Portal 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 апр. 2011

Изминаха почти три години и половина от появата на едно от най-неочакваните и необикновените инди заглавия, което промени индустрията със своята оригиналност, непретенциозност и чувство за хумор и плени вниманието на хиляди геймъри по цял свят.

По онова време Portal бе най-обикновена притурка към един по-голям пакет от заглавия, сякаш сложено там, за да запълни мястото на DVD-то. Днес неговото продължение е самостоятелно високобюджетно заглавие, което се опитва да се прицели още по-нависоко. Основният въпрос е дали в крайна сметка успява.

Феновете на първата част няма как да не останат доволни от факта, че този път

сингълплейър кампанията е поне три пъти по-голяма отпреди

Отново поемаме управлението на безгласната Чел, която виждаме единствено през порталите, които правим. Отваряте очи след дълъг хибернационен сън и се оказвате в Аперчър Сайънс. Не ме питайте как е възможно това – особено предвид края на първия Portal (макар че Valve обнови играта тази година, добавяйки нов край към първата част).

Едно от първите неща, които ще се изпречат на пътя ви, е разговорливият, но леко глупав и страхлив робот с английски акцент на име Wheatley, който ще се опита да ви помогне да се измъкнете. Разбира се, нищо не е твърде елементарно – особено бягство от Аперчър Сайънс – и много скоро се оказвате очи в очи със стар враг (да, GLaDOS оживява!), който ще ви накара да изпълнявате поредица от все по-сложни и по-сложни тестове.

Историята отново е едно от най-интригуващите неща в играта

В рамките на приключението ще научите повече за съдбата на Чел, за Аперчър и за героите в Portal 2, спокойно. А диалозите, по-скоро монолозите на GlaDOS и Wheatley (Чел никога не говори), са потресаващи. Сарказъм, садизъм, идиотизъм и дебилизъм струят от колонките ви във всеки един миг. Случваше ми се на няколко пъти да преминавам през едно ниво по няколко пъти, само и само за да чуя    

В геймплей отношение Portal 2 е запазила основите на своя предшественик. Чел е „въоръжена” с оръжие, което изстрелва два вида портали – син и оранжев. Ако влезете през единия, излизате през другия. В първите нива ще ви се стори, че притежавате най-високия коефициент на интелигентност, но дайте малко шанс на играта… В колкото по-напреднали тестови стаи се озовавате, толкова по-сложни загадки ще трябва да решавате. Не веднъж и два пъти са гледал с отчаяние към монитора, чудейки се кой ли малоумен дизайнер е направил това ниво, защото то просто няма решение. Сигурно е някакъв бъг, техническо недоглеждане, просто не е възможно. И точно, когато нещата изглеждат най-мрачни, ме спохожда божественото провидение и откривам как да достигна до изхода.

Феновете на първата част ще открият и няколко нови механики

 които правят Portal 2 доста по-сложна. Такива например са огледалните кубове, с помощта на които променяте посоката на лазерите и отваряте определени врати или пък унищожавате кули, които ви обстрелват. Мостовете от „твърда светлина” са друга новост. Те могат да бъдат удължавани и насочвани посредством портали в стените, като по този начин ще достигате иначе недостъпни за вас места.

По-късно ще се натъкнете и на три вида гелове. Белият е най-прост. Той ви позволява да боядисвате стените в цвят, който е подходящ за създаването на портали. Синият пък създава повърхности, от които може да отскачате, докато оранжевият ускорява хода ви, когато се движите по него. Не на последно място – ще си имате вземане-даване и със своеобразен тунел, пълен с блестящи и частици. Ако попаднете в него, ще започнете да се движите в определената от него посока, преодолявайки по пътя си всички закони на гравитацията. Подобно на мостовете и тук може да използвате портали, които да удължават и наставляват тунелите.

Колкото по-напред в играта отивате, толкова по-големи нива ще трябва да преодолявате. Изведнъж всички гореспоменати елементи започват да участват в разрешаването на конкретен пъзел, а вие, междувременно, започвате да се чудите глупави ли сте си по природа или просто играта е прекалено сложна.

Когато преминете през сингълплейър кампанията обаче, приключенията ви не свършват.

Portal 2 разполага и с кооп за двама души

който може да бъде изигран за 6-7 часа. Вие и ваш приятел поемате управлението на два робота – Atlas и P-Body. Тук кампанията е съвършено различна от сингъла, защото реално ви принуждава да работите заедно през цялото време, за да постигнете каквото и да било решение на проблема. Може да комуникирате помежду си с войс чат, но временните маркери, които поставяте из нивата, са не по-малко важни. С тяхна помощ може да кажете на партньора си къде да отиде или къде да постави портал.

Във визуално отношение играта изглежда изключително прилично – нивата са разнообразни, а анимациите ефектни и изключително гъвкави (особено в моментите, в които GlaDOS възстановява определени секции от стаите). Озвучението е не по-малко добро. Както вече стана дума, репликите на героите са поразително смешни. За това се грижат Стивън Мерчънт (Wheatley), познат ни от сериала „Офисът”, Елън Маклейн (GlaDOS) и Дж. К. Саймънс от„Джуно”, който озвучава основателят на Аперчър.

Въобще – това е игра, която никой себеуважаващ се геймър не трябва да пропуска. Ако сте фенове на първата част, ще останете изключително доволни от новата част – както в геймплей отношение, така и като развитие на сюжета. Ако тепърва прохождате в света на Portal пък – очаква ви нещо наистина незабравимо.

Автор: Владимир Тодоров