Затварянето на Sony Studio Liverpool маркира края на една епоха за британската и световната гейм индустрия. Въпреки че има поредица от силни студия, разпръснати из всички части на Острова – Codemasters и Evolution в Мидландс, Criterion в Гилдфорд, Sumo Digital на север и Stainless Games най-долу на юг – загубата на Sony Studio Liverpool просто не може да се пренебрегне, пише в своя материал “Некролог за Sony Studio Liverpool” сайтът CVG.
В близо 30-годишната си история студиото е създало над 100 игри
Всичко започва през 1984 г., когато двама ветерани дори от още толкова младата гейм индустрия основават ново студио под името Psygnosis. Това са Йън Хетерингтън и Дейвид Лоусън, които идват от затворилото наскоро Imagine Softwareу където са правили заглавия като Arcadia и Jumping Jack за ZX Spectrum и VIC-20.
Първата игра на Psygnosis се нарича Deep Space и има характерна sci-fi визия с леки фентъзи елементи, дело на английския художник Роджър Дийн. Дийн остава в историята на студиото и с това, че е дизайнер на оригиналното лого на Psygnosis. Въпреки че от 2001 г. то вече не се използва, логото е една от най-отличителните характеристики на студито.
Смяна на платната
Към края на 80-те години Psygnosis прави промяна в стратегията си и от производител се ориентира към издател на видео игри. Първият голям хит в новото поприще е Shadow of the Beast, която излиза през 1989 г. и е дело на Reflections Interactive. Играта се приема изключително добре заради напредналите за времето си технически характеристики, които се появяват на Amiga за пръв път.
На крилете на успеха Psygnosis започва стабило партньорство със студиото DMA Design, което в момента е част от Rockstar North. Резултатът са две нови игри на DMA – Menace и Blood Money – които затвърждават успешния каталог на Psygnosis.
Помните ли Lemmings?
Истинският пробив обаче идва с пускането на Lemmings, която печели овации и за двете компании, а мнозина днес я считат за духовен предшественик на реалновремевите стратегии. Излязла през 1991 г., Lemmings се посреща с възторг и докато Menace е продала около 20 000 копия, а Blood Money – 40 000, последният хит надминава 55 000 продадени бройки.
Успехът в издателския бизнес привлича вниманието на големите и през 1993 г. гейм подразделението на японския гигант Sony, което тогава носи името Sony Electronic Publishing, закупува Psygnosis. За PlayStation Psygnosis разработва поредица от заглавия, сред които G-Police и Colony Wars, но може би най-популярната игра си остава WipEout.
Под крилото на Sony
Осем години след придобиването на Psygnosis гигантът решава да смени името и студиото вече става известно като SCE Studio Liverpool. Неговият филиал в Камдън пък поема по пътя на продължителната трансформация, за да стане това, което в момента познаваме като SCE London.
Първата игра на SCE Liverpool под новото име е Formula One 2001, която е сред дебютните заглавия за PlayStation 2. Между 2001 и 2007 г. студиото пуска цели осем Формула 1 игри. През 2012 г. пък видяхме и последният реализиран проект на SCE Studio Liverpool – рейсъра WipEout 2048 за PS Vita.
От тук насетне служителите на студиото тепърва ще трябва да търсят реализация в една или друга насока, но със сигурност тяхното наследство и името на Psygnosis и SCE Studio Liverpool ще останат записани с големи букви в аналите на гейм индустрията.
Автор: CVG, превод Иво Цеков