S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2008

За всеки Stalker ветеран Clear Sky е едно приятно и меланхолично завръщане към Зоната и тоновете бъгове, придружили премиерата на първата игра. Но тъй като Clear Sky е stand-alone и не е задължително да сте изиграли първата част, Зоната се отвори за много новобранци, а не е станала по-безопасна. Дори дъртите сталкери могат да попаднат в новите капани. За всички тях е този гайд. В него ще разгледаме основните подзони и фракции, войната между фракциите, какво е положението с пачовете и бъговете до момента и какво ново из Зоната.

Faction Wars

За разлика от първата игра, в тази можете да се присъедините към някоя от сталкерските фракции с всички облаги и негативи от това. Избирайте мъдро, защото всяка фракция си има враг и в момента, в който се сприятелите с едните, става невъзможно да търгувате с другите. Специфични ъпгрейди, брони и оръжия са достъпни само за определени групировки.
Сталкерите самотници (Loners) са със зона на контрол: Gordon, враждуват с бандитите (зона: Garbage). Предлагат ъпгрейди на военните и сталкерските брони и оръжия от нисък и среден клас. Дълг (Duty) са противопоставени на Свобода (Freedom). Първите предлагат ъпгрейди на тежките помпи и руски оръжия и брони, а вторите на снайперите и NATO стандарт оръжия и брони. Бандитите предлагат същите ъпгрейди, като сталкерите самотници, но присъединяването към тях води до влошаване на отношенията със сталкерите.

Приятелството с фракция обаче означава най-добри цени при изкупуване на оръжия и артефакти, което пък напомпва джоба ви. До средата на играта е добре да сте част от Loners групата, тъй като това ще ви даде достъп до техниците на Duty и Freedom, както и достатъчно финанси от изпълняване на мисии, за да се подготвите за финалните части на играта. Естествено, можете да не се присъедините към никой, но тогава ще ви убегне Faction War частта от играта, която е истински забавна.

Блатото
Блатото е Tutorial нивото на зоната. Използвано е да се даде време на играча да свикне с интерфейса и новите опции в играта. Забележете, че само там се сблъсквате буквално на всеки сантиметър с DX10 ефекти и текстури, в другите нива дизайнерите не са си давали чак толкова много зор да накарат ченетата ни да увисват. Автоматично ще се присъедините към Clear Sky фракцията, за да видите как действа Faction Wars-а и в общи линии с това се изчерпват официално интересните моменти. Неофициално – из нивото са скрити доста благинки, които да ви дадат предимство в началните и средните статии на играта.

Всички гайдове в Блатото са безплатни, след това ще трябва да платите майка си, баща си, ляв крак и бъбрек, ако искате да бъдете транспортиран бързо от точка А до точка В. Ако не искате винаги да сте на червено с финансите, вижте точно какви са цените и опознайте локациите, до които могат да ви закарат гайдовете – можете да спестите много време и пари, ако ги използвате правилно. В базата на сталкерите можете да откраднете мерник и два калашника от техничаря, ако успеете се покатерите по покривите и успеете да застанете над него. Преди да излезете от блатото, бъдете сигурни, че сте забърсали:

– Оптиката от сандъка на Lookout Tower
– Viper 5 в Pump Station и Southern farmstead.
– Пистолета със заглушител в подводния сандък в големия комин на Village Ruins.
– Chaser 13 помпата в сандък източно от Pump Station-а.
– Vintar Sniper Rifle в останките от влака (трудно се стига до тях заради аномалиите)
– CS-3 бронята (награда при приключване на куестовете)
– Veles детектор и всички артефакти, които намерите.

Ако имате проблем с военните картечници на изхода от блатото към Gordon, върнете се обратно в него. Ще бъде отворен пътя към северните части на Agroprom.

Gordon
Стартовата зона от първата игра и дом на Сталкерите самотници. Всеки път, когато получите сталкерска задача извън тази зона, можете да осребрите наградата си в сталкерската централа в северната част или при Wolf. Удобното на Gordon е, че понякога част от сталкерите са ветерани с екзоскелети и добри оръжия. Ако ги оставите да умрат, ще получите достатъчно напомпване. По време на мисиите не им се активира скрипта да потърсят укритие, така че след това можете да съберете SPAS-12, IL86s и Vintar снайпер.

Garbage
Тук постоянно ще се воювате с бандитите. До пач 1.5 беше невъзможно да прочистите базата им, но сега този проблем е оправен. Единственият сталкерски лагер е на Flea Market, а всички награди от мисии в Garbage се осребряват в Gordon.
SPOILER: По сюжет под Flea Market ще бъдете атакувани от два бандита, които ще ограбят всичките ви пари и вещи в момента, в който се върнете от Dark Valley. После можете да си върнете инвентара (оставете в сандъците около лагера някакъв автомат и амуниции за него), но не и парите. Изхарчете всичко преди това – грейни по костюма/оръжията вършат работа.

Agroprom
Това е домът на Duty (има и голям сталкерски лагер). В базата между разбитите газови цистерни (точно до ЖП линията) има шахта с отшелник, предлагащ най-добрите оръжия в играта на безумни цени. Постоянните мисии за защитата на лагера от мутанти и бандити пък се отразяват добре на джоба ви. Само в базата на Duty можете да ъпгрейднете Vintar снайперите.

Yantar
Дом на единствената неутрална и приятелски настроена към вас фракция – тази на учените. Тук можете да си купите SEVA костюм. Над езерото има скално образувание с двa артефакта в него, единият винаги е Eye, струващ 20000 рубли. Враговете ви тук ще са зомбита и мутанти, така че присъствието на SPAS12 в инвентара ще ви улесни много. Зомбитата вече не умират от един удар с нож.

Red Forest
Може би най-трудната част от играта. В момента, в който влезете в нея, трябва да преследвате Strelok, попадате в засада, в която нямате достатъчно добра броня, а оръжията ви не са достатъчно добри, за да избиете всичко за норматив и да проследите сталкера. Пригответе се за множество сблъсъци с аномалии (и артефакти) и мутанти, а ако сте приятел на Freedom, и за битка с 12 тежковъоръжени и бронирани сталкера до базата на Горския. Те от своя страна носят тежки картечници, така че един напълно ъпгрейднат снайпер от базата на Freedom ще се изплати многократно в тази ситуация.
До скалното образувание на изхода на картата (2 артефакта) се разхожда гигантски Flesh мутант. Над 160 патрона с Vintar-а в главата му и 10 гранати не бяха достатъчни да бъде убит (може би е бъг), затова не се занимавайте с него, а просто свийте артефактите и дим да ви няма.
Минавайки през тези зони ще разполагате с достатъчно пари/оръжия/броня и опит, за да продължите нататък сами, няма да ви разваля удоволствието. 😉

Tweaks

Преди да подкарате Clear Sky на машината си, е добра идея да се отбиете през www.tweakguides.com/ClearSky_3.html, като вземете предвид следните фактори:

– Енджинът е хаотичен – понякога се движи плавно на слаби машини, друг път дере при същите настройки на много силни такива – зависи изцяло от това какви компоненти имате и дали украинците са сетили да ги включат в поддържаните (от модел на видеочипа до производител на картата и RAM-та)
– DX 10 dynamic lighting опцията е активна само под Vista.
– Намаляването на grass density опцията, не само че драстично вдига производителността, но повишава видимостта ви. За сметка на това убива реализма, ако смятате за реалистично да презареждате за 15-ти път игра, и пак да не знаете кой и от къде ви е застрелял.
– 1440×900 е оптималната резолюция за тази оптимизация на енджина, дори при много силни машини (4 ядра, 4 GB RAM, 2 видео карти висок клас).
– Никога не изключвайте опцията NPC flashlights – осигурява лесни хедшотс през нощта.
– Махнете head bob, освен ако не сте с 99% резистънс към морска болест.

Пачовете

В момента на писане на този гайд последният пач на “пазара” е 1.5.05 (30.IX.08). Играта е ънплейъбъл до 1.4 включително, при оригиналния релийз не се активират главни куестове, при 1.3 много често се чупят save игри, 1.4 е с липсващи оръжия и чупещи се save-ове. Самите Saves от 1.1 и 1.3 не работят с 1.4 и 1.5. При преминаването към 1.5. е най-добре да започнете нова игра, иначе рискувате да се вкарате в серия от бъгове, правещи Clear Sky невъзможна за завършване. За сега Patch 1.5.05 се държи стабилно и силно ми се ще да вярвам, че следващите ще оправят само оптимизацията на енджина (1.5. я вдига с 5 до 15% в зависимост от машината). Повечето крашове до 1.5 се появяват, когато тръгнете да пътувате из зони и да правите неща, които дизайнерите не са очаквали, че ще извършите. Ако струпате много такива събития (да се върнете в зона, в която не бихте имали интерес да бъдете), то е възможно играта да крашне при зареждането, повреждайки последните 1 до 5 сейва. Също така на всеки час-час и половина е добре да спирате играта и рестартирате РС-то.

Общи съвети

– Всички диалози се съдържат в PDA-то
– CTRL + Shift ви карат да клекнете още по-ниско, задължително за Stalker, това не е Crysis.
– Ако се качите на скала/кола/сандък, когато ви нападнат мутанти, имате “висок” шанс на оцеляване. Всичко над метър и половина ви прави неуязвими, а мисиите “Защити лагера от мутантите” стават детска игра. Ако сред лагеруващите има сталкер с оръжия, които искате – оставете го да умре по време на атаката.
– Говорете с всеки, купувайте всяка информация за скрити сандъци – в тях са flash устройствата, искани от техниците за ъпгрейди на арсенала ви.
– Не оставяйте сандък/кутия непреровена.
– Във всяка зона си оставяйте резервни амуниции/аптечки/оръжия. Така можете да освободите до 30 кила от гърба си. Избирайте металните кутии – при тях предметите не изчезват, след като излезете от нивото.
– Поддържайте теглото си минимално, спринтът в Сталкер е животоспасяващ. Изключение от правилото е, ако сте облечен в екзоскелет с надути до максимум защити – танкът няма нужда да е бърз.
– Амунициите, които ще намирате в телата са малко 15-20 патрона. Затова преди да продадете всяко оръжие, цъкнете с десния бутон на него и използвайте Unload, за да получите пълен пълнител. Същото важи и на бойното поле – хвърляйте оръжията, които не ви трябват. Не забравяйте правилото, че най-доброто оръжие е стрелящото. Без патрони сте за никъде. В такъв случай е добре да се ориентирате към оръжие, ползващо боеприпасите на врага ви. В играта има три основни типа оръжия: руски, NATO стандарт и специални (картечница, снайпери, Gauss).
– Clear Sky дава повече време за разрешаването на второстепенните задачи – не се паникьосвайте. Освен това винаги поемайте максималното количество куестове, което можете в даден град/зона, за да си спестите търчането.
– Целете се в главата, колкото и безумно банален да ви се струва този съвет – повече от три пълнителя в тялото със среден клас автомат са нужни, за да свалите сталкер с екзоскелет, но до тогава най-вероятно ще сте труп.
– В Clear Sky няма части от животни, куестове и награди за тях, за това ветераните да спрат да ровят по телата на мъртви кучета, сноркове и глигани.
– Кръвопийците, за разлика от първата част, са НЕУЯЗВИМИ докато са НЕВИДИМИ. Повторете си го десет пъти. Освен това са в пакети от по 4 и повече – запасете се с добра пушка-помпа и се целете в главата в момента, в който се материализират до вас.
– При емисиите – трябва да имате солиден (бетон) покрив над главата си, за да оцелеете – експеримент в базата на Freedom показва, че просто каширане в каравана или зад бара (ламаринен покрив) не помага.
– В STALKER най-мистериозните и силни артефакти са F5 и F9 бутоните.

Детекторите

От детектора зависи какви артефакти ще намерите и как ще го направите. Съветът ми е да не се впускате в лов за предмети, преди да сте взели най-добрия.
– Echo – началният детектор, показва локацията на артефакта с писукане
– Bear – подобрена версия на Echo-то, има и дисплей
– Veles – най-добрият детектор с екран, показващ точното местоположение на артефакта. Можете да намерите един в горния ляв ъгъл на Блатото. Идете на север, под счупения ЖП мост, и завийте на дясно до далекопровода, за да намерите тунел под един от вагоните. Детекторът е под единия от матраците и не се вижда, освен ако не задържите [F] близо до него. Застанете с гръб към стената и погледнете към матраците, за да го откриете.

Артефактите

За разлика от първия Сталкер, в който генерираните от зоната предмети се въргаляха навсякъде като бонбонки, търсенето и придобиването на артефакти в Clear Sky е съвсем друга бира и отговаря на високата им цена и търсеност, наложени в сюжета. Те се откриват в скупчвания от аномалии, като най-често представляват безвредна аномалия, движеща се сред останалите. Единственият начин да вземете артефакта от нея е да сте с изваден детектор и достатъчно близо. Има три етапа за откриването:

1. влизане сред аномалията
2. локализиране на артефакт
3. излизане по живо, по здраво

като точка 1 и 3 са най-сложната част.
На http://domkrat.nm.ru/clear_sky_faq.htm можете да намерите описание как да достигнете до всички по-големи артефакти и как да боравите с първия детектор. Сайтът е на руски, но през google може да бъде преведен на английски. Артефактите нямат точна позиция, освен това зависи от детектора какъв предмет ще намерите. Някои от тях се respawn-ват след определен период (1 игрова седмица). Освен бонус ефекти и защити, артефактите са основен източник на рубли и основната причина да се завърнете в блатата, след като сте излезли от там. Всяка аптечка и антирадиационен пакет, изразходван в откриването им, си заслужава ресурса.

Артефакт – Цена – Ефект (н-негативен/п-позитивен ефект)
Battery – 6000 – Radiation +2н, Endurance +2п
Bubble – 12000 – Radiation -6п
Compass – 50000 – Endurance +6п (този не го продавайте, трябва за куеста в Red Forest)
Eye – 12000 – Radiation +2н, Bleeding +40п
Flash – 12000 – Radiation +1н, Electrical +3п
Gravi – 12000- Radiation +3н, Max Weight +20kgп
Jellyfish – 4000 – Radiation -2п
Kolobok – 12000 – Radiation +2н, Health +4п
Mama’s Beads – 6000 – Radiation +2н, Bleeding +20п
Meatchunk – 4000 – Radiation +1н, Chemical +3п
Moonlight – 6000 – Radiation +2н, Telepathy +3п
NightStar – 6000 – Radiation +2н, Max Weight +10kg п
Shell – 12000 – Radiation +3н, Endurance +4п
Stone Flower – 3000 – Radiation +1н, Telepathy +1п
Soul – 6000 – Radiation +2н, Health +2п
Wrenched – 8000 – Radiation -4п

Както и сами забелязвате, повечето предлагат позитивен ефект за сметка на повишено ниво на радиация. В нормални условия радиацията ви убива бавно, ако вече разполагате с артефакт, който я намалява, дори може да не са ви нужни антирадиационни хапове, за да се справите с нея. Но трябва да комбинирате няколко артефакта, от които поне един да е чисто антирадиационен (Wrenched се намира лесно в началните етапи на играта), за да не се самоубиете. Артефактите, качващи капацитета на преносимото, просто променят тавана, при който спирате да се движите от прекомерна тежест (екзоскелетният костюм дава още 10 кг към него), но не и границата, при която спирате да тичате – тя винаги е 50 кг.

Оръжията

Всички ъпгрейди на оръжията, веднъж инсталирани, не могат да бъдат махани! Ако засилите точността и намалите отката на някое, няма да можете да увеличите ударната му сила – сами преценете кое повече подхожда на стила ви на игра – автомат с висока точност и оптика или скорострелен и мощен за къси и средни дистанции.
На повечето оръжия може да се сложи оптика (някои имат по default такава, на всички автомати може да се добави с ъпгрейд, но той ще ви анулира други по-важни) и/или заглушител. IL86 е страхотна стартова карабина/снайпер, но дори напълно ъпгрейдната и в перфектна техническа изправност заяжда често.

TRs301 е чудесно оръжие за средата и дори по-късните етапи на играта, ако поемете мисиите на Freedom ще имате тонове такива с оптика и заглушител.
Снайперите и картечниците използват едни и същи патрони, самите картечници са доста скъпи и ако ги продавате, сваляйки им пълнителите – ще имате достатъчно амуниции за SVD-to ви, в същото време и достатъчно пари.

AC96/2 е силно подобрен в сравнение с първата игра и е основното оръжие на Duty ветераните. Удобно за разчистване на военния комплекс в Gordon, тъй като е много мощно, а използва руски патрони.

Броните

При ъпгрейда на броните важи същото правило – дадени ъпгрейди анулират други, така че ако подобрите бронята на някой, няма да можете да напомпате издръжливостта му към огън/отрова/пси/радиация. Всички брони се купуват с изключение на CS-3, която ще получите като награда на излизане от Блатото (loners техникът може да я подобри).
Sunrise Suit е награда от Duty, ако им помогнете в блатото на Agroprom (има много джобове за артефакти). Има и специални брони, които получавате в момента, в който се присъедините към Duty или Freedom. До екзоскелета използвах SEVA броня, която може да се закупи от Dr. Sakharov в Yantar, с ъпгрейди на Night Vision-a и бронята.
Когато ъпгрейдвате костюм имайте предвид, че слагането на маска (антирадиационен ъпгрейд) премахва възможността за Night Vision.

Автор: Георги Панайотов