Reflex

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 фев. 2015

Стоя и се чудя. Чудя се каква е причината този проект изобщо да съществува. Чудя се какви са изискванията една игра да бъде пусната в Early Access на платформата Steam. За близо тридесетте минути, които прекарах в тази ранна версия намерих едно-единствено нещо, което да не бях виждал /и то не изцяло/ в друг предхождащ го арена шутър.

И така – как да си направим Reflex:

Вземете за основа Quake 2, поръсете обилно с Quake 3, после добавете мъничко Quake и Quake 4. Разбира се, за да бъде нашата рецепта завършена ще трябва да прибавим и щипчица Unreal Tournament и Painkiller. И вашият Reflex е готов.

А сега за неразбралите: Reflex е арена шутър от старата школа, който претендира да възроди жанра. В основата на играта стои идеята за заешкия скок, ракетни скокове и изобщо шутър, в който физически сте развързан на 100%. Все неща които или дебютираха, или бяха силно застъпени в шутъра на ID Software от 1997 г. Визуално обаче,  всичко е стилизирано по начина по който беше в Quake 3 – един модел за аптечките, но различно оцветяване в зависимост от тяхното количество. Същото и с бронята и всички други предмети. Оръжията също си имат специфични иконки, точно както беше в Quake 3. Подобно на Quake вселената тук също имате Quad Damage, който обаче се казва Carnage. Въпреки различното име обаче, ефекта е същия – визуално, геймплейно, че дори и звуково.

Картите към момента са около десетина на брой, като разбира се, понеже менюта няма, ако искате да смените картата на която правите сървър, ще трябва да използвате конзолата за да я смените чрез код. Самият списък обаче не фигурира никъде из „играта“. За разлика от Quake 2/ Quake 4 обаче, тук заешкият скок е доста по лесен за управление и за усвояване – както в Painkiller. Арсенала към момента е класическа девятка – както в… Quake 3. Едно меле оръжие – брадва /както в Quake 1/, някакъв начален бластер /както в Quake 2/ и от там насетне – гранатомет, тежка картечница, ракетомет, лъчевото оръжие от Quake 2: Ground Zero, рейлгън и Stake gun /както в Painkiller/. Като споменах оръжията – с изключение на брадвата /която няма текстури!/ и ракетомета /който представлява една червена тръба – всички останали оръжия нямат все още собствени модели.Рейлгъна пък, не знам защо, но ми навява асоциации с Lightning Gun-a от Unreal Tournament 2003/2004.

И докато сме на вълна оръжия –

тук е момента да вметна за единственото и не напълно ново нещо, което успях да открия – подобно на Stake Gun-a от Painkiller тук също имате сходно оръжие, което стреля колове. За разлика от Painkiller обаче тук върху забитите колове може да се стъпва.  По този начин може да се каже, че играта успява да добави един нов елемент към богатата гама от специални движения и скоци. Друго, което ми направи впечатление, че за разлика от Quake 4 тук ракетите, гранатите и другите снаряди не може да минават през телепортерите или да отскачат по джъмппадовете. Цветовете на иконките за оръжията също се припокриват с тези от… Да, Quake 3. Текстури по нивото няма.

Нивото според това което се вижда към момента е проектирано като че ли специално за нуждите на специалните движения така е се създава максимален комфорт при придвижване с висока скорост /да, всички знаем от Quake колко е гадно тъкмо като набереш скорост и да се нацепиш в някой стърчащ ръб и да изгубиш цялата инерция/. Самите играчи пък са някакви роботи, така че има яко дрънчене и свистене от хидравликата им при всяка крачка или скок. Което е доста дразнещо.

Да отговоря на двата въпроса в началото,

но в обратен ред. Първо защо Early Access позволява чак толкова Early заглавия… Защото освен всичко изброено по-горе, което влиза в категорията „незавършено“, има и още – така например към момента единствените видео настройки са корекция на цветовата гама. Единствените настройки за контроли са корекция на чувствителността на мишката и огледален изглед. Няма настройки за резолюция, нито каквото и да било друго. Играта към момента ще си я играете в прозорец и точка по въпроса. Та затова се чудих то бива, бива Early, ама чак пък толкова Early на нищо не прилича.

А по другия въпрос – да погледнем обективно. Играта няма изглед да предложи нещо ново. Но си струва 9,99 евро. Защо трябва да се плаща за нещо, което е не просто клонинг, а в най-добрия случай абсолютен ripoff  на Quake франчайза. Да видим каква е конкуренцията. Задава се Toxikk, който се очертава да е нещо като по-мащабната версия на Unreal Tournament 2004. Освен това пичовете от Epic работят над следваща част на самия легендарен Unreal Tournament, която ще бъде free to play. Налице е и безспорният шампион в момента при арена шутърите – Quake Live със своята богата гама от различни режими, възможности да се модифицират оръжията, тонове и тонове добри карти /които се обновяват непрекъснато, понеже непрекъснато се вкарват карти разработени от фенове/ и освен това си има безплатен модел, в който можеш да си играеш на воля, колкото си искаш. Сходно е положението и със Quake 4 – с пач 1.42 играта няма нужда от дискове и прочее защити и можете най-спокойно да си разцъквате в наличните сървъри, като все още събира прилично количество хора. На фона на тези две игри Quake 3 Arena продължава да бъде обичана от феновете и също има изобилие от сървъри, в които можете да влезете и да постреляте на любимия си шутър. Дори старите и архаични Quake и Quake 2 могат да се похвалят с все още живи сървъри, в които да влезете и да премерите сили с баш най-закоравелите квакери.

Сходно е и положението с Unreal Tournament сериите и Painkiller. И ето го въпроса – на какво разчитат авторите на Reflex на фона на всички тези легендарни, разработени, все още живи, много от тях – безплатно легални заглавия. Да е графиката – идващия UT4 ще и скрие шапката. Да е геймплея – че ние и сега си имаме Quake Live. Не казвам, че играта е лоша. Напротив, приятно е да се играе на нея. Просто дълбоко се съмнявам, че в този си вид /геймплейно, а и като финансов модел имам предвид/ ще успее да издържи на конкуренцията. Но само времето ще покаже.

Автор: Георги Кацаров