Първоначалната идея бе заедно с вас да преминем през доста богатия и мрачен свят на Принца стъпка по стъпка. Следвайки всеки негов скок над пропастите, избягвайки всеки капан, изпречил се пред пътя и сразявайки всеки враг. Амбицията на този проект се спихна, когато завършвах прехода на трети чаптър и се усетих че вече съм надвишил лимита на цялата статия, а оставаше още много. Последва радикална смяна на концепцията, която се надявам да оцените и да ви помогне.
В по-долните редове няма да откриете стандартно walktrough. Смятам да акцентирам на тайните и заключени гъзарийки, които можете да намерите, да направя един бърз преглед на бойната система (или “как да побеждаваме при числено превъзходство за врага 5 към 1?”) и ще свърша с бос битките, общи решения на повечето пъзели и подсказка как да отключите алтернативния завършек на играта.
Скок – подскок
В играта има 23 чаптъра, като ще се мотаете из сравнително малко области, които обаче са коренно различни в зависимост от това дали сте в бъдещето или настоящето. Повечето пъзели в играта се ограничават до намирането на правилния път и/или завъртането на ръчки в правилната последователност и посока. Малко след началото ще попаднете в правоъгълна зала с лост в средата, от която ще можете да се пренесете до някоя от останалите области на света. За целта трябва да знаете следното. Принцът може да бяга по стени, да отскача от тях (ако са близо едно до друга – дори да се придвижва бавно на горе), да увисва на всякакви плоскости, да използва греди и лостове като трамплин, да се люлее на въжета и да катери пилони. Това са базовите ви движения и пътят напред изисква да изпълните едно от тях или да комбинирате няколко.
Примерно пред вас се е ширнала на пръв поглед непреодолима пропаст. Единият вариант е да се огледате внимателно и ако не откриете път надолу, то се оказва, че трябва да притичате по стената, към края на движението да отскочите от нея и да се хванете за пилон в центъра на пропастта. Оттам трябва да отскочите на втори, а от него след поредния скок – да се хванете за завеската и малко преди тя да свърши, отново да рипнете. Така ще се докопате до плоскост, на която да се залюлеете и да стигнете финалната платформа, която е вашата цел. С умението на принца да връща времето назад можете да експериментирате, докато откриете правилната посока и поредица от движения. Много рядко се зацикля някъде и то не за дълго. Играта е силно интуитивна.
Другите два ключови елемента, свързани с пъзелите, са преходите през времето и умението ви да бутате сандъци. Много често ще се намирате на правилното място, но не и в правилното време, при изпълнение на задачите си, така че, ако на пръв поглед сте зациклили, може би просто трябва да пренавиете часовника назад или напред. Порталите се активират посредством четири бутона (някои от тях трябва да бъдат включени в определена последователност), които натискате, тичайки по стената. Подобни бутони отключват и важни врати, като много често разполагате с доста ограничено време, за да стигнете до правилното място. В такъв случай е задължително да използвате второто умение на принца – да забавя времевия поток за всички, освен за себе си.
Но ако дори и с него не можете да достигнете до указаното място преди вратата/решетката/моста да се затръшнат и бутонът е на земята, огледайте се за някой сандък, който можете да поставите отгоре. Уви, Gravity Gun не е приложен към арсенала и ще трябва сами да си го довлечете до правилното място. Освен различни по форма и вид “кашони”, задържайки десния бутон, ще можете да бутате ръчки и – по-важното – да местите различни обекти. На няколко места има големи каменни блокове. Огледайте се добре и ще забележите, че в основата си имат ръкохватка (пример – задачата с издърпването на лавиците в библиотеката).
И ако при сцените с капаните можете да минете с умението за забавяне на времето, то когато по петите ви тъгъдъка Дахака единственото, което може да ви помогне, е да преиграете ситуацията няколко пъти, докато попаднете на правилната комбинация от движения. Неизбежно е (мразим ви, Ubi Soft!).
Един живот не стига
В хода на играта можете да събирате ъпгрейди за здравето на принца. Те са общо 9 и не всички са поставени на явни места. Само събирането на пълния комплект ви отключва две допълнителни екстри, едната от които е именно алтернативното Гранд финале.
Пиедестал номер едно
ще откриете веднага след сблъсъка с Шанди. Изкачете се по стълбите и ще намерите висок олтар. Дръпнете го към вас, за да отворите тайната врата зад него. Минете покрай капаните (повечето от тях имат “мъртва зона”, в която сте недосегаем – открийте я) и ще достигнете до първия ъпгрейд.
Пиедестал две (миналото)
се намира в зоната, в която се борите за първи път с Crow Master-a (гарго шефче). Свийте вдясно и използвайте платформата, за да се изкачите над входната арка. Оттам продължете вляво, докато стигнете до балкона над входа към крепостта. Точно вляво до стълбите, водещи към балкона, има малка ниша с няколко коша и бутон. Минете през него, забавете времето, продължете нагоре по стълбата и ще видите малката отворила се ниша – претъркулете се в нея, след това внимавайте с капаните и получавате втория ъпгрейд.
Пиедестал номер три
Когато стигнете до централната зала (тази с ръчката в средата, известна още и като “разпределителния пункт”) и получите Serpent sword-а, завъртете ръчката, така че да сочи към сейв фонтаните. Отскачайте от стените, за да се спуснете бавно до една от платформите на дъното на ямата, след това бегом по стената до следващата, откъдето, отново скачайки по стената, ще се изкачите на горе. Оттам нататък внимавайте за капаните.
Четвъртият пиедестал
Докато се намирате в Mechanical tower нивото, неведнъж ще се сблъскате със самозапалващи се зверове. На всичкото отгоре към края един от големите ще започва да ви замерва с тях, докато сте на широка площадка. Ако се огледате, ще видите, че в двата й ъгъла има затворени врати. За да продължите напред, застанете до някоя от тях и се дръпнете, когато нещастникът полети (чува се звук при хвърлянето). Дясната врата ви води към края на нивото, а минавайки през отворилия се проход, вляво ще се докопате до поредното увеличение на здравната ви книжка.
Пиедестал номер пет
Ще откриете в нивото Garden. След като се нагледате на първия изумителен пейзаж, поемете по пътя нагоре, докато стигнете до малка арена, в която ще се сблъскате с пазители. Като ги накълцате, продължете наляво, за да стигнете до рампа, при която оградата е счупена. Спуснете се, придвижете се, спуснете се отново и пробягайте по стената до входната арка над пропастта. След поредната доза капани и псувни към производителите петият ъпгрейд ще бъде ваш.
Пиедестал шест
Този е може би най-лесният. На втората голяма площадка в Градините (където трябва да пуснете водата от централното крило и да завъртите пилоните да я поемат), в същото помещение, в което е ръчката за пускане на водата, минете по рампите вляво, покачете се и продължете покрай капаните.
Ъпгрейд номер седем
Докато сте в Затвора и като натупате Thrall-a, продължете нагоре. Насочете се наляво и разбийте стената. Ще откриете врата. Насочете се надясно и по средата ще откриете друга пукнатина. Строшете я, забавете времето и се насочете с пълна газ през капаните.
Предпоследният пиедестал
се намира в библиотеката. Продължете нагоре от нея и ще откриете пукната врата. Минете през нея и стигнете до релсите. Отскочете от едната на другата и се насочете не към левия ъгъл, а към входната арка в обратната посока (тази, която е все още непокътната). Скочете към поредната рампа и се насочете силно надясно, отново скок и започват капаните. Знаете какво да правите оттук нататък.
Пиедестал номер девет
ще откриете в стаята, където преследвате Shahdee и тя затръшва вратата след себе си. Трябва да си намерите пътя нагоре и да се хванете за лоста, за да отворите портала. Продължавайки изкачването си, ще стигнете до поредната пукната стена. Върнете се, когато имате scorpion sword-а и я разбийте, за да откриете сандък. Преместете го до лявата стена, скочете на него, пробягайте по стената и отскочете, за да докопате горния перваз. Продължете през капаните, за да стигнете до последния – девети пиедестал.
Когато отключите всичките девет ъпгрейда, не само здравето ви ще е достатъчно, за да издържите на почти всички перипетии, но се случват и още две неща. Ще можете да вземете Водния меч, който се намира в стаята преди тронната зала. Ще го откриете в центъра. Това е единственото оръжие, с което можете да победите Дахака и вместо императрицата, именно черният демон ще е финалния ви опонент.
В играта има няколко основни оръжия, които получавате даром, и освен за разнищването на гадове, някои от тях са нужни за пъзелите. Всъщност най-важен е скорпионският меч. С него можете да трошите дървени врати и напукани стени. Просто от момента, в който го взeмете, се включва и този елемент от загадките. Така че трябва да започнете да се оглеждате по-здраво.
Бос файтс (или защо принцът си няма патъчки)
В играта има грубо три типа опоненти и два типа босове. Вразите ви са гардове, жени-убийци и чудовища. Гардовете можете да размазвате, както ви харесва. Но никога не скачайте срещу мацките – винаги блокират и ви хвърлят на земята, което в по-тясна стая е неприятно и води до загуба на жизнени дивиденти. Чудовищата са две – адските хрътки, които или цапвате два пъти и тътрите да бягате, за да не ви гръмнат в гащите, или хвърляте по стените, вместо бомби. С големите има малък трик – тъй като и един от босовете е от този биологичен вид, ще трябва да се научите бързо и безпроблемно да се справяте с тях. След като ви нападнат, опитайте да се шмугнете между краката им с кълбо, да почнете да ги кълцате по петичките, и като паднат на колене, с двоен скок се катерите на гърба им и като луд започвате да се набирате на левия бутон на мишката или на съответния на джойпада. При добра, френетична серия можете да свалите голем (включително и боса) с едно накатерване отзад.
Императрицата и Shahdee винаги вкарват една и съща серия от удари. И точно когато смятате, че са я приключили, продължават с тупаниците. Затова се дръжте на разстояние от тях и в удобен момент им правете летящ разсичащ удар (два пъти скок в посока на врага и удар) – никога не парират и им доставяте достатъчно болка.
Малка е разликата с Дахака. Когато не сте близо до него, той ви атакува с пипалата си, затова ще се наложи да не спирате с припкането в кръг около него. Ако се приближете, пък ще ги изстреля директно към вас. Затова, щом скъсите дистанцията, забавете времето и му вкарайте тежка комбо серия (стандартна, няма нужда от разни акробатични изгъзици). След като смъкнете част от здравето му, императрицата ще ви помогне и ще го изстреля от арената. За битката ще ви трябва доста пясък, а такъв можете да намерите в предметите в ъглите на залата. След като императрицата го зашемети, можете да използвате и Ravages of time умението, за да нанесете максимално количество щети.
Веднъж щом се превърнете в пясъчния призрак, кръвта ви бавно ще намалява, но пък пясъкът ви постепенно ще се регенерира. Въпреки това опитвайте се да избягвате сраженията, а ако все пак ви се наложи, играйте ги в забавено време и използвайте другите специални умения на принца. Кръвта на боса грифон бавно се възстановява, затова само с тях можете да го утрепете. И колкото и пясък да са ни дали от Ubi, нивото с рутещите се платформи е шитнярско, откъдето и да го погледне човек. Много прецизно трябва да си прецените скоците и когато имате възможност, да презареждате пясъка.
Скритите оръжия
В играта има няколко скрити оръжия, които са нечупливи и имат странна форма на полезност. Ако ги хвърлите, губите ги.
Мечо
Ако си падате по турбоизпълнения в Боби-стил, ще откриете мечо в часовниковата кула (източното крило, след като отключите скорпионския меч). Ще се сблъскате три голема. В стаята с втория (в настоящето) вляво има дупка, пълна с вода. Разбийте стената и ще получите пухкавия приятел. Той почти не нанася щети, но ви връща с всеки удар малко кръв, което, докато сте призрак, е доста полезно.
Ръката на Rayman
Малък бъзик с най-популярния герой на Ubi. Ще го намерите в катакомбите. Тъй като Дахака ви преследва, минете на забавено време. Стигнете до секцията, в която трябва да дръпнете трите каменни колони, за да вдигнете пилона със саркофага в центъра. След като дръпнете първата, насочете се към стълбището. Десен завой, тичешком по стената и отскочете на дъската вдясно. Залюлейте се на нея, следвайте пътеката и свийте по първата вляво. Разбийте оръжейната поставка и ще получите много бързо, но не и много мощно, юмруче.
Светлинният меч
Това е най-мощното допълнително оръжие в играта. Докато сте в нивото mystic caves, ще стигнете до врата, за която трябва да намерите ключ. Веднага след нея има дупка в пода. Спуснете се и разбийте лявата стена. На оръжейната поставка ще намерите меча. Това е най-бързото и мощно оръжие в играта, също така е нечупливо. Но ако го хвърлите, губите го.
И на финал, не забравяйте за времето – твърде вероятно е да се окажете на подходящото място, но не и в правилното време. Играта е с нормално ниво на трудност, с изключение на малкото моменти, в които едно неправилно мигване или рефлекс водят до адски много псувни. Но и с това се свиква. И най-малкото, финалното филмче определено си го бива.
Автор: Георги Панайотов