Prototype

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Събуждате се на напълно непознато място. Оглеждате се и осъзнавате, че нямате никаква представа как сте попаднали там. Напрягате всичките си умствени възможности и въпреки това да не можете да извлечете от съзнанието си спомена за това как сте се озовали на това място…

Това може да се случи на всеки – пиете пет големи водки, с три малки менти, четири бири и за десерт няколко текили и имате гарантиран успех в това начинание. Има и друга възможност обаче – да се казвате Алекс Мърсър и да сте главен герои в многообещаващия екшън Prototype. Една игра, която чаках с нетърпение през септември, а преди седмица стана ясно, че ще бъде отложена чак за догодина. Причината е, че откакто е анонсирана, тя получи положителни отзиви и прогнози, че ще изведе жанра до нови висоти, но за да стане това, разработчиците имат нужда от повече време. Звучи логично, всичко хубаво става бавно, казват мъдрите хора.

Без спомен

Както вече разбрахте, главното действащо лице в света на Prototype ще се казва Алекс Мърсър. Това не е блудкавият типичен герой, който отмъщава на лошите, наранили нежните му чувства или семейството му. Този път героят ще е съвсем като истински. Единствената сила, която го води, е жаждата за отмъщение и желанието да разбере защо не си спомня нищо. Постигането на тези цели е гарантирано от това, че притежава свръхестествени възможности, които му позволяват да приема различни образи и да трансформира тялото си в желана форма – щит, оръжие и какво ли още не.

Действието в играта ще се развива в един старателно пресъздаден Ню Йорк. Е, може би не перфектно, но отделните местности ще носят имената на техните реални аналози, а са положени и значителни усилия по претворяването и на самата обстановка. Освен това събитията се разиграват в “един напълно отворен свят”, разказват авторите на заглавието. “Много е важно за нас, ако играчът иска да направи нещо, той да има възможността да го стори”, казва геймдизайнерът Ерик Холмс. Така че по всяка вероятност едно от главните качества на Prototype ще бъде свободата на действие в един изцяло отворен свят.

Нали не сте си помислили обаче, че за да разберете какво ви се е случило и как сте загубили паметта си, ще започнете да се разхождате напред-назад и ще разпитвате хората? Не, този подход остана някъде назад в миналото. Налице са далеч по-добри методи – например способността на Алекс да присвоява спомените на жертвите си. Един изключително силен инструмент, който ще ви помогне да стигнете до зрънцето истина, забулено в мъглата на интриги, смъртоносни вируси и секретни военни части. А в самия край ще имате възможността да изберете дали да погубите човечеството или да се борите за неговото оцеляване.

Обитателите

на измислената вселена представляват пъстра картина. Из улиците на пресъздадения Ню Йорк ще срещате предимно два вида същества – военни от специалния отряд Blackwatch заедно с техните танкове и хеликоптери, и странни мутирали създания във всевъзможни разновидности и форми – интересни са например приличащите на адски хрътки червени същества, наречени Brawlers. Освен тях наоколо ще припкат и обикновени хорица, които имат широк набор от възможности за бъдещето си: да умрат от куршум, зараза или инфаркт, предизвикан от лудницата, стоварила се в града им. Горките граждани просто имат нещастието да се изправят на пътя на три изключително опасни и добре въоръжени страни в един абсолютно безсмислен по своята същност конфликт – мутирали гадини vs. военни vs. безпаметен хейтър, притежаващ свръхестествени способности (т.е вие). При това битката се води на принципа всеки срещу всеки. Всичко това обаче е предпоставка за страшен фън. Ако не вярвате, просто изгледайте някои от филмчетата, които безпризорно се реят из нета. В тях са демонстрирани качествата на играта в цялата й прелест.

Много в едно

Понеже комбинацията три в едно напоследък почна да се изтърква със страшна сила, създателите на Prototype са решили да дарят Алекс Мърсър с повечко от три вида способности. Вече ви споменах за това, че той може да “консумира” враговете, открадвайки спомените, уменията и външността им; другият му коз са нечовешката физическа сила и способности – той вдига повече от Митьо Крика от лег и тича далеч по-бързо от циганин, подгонен от група обезумели скинове. Към това можем да добавим и факта, че безпроблемно приема облика на други хора (тези, които е изконсумирал), а също така преобразява части на тялото си в различни предмети. Например ръцете му се превръщат в смъртоносни остриета, с които разфасова всичко що мръдне в радиус от поне пет метра. Или пък или в щит, който да го предпази от снарядите на военните. Алекс Мърсър е вещ и в движението по всякакъв вид хоризонтални и вертикални повърхности. Казано с други думи, той е представител на изключително популярното сред младите хора (а и сред някои персийски принцове, населяващи виртуалния свят) явление, наречено паркур.

Битките

според създателите на играта са разнообразни и многопластови. Главният герой ще може да сваля хеликоптер с голи ръце – тича, скача, нахлува, изхвърля пилота… и готово. Лесна работа. Също така е способен да се противопоставя на танкове, мутанти и обикновени военни чрез множество различни оръжия и умения. Реално той ще може да използва всяко едно от пуцалата в играта, с което са въоръжени враговете му. Но, консумирането на противниците няма да е достатъчно, за овладее всички умения. За целта ще трябва да трупа и специален вид точки, които се печелят от затриването на противници, ама само от отбора на лошите. Ако убивате невинни граждани, няма да получите нищо. Това обаче не ви пречи да бъдете зъл, колкото пожелаете и да затривате всичко по пътя си. Така че сами избирате. Ако все пак сте сред малцината истински пацифисти, обитаващи планетата, то за вас е предвиден вариант да напредвате в историята в своеобразен стелт мод. Приемате облика на някой висш военен и започвате да се разхождате и да разпитвате за това, което ви интересува. Тази опция обаче звучи малко скучна.

Перспективно

Проектът Prototype определено привлича вниманието. Комбинацията от отворен свят, тристранен конфликт и разнообразните умения на главния герой е предостатъчна за създаване на ефектно и динамично заглавие. Стига разработчиците да си свършат работата качествено. В графично отношение също всичко изглежда повече от добре. Поне доколкото може да се прецени от няколкото скрийншота и филмчета, плъзнали в нет-а. Сега остава само наистина причината за забавянето да е изпипването на съдържанието до последен детайл и Prototype реално може да се нареди сред най-добрите игри, които ще чакаме да се появят през следващата година.

Автор: Асен Георгиев