геймъри и съвсем отсява аудиторията. Но истината е, че Savage Arena притежава специфична атмосфера. Въпреки проблемите с управлението, отново пусках играта и тя винаги ме изненадваше с нещо ново. Убеден съм, че веднъж успели да свикнете с контрола, ви очакват доста часове пред компютъра. Ако нямате претенции на тема блестяща графика и цените новаторските идеи, сигурно ще ви е интересно да се спрете на тази игра.

Автор: Иван Георгиев