Richard Garriott’s Tabula Rasa

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2007

Като гръм от ясно небе над главите ви надвисва тежката сянка на космически кораб на Бейн. Двигателите разтърсват земята, телепортиращ лъч стоварва няколко грунта и техния командир край вас. Бързо отскачате назад, презареждате картечницата си, прикляквате, за да може да се прицелите по-добре, и започвате да ги обстрелвате, преди да са усетили вашето присъствие…

Чакай малко, това не е ли MMORPG? Защо имам чувството, че играя шутър от трето лице? Защото такава е била основната идея на Ричард Гариот, който от лорд в Ultima Online, се превърна в същински генерал Бритиш. Доста печеливша идея, спор няма. Може ли обаче Tabula Rasa да мери сили с MMO-гиганти като WoW, Guild Wars и Lord of the Rings Online (LOTRO)?

Първи стъпки в Tabula Rasa

Не се самозалъгвайте – като всяко MMORPG и това е съпътствано от стандартните проблеми в първите дни след премиерата си. Било то и създадено от бащата на Ultima Online. Натоварени сървъри, лаг, изхвърляния, бъгави куестове и инстанси и прочие. Естествено, нищо кой знае колко кофти, че да попречи на играта. За нула време успях да се логна и да стана част от света на Tabula Rasa. Ето какво видях там…

Като за начало ще трябва да си създадете своето виртуално Аз. Не забравяйте, че всички ваши герои ще споделят една и съща фамилия, така че внимавайте какво ще си изберете – названието ще се тътри зад името ви през цялото време. Това позволява на играчите да се разпознават доста по-лесно, без значение с кой герой са решили да играят.

След като измъдрите нещо достатъчно звучно, че да пасне на сетинга, като Зейфод Бийблброкс (почитания към Дъглас Адамс), и оформите външния си вид, както намерите за добре, е време да кликнете на Accept. Ама момент. Няма ли да си избера клас, че и раса, вероятно ще попитат в този ред на мисли по-наблюдателните от вас. Не. В Tabula Rasa играете единствено с хората, а ще може да решите в какво да специализирате малко по-късно. Всички започват като новобранци.

Войната е навсякъде

Още щом направите първите си крачки из света на Tabula Rasa, ще се почувствате така, все едно сте попаднали на истинско бойно поле. Навсякъде се случва нещо – съюзнически войски са се оправили към своята следваща задача или се опитват да си защитят ключова контролна позиция, атакувана от врага, лазерни кули обстрелват постоянно напиращите нападатели, в далечината противников извънземен кораб каца и стоварва подкрепления, зад вас избухва мощна експлозия, която едва не ви събаря на земята. Да, динамиката е бясна и всеки един изстрел е от значение. Загубите ли контрол над някоя позиция, това означава, че там няма да има повече куестгивъри, търговци, телепортиращи машини или болници, където да се съживявате. Поне докато не си я върнете с помощта на другите играчи и постоянно щъкащите насам-натам AI съюзници.

Битки като в никое друго MMORPG

Постоянно има по какво и накъде да стреляте. Не очаквайте обаче просто да кликнете върху своя противник, героят ви да го прихване и да започне автоматично да го залива с куршуми. Това не е WoW. Тук реално ще трябва сами да вършите тази работа, все едно играете шутър. Приклекнете с C и ще увеличите точността си, като едновременно с това ще намалите своята уязвимост към куршуми. Дойде ли обаче някое извънземно до вас, считайте, че сте труп, тъй като сте крайно нараними срещу меле атаки в тази си позиция. Виждате прикритие? То не е просто за украса. Изтичайте зад него и изсипете дъжд от куршуми срещу постоянно напиращите Бейн.

Не си мислете обаче, че RPG елементите остават на заден план. Това дали ще нанесете удар/уцелите с оръжието си все още зависи от статистиките, които притежавате, на какво разстояние се намира врагът, дали се целите в бронирана част от тялото му или не, колкото дълго сте задържали мерника си на него и прочие.

За класовете и клонингите

Няма да минат и пет нива и ще може да вземете първото си важно решение относно вашата класова специализация – войник, който сее разруха по бойното поле, или специалист, подпомагащ съюзниците си с каквото намери за добре. Всеки един от тези класове ще ви отведе към свое собствено дърво на развитие, след което на 15 lvl отново ще може да специализирате. От войник – в командо или рейнджър и от специалист – в сапьор или биотехник и т.н. За да не се налага да започвате с нов герой всеки път, когато не сте доволни от своя клас или искате да изпробвате някой нов, използвайте системата за клониране, преди да вземете ключово решение за специализация. Да речем, че сте рейнджър, който на 30 lvl е предпочел да стане снайперист, а не шпионин. Готово – просто използвайте клонинга си, без да се налага да изигравате всички тези 30 нива отново. Воала – вече сте шпионин. Тази хрумка просто кърти мивки.

Разшифровай логоса

Логос е може би най-съществената част от геймплея на Tabula Rasa. След интензивните битки, разбира се, които отличават играта от повечето MMORPG-та на пазара. Специалните умения са свързани с определени класове – веднъж щом изберете своята специализация, ще получите достъп и до тях. За да може да ги използвате обаче, ще трябва да откриете един или няколко логос елемента, разпръснати из света. Magnesium Flash например, което заслепява противниците ви и е присъщо единствено за шпионина, изисква елементите Lightning, Attack, Target и Looking. Преди да може да си служите с него, ще трябва да откриете свещените олтари, където Елох са скрили тези символи, и да ги усвоите. Екзобиологът пък притежава умението Create Clone, което изисква Self, Friend, Summon и Here. Чрез него той създава жив, микромеханичен клонинг на самия себе си, който да му помага на бойното поле.

От друга страна тези логос елементи ще ви помогнат да разшифровате и множеството послания, оставени от Елох из света на Tabula Rasa. Destination Games са успели да създадат нещо като изкуствен език, който на този етап е особено простичък, но стотиците символи, които ще откриете (за в бъдеще със сигурност ще има и още), ще ви помогнат да разчитате простички изречения. Вертикална линия в центъра например означава сегашното време. Хоризонтална в горната част – посока, две хоризонтални линии – път.

Ето например как изглежда едно изречение като “The battle begins now” (Битката започва сега), написано на логос (според обясненията на Ричард Гариот). Точка, поставена в началото на изречението, означава The. Два кръстосани меча е равно на битка. Стрелка, с вертикална линия в своя край, е равносилно на започва. И накрая идва ред на “сега”, което е представено чрез символа за време (пясъчен часовник), обграден от вертикални линии. “Време” с точка от дясно означава бъдеще, а с точка от ляво – минало. В случая точката е в средата, което означава “сега”. И воала – The battle begins now е вече факт. С малко повече тренинг и вие ще се научите да разчитате подобни кодирани съобщения, разпръснати из извънземните светове на Tabula Rasa.

Проблемите на едно MMORPG

За съжаление системата от професии за създаване на предмети е крайно усложнена и по всяка вероятност ще отблъсне мнозина, както направи с мен. Вместо да се чудя как да генерирам поредния артефакт, предпочетох да се занимавам с особено приятната и динамична бойна система. Липсата на аукцион до голяма степен обезсмисля крафтинга и прави икономиката в играта особено куца и на практика – несъществуваща. Едва ли Destination Games ще пропуснат да добавят по-ефективна система за търговия в близкото бъдеще с някой пач. Но засега такова животно нема.

Когато имаш високи претенции, че създаваш нещо необикновено и новаторско, обикновено попадаш в своя собствен капан. Ричърд Гариот проглуши ушите на всички ни, че неговата Tabula Rasa (от латински – означава буквално „чиста дъска” – разговорна фраза, която се интерпретира и като ново начало) ще преоткрие MMORPG жанра и едва ли не след нея той няма да бъде вече същия. Е, както всички подобни обещания, и това се оказа силно преувеличено. Не ме разбирайте погрешно, играта не е лоша. Но определено не успява да оправдае очакванията на по-голямата част от феновете на постоянно променящите се онлайн светове. Може би Гариот трябваше да заложи на сигурното и да създаде едно качествено триизмерно MMORPG по Ultima…

Със сигурност Tabula Rasa си има своите трески за дялкане, на Destination Games остава единствено да се вслушват внимателно в препоръките на своите фенове. И WoW не бе перфектна в самото начало, но Blizzard успяха да я превърнат в една от най-големите мании, появявали се за PC. Разликата между LOTRO в началото и LOTRO шест месеца по-късно също е потресаваща (в полза на играта, разбира се). В този ред на мисли Tabula Rasa притежава потенциал да се превърне в едно наистина добро фантастично MMORPG. Засега обаче то е просто забавна геймка, която ще успее да ви разсее за около месец от до болка познатото ни фентъзи, чието име няма да споменаваме… А после накъде?
Азерот, връщам се отново при теб. Липсваше ми…

Автор: Владимир Тодоров