Домъчня ли ви за добрия стар Warcraft и за пълчищата greenskins? Или може би просто ви е омръзнало да правите rush с SCV-тата и да копаете минерали с марините (както се опита веднъж да направи един запален Starcraft геймър)? Независимо каква е причината, вероятно няма да имате нещо против да поиграете на Rival Realms! Ако някой се запознае само повърхностно с играта вероятно няма да се замисли изобщо преди да я обяви за неграмотно направен Warcraft clone – поне на пръв поглед е така… Само на пръв поглед! Зад не особено впечатляващата графика постепенно ще откриете доста новости, някои от които може би уникални!
Стартовото меню изглежда много познато – кампании със стандартните три раси – хора, елфове и орки или отделни сценарии. Достатъчно е да стартираме наличния интерфейс tutorial, за да започне да ни обхваща надеждата, че може би нещата няма да се окажат чак толкова банални. След запознаването с интерфейса можем да преминем и към петте игрални мисии-tutorials, като последната от тях ще ви сблъска с почти всичко, което ще срещнете по-късно в реалната игра.
Приемам, че всички наши читатели познават, или поне са чели по нещо за Warcraft, така че ще пропусна подробното описание на базовите принципи и ще премина направо към детайлите:
1. Ресурси – злато, дърво и храна; всички units (и селяните) са доста яшни, така че осигуряването на манджа е едно от нещата, което ще трябва да държите постоянно под око. Хубавото е, че за разлика от клонинги като Knights and Merchants не трябва да хвърляте особени усилия за хляба – просто създавате ниви и “произвеждате” няколко специализирани селяни-храновъди. След това само следете запасите от ядене и добавяйте нови ниви и селяни, ако е необходимо.
2. Опитът да създадете селяни веднага ще ви покаже една от разликите – наистина всеки селянин може да се занимава с каквото му заповядате, но по принцип още при самата им “поръчка” им залагатe тясна специализация – за храна, злато или за дърво. Това е сериозно облекчение – сами се грижат да намерят и да опоскат съответните ресурси (дори ако са насред вражеската база)!
3. Следващата разлика също се усеща веднага – всеки новопроизведен unit струва значително по-скъпо от предходното си еднотипно другарче – и докато първите няколко стрелци с лък изглеждат почти без пари, то бързото създаване на огромна армия ще ви излезе доста солено…
4. Най-важната новост – подобно на Warcraft почти всички units и сгради могат да се ъпгрейдват; разликата е обаче, че ъпгрейдът е само един, но за сметка на това всички units могат да трупат experience points, да качват нива и да притежават артефакти! Всеки войн може да използва до четири артефакта и да качи до пет нива experience! Това прави от един опитен стрелец с лък доста по-ценен кадър от цяла тълпа новобранци (които при това са и много по-скъпи). И да не пропусна една любопитна подробност – помислете как на практика биха се обучавали истинските войници в една средновековна крепост? Не всеки ден им се налага да ходят на война, но пък могат да си тренират един с друг!!! Именно това могат да правят и вашите войници в тази игра – по време на принудително бездействие можете да ги поставите да се лупат един друг (внимавайте само някой да не се престарае и наистина да си убие другарчето)!
5. Друга интересна новина – освен стандартните spellcasters (wizard и priest) сега има и трети, който може да бъде безкрайно ценен, ако не забравите да го използвате (лесно се забравя, просто не сте свикнали да разчитате на unit с такива уникални възможности). Поне при хората той се нарича fire master и може да прави експлозиви, да поправя сгради и механични бойни единици и освен това може да създава вода или суша
И всичко това като най-обикновена магия – само с цената на използвана mana.
6. Последната от по-сериозните разлики ще забележите, като приключите поне една мисия – не, не става въпрос за ранга ви “cheater” (ако сте използвали някой от вградените cheats), а за наличните libraries – това е възможността да запазвате в края на мисията желаните от вас войски и да ги наемате отново за следващите мисии – ако желаете и ако разполагате с необходимите средства, естествено. Хубавото е, че всеки запазен войн или spellcaster си идва с целия experience и всички артефакти, но опитните ветерани струват ужасно скъпо и на стойността един-единствен рицар иначе можете да си построите цял куп сгради.
Интерфейс и AI – личи си, че над добрия интерфейс е помислено сериозно – има една-две много полезни идеи (ако успеете да свикнете с тях). Само ще ви добавя, че тук е реализирана една елементарна идея, която липсва в множество RTS (дори и в Starcraft) – това е възможността един и същи unit да влиза в състава на различни предварително запаметени групи. Не знам дали сте се замисляли по този въпрос, но на мен това често ми е липсвало – ако се върнем на примера със Starcraft – там подобна функция би дала възможност едни и същи медици (добре де, медички) да влизат в състава на точно тази група, която в момента има нужда от лекуване – и веднага при нужда да можете да ги прехвърлите в друга дванадесетица без да е необходимо да ги гоните из цялата карта с мишката! Към добрите неща за AI-то (управляваните от компютъра units) – те сами автоматично използват наличните им healing и mana potions, а пък spellcaster-ите също сами се сещат да си включат защитните магии (Shield), което ги прави опасни бойци дори да се окажат в челните фронтови редици. Всъщност тези две особености са елементарни, но въпреки това липсват в повечето стратегии в реално време.
Към недостатъците на играта – излишно е да споменавам какво става, когато се опитате да прекарате повече от двама войници през някое тясно място (защо ли ми е познато това)? Другият по-съществен недостатък е в подбора на мисиите от кампаниите – почти всички са от типа crush, kill and destroy, което оставя на заден план стратегическия елемент…
Rival Realms е още една игра, която няма да се запомни дълго; ако обаче нямате възможност да играете на Brood War в мрежа и не живеете в София, за да се възползвате от новия Kali server, може би ще ви е интересно да отделите два-три дена и за нея.
Автор: Генко Велев