
363 г. сл. Хр. Константин Велики – последният император на някога единната империя – отдавна е мъртъв. Сега тази титанична държава, властвала над Стария континент, е разделена на две – Източна и Западна. И най-голямата опасност, пред която ще се изправи от петстотин години насам, вече чука на портите й. На изток дебнат могъщите сасаниди. На север германските племена оказват натиск по поречието на Рейн. На североизток пък готите започват да се раздвижват. А т.нар. римски императори всеки момент ще се изправят един срещу друг, жадни за все по-голяма власт и все повече територия…
Покорете Рим, а после го спасете!
В Rome: Total War изградихме една от най-мощните империи, съществували някога. Сега обаче ще трябва да я изравним със земята с помощта на официалния и доста брутален експанжън, наречен доста еднозначно Barbarian Invasion. Той изпълнява предназначението си по възможно най-добрия начин. Всеки, който обожава оригиналната игра и жадува за нещо свежо, ще намери в неговото лице именно онова, от което се нуждае.
На практика всички фракции и голяма част от единиците в разширението са нови. Освен че ще може да застанете начело на Източната и Западната империя, ще поведете в битка за надмощие и няколко варварски племена: хуни, саксонци, готи, франки, вандали, сармати, алемани и империята на сасанидите. Всяка едно от тях си има отличителни черти и отделна кампания, в която трябва да завладее определен брой провинции, включително и някои ключови места. Наред с това ще се срещнете и с единадесет неигрови фракции като келти, славяни, бербери, остготи… Въобще – купонът по стратегическата карта е на макс!
Barbarian Invasion определено е доста предизвикателна игра. Няма да имате кой знае какви трудности да се установите като франки или алемани и да развиете добра икономика. Но за да превземете Рим или пък не дай си боже – и Константинопол, ще видите бая зор. Прави впечатление също така, че играта със Западната римска империя определено не е по силите на всеки. Още в началото вероятността да изгубите доста провинции поради варварски набези от изток е доста голяма. А онези зони, които успеете някакси да задържите, пък е почти сигурно, че ще се вдигнат на въстание и ще се отцепят. Нещата загрубяват още повече, когато научите, че Източната римска империя е готова на всичко, за да ви забие нож в гърба, сформирайки съюз именно с вашите противници.
Врагът не спи
Barbarian Invasion най-накрая ни дава възможност да водим битки и през нощта, което по незнайно какви причини отсъстваше в оригинала. Това обаче би могло да се случи едва тогава, когато генералът, ръководещ войската ви, притежава съответното умение. То се придобива например, когато спечелите подобно сражение.
Важно е да се отбележи също така, че стрелците не са особено ефективни по това време на денонощието заради ограничената видимост. Ако пък нападнете пълководец, който не е способен да се отбранява след залез слънце, ще имате значително предимство. Но като цяло този тип битки представляват по-скоро визуална екстра, отколкото някакво кой знае какво стратегическо преимущество за армията, която е решила да ги води. Наистина особено впечатляващо е да видите как противниковият замък бълва стотици огнени стрели, които цепят мрака със страховито свистене към напиращите към портите пехотинци и кавалерия.
Тактическо преимущество
Експанжънт изпъква и с няколко нови умения за войниците ви. Такова е например т.нар. стена от щитове, което е присъща тактика предимно на по-елитните класове бойци сред варварските племена. Тя е изключително ефективна в случаите, когато искате войските ви да издържат тежко фронтално нападение или когато попаднат под обстрел. Активирате я и те ще се защитят с помощта на своите щитовете от почти всички противникови стрели, които летят към тях. По-добре обаче не атакувайте, докато го използвате, защото воините ви няма да се представят кой знае колко блестящо.
Шилтронът пък представлява защитна формация, която копиеносците ще могат използват, за да бъдат още по-ефективни срещу кавалерията. Когато дадете заповед за нейното изпълнение, те ще опрат рамо о рамо, ще се скрият зад щитовете си и ще изпънат копията напред, така че да не могат да бъдат изненадани по фланга. В този момент обаче са трудно подвижни и стават лесна плячка за стрелци.
Накрая идва ред и на плуването – с това е умение са надарени предимно по-леко въоръжените единици. То ги уморява значително, но ще ви помогне тогава, когато искате да прекосите някоя река и да нанесете неочакван удар в тила на врага.
Великото преселение
Ако играете като някое от варварските племена и врагът успее да превземе всички ваши селища, кампанията няма да свърши. Ще се роди бездомна орда от оцелелите армии, която ще включва и някои специални единици. Това ще бъдат предимно селяни и по-слаби класове воини, но тук-там ще има и доста здрави. Нейният размер зависи от това колко души са живели в последния регион, който е бил под ваш контрол. Любопитен факт е, че докато се движите из картата по този начин, няма да плащате поддръжка за войските си.
Цялата идея на това нещо е, че ви се дава втори шанс. Ще пътувате из света, докато не намерите някоя безопасна област, в която отново да се установите. Освен ако не ви изколят по пътя, разбира се. Ако и новото място не ви хареса, може да го напуснете по всяко време и пак да приемете формата на орда (а не да чакате противникът да ви разкаже играта).
Дори в началото на кампанията вандалите и хуните почват директно като “номади” – те имат изключително силна армия, разделена в няколко групи и ръководена от най-опитните им пълководци. И всеки, който се опита да ги спре, преди да нарекат някой регион свой дом, го очаква сигурна смърт. Не веднъж или два пъти ми се случваше да ме изселят с все парцалите. За щастие обаче цялата войска в групата изчезва веднага, щом превземат град.
На оръжие! В името на Господ!
Прави впечатление, че изкуственият интелект в Barbarian Invasion е помъдрял. Някои хора се оплакваха, че AI-то в оригиналния Rome: Total War не представлява нещо кой знае какво на бойното поле. В експанжъна обаче противникът ви се старае да влага виртуална мисъл в действията си. Обикновено има план, и то не лош, и го изпълнява прилично. Компютърът не захвърля генералите си със самоубийствен хъс директно към вашите копиеносци. Уви, вече ги предпазва до последно. Освен това патфайндингът в градовете е подобрен. Разбира се, не можем да говорим за кой знае какъв брилянтен стратегически ум, но все пак и това е нещо.
И ролята на религията е разширена. По това време на изток християнството се разпростира все повече, но и едновременно с това то се отрича от сасанидската империя, предпочитаща зороастризма. Варварите пък естествено са езичници. Така че при завоевателните ви походи ще трябва доста да внимавате с току-що превзетите градове, чийто населения изповядват вярвания, различни от вашите. Често в такива случаи въстанията са неизбежни, освен ако не се погрижите за своевременна асимилация.
Barbarian Invasion предлага още много козметични подобрения над геймплея на своя първоизточник. Добавени са и редица нови характеристики на персонажите, които да паснат на периода, възможност да наемате генерали и какво ли още не. С други думи – една много добра игра получи един наистина здрав експанжън. Какво повече да кажа?
Автор: Владимир Тодоров