SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Винаги ще помня лятото на 1999-та. Бях на 14, тъкмо се бях сдобил с втория си компютър (който имаше цели 32 мб RAM!) и се чудех какво да правя със свободното си време. Едно аверче ми връчи диск от Славейков надписан с маркер – “Pharaoh“. Тогава не знаех, че държа в ръцете си играта, която ще се превърне в една от моите любими, и ще промени разбиранията ми за city builder игрите завинаги.

Сега, двадесет и нещо години по-късно, аз стоя пред белия лист и се мъча как да подходя към ревюто на римейка Pharaoh: A New Era. Е, да започваме…

Старата любов…

Както вече може би се досещате, Pharaoh е city builder игра чието действие се развива в древен Египет. Започвайки от първите примитивни поселища в делтата на Нил, вие трябва да управлявате и развивате все по-големи и сложни градове през 4000 години история, да построите грандиозните паметници в долината на царете, да отблъснете нубийските нашественици и да видите залеза на империята, сломена под сандала на настъпващите римски легиони.

Играта, без да е задължително трудна, е много сложна и комплексна. Има стотици сгради, десетки суровини и материали които да управлявате, сложна система за желанията и сраховете на вашите поданици и дори пет различни божества, за чиито нужди и прищевки да се грижите.

С развитието на кампанията и достигането на нови епохи, нови и нови технологии ще стават достъпни за вашият град. Закони, здравеопазване, изкуство и военно дело, всичко е елемент от един голям, жив организъм, който трябва да управлявате мъдро, освен ако не желаете да видите надписа Game Over.

…ръжда не хваща?

Малките детайли са това, което правят играта толкова добра, но и това което може да сгромоляса грандиозните ви планове.

Може би даден жилищен квартал е твърде близо до работилниците, та шума и миризмите от производствения процес му пречат да привлече богати жители? Може би произвеждате прекалено малко керамични съдове за нуждите на населението, и затова не ви остава какво да изнасяте към други градове? А може би сте организирали един фестивал в чест на Озирис по-малко, и в резултат той ви наказва със суша и лоша реколта?

Трябва да се отбележи, че обновената графика определено е приятна за окото. Забавно е да гледате как стотиците малки човечета из града замислено обикалят насам-натам, всяко заето със своите задължения – полицая патрулира, лекаря посещава домовете на болните, товарачите бутат колички със стока към различните работилници и тържища. Може би цветовете са една идея по-ярки отколкото бяха в оригинала (и не съм убеден че ми харесва) но като изключим това, играта изглежда адекватно за 2023-та.

Откъм музика, поне доколкото паметта ми работи правилно, промени няма – ще можете да се насладите на същите египетски частушки които звучаха от колоните на компютъра преди две десетилетия. С други думи, ако ги спрете и пуснете плейлиста си в Spotify, няма да загубите много.

Доста променен е интерфейса, десетките менюта и подменюта от оригинала са поднесени в доста по-сбит и лесен за навигиране формат.

Новото в играта

Разбира се, Pharaoh: A new era не би било пълноценно “съживяване” на играта, ако нямаше и няколко малки новости.

За пример, имате право да изберете от настойките дали гражданите да търсят само работа която е близо до домовете им, или където и да било из града. Тъй като ми се е случвало да живея в Овча Купел и да работя в Дружба, без да ми мигне окото аз се възползвах от тази опция. Може би прави играта малко по-лесна, но обратния вариант добавяше ненужно ниво на сложност в играта. Под ненужно разбирайте – не ми е забавно.

Има и няколко нови технологии и стоки, като например щитовете за пехотата или възможността да правите по-силни лъкове за стрелците. Имайки се предвид как изглежда воденето на битки в играта обаче, това е по-скоро ненужно допълнение.

Ах, битките. Ето това е аспект който е променен доста, и поне по моя скромна преценка – към по-лошо. В оригинала от 99-та, битките бяха в реално време, и макар и играта да не беше RTS, това да озаптите нашествениците преди да са сринали половината ви град, беше част от предизвикателството. Сега битките се случват на отделен екран, в който нямате никакъв контрол върху единиците си – просто по силната армия печели.

Липсата на контрол също така означава, че не можете да използвате армията си да реши проблема с опасните животни по част от картите – хиени, крокодили, лъвове и тн. В интерес на истината (като не зная дали така е замислено или е бъг) вашите сили на реда също игнорират хищниците, оставяйки ви избора или да търпите част от населението ви да бъде изяждано, или да приложите статия трик в който обграждате животното с евтини сгради, през които не може да мине (както аз съм обградил крокодилите отдолу с градини).

Оценка

Pharaoh е една от любимите ми игри, пред която съм прекарал безбройни часове (и е част от игрите които инсталирам на всеки нов компютър в живота си). Новата версия Pharaoh: A new era не изостава от оригинала, и може с лекота да даде десетки часове забавление на почитателите на жанра.

Може би цветовете са една идея по-ярки, може би част от новостите са ненужни или дори – глупави, но като цяло играта остава един страхотен избор за моментите в които искате да тествате своите градоуправнически умения.

От друга страна, минали са наистина много години, гейминга е напреднал доста, и формулата която работеше добре в края на миналия век е може би недостатъчна за да стане играта ти хит. Хората от Triskell Interactive трябваше или да останат напълно верни на оригинала, или да предложат повече и по-значими промени, но избрания от тях “среден” вариант оставя какво да се желае.

Също така, поне според коментарите в Steam, около месец след излизането в играта все още има много бъгове, част от които могат изцяло да елиминират удоволствието от нея – за моите около 40 часа, аз не съм ги срещнал, но знае ли човек.

Въпреки тези малки дертове, Pharaoh: A new era е солидна стратегия, с дълбочина и ангажиращ геймплей. Игра, която мога смело да препоръчам и на ветераните в жанра, и на по-новите играчи.

А сега ме чака още една пирамида за довършване…

Ако искате да ни помогнете по по-личен начин да запазим легенда PC Mania жива, станете наши поддръжници в Patreon .Станете наш фен във Facebook .Следвайте ни в Twitter .Следвайте ни в Instagram . Станете наш абонат във виедо канала ни в YouTube . Гледайте ни скоро и в TikTok . Може да четете всичко ново в linktr.ee/Pcmania
Благодарим на нашите патрони : The Gaming Beehive (Little B), Zdravko Verguilov, Алескандър Занков и Cveti Ivanova