People’s General

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 08 окт. 1998

Доживяхме вече и до първата игра, която не може изобщо да тръгне, ако не сте инсталирали DirectX 6.0! Не че компютърът се претоварва до такава степен, че е закъсал за тези няколко процента теоретично повишаване на производителността… Ама друго си е в рекламата да пише “използва най-новите технологии и т.н…”. А всъщност новата, седма поред игра от “генералската” серия на SSI, си е доста хубава и няма нужда от разни рекламни трикове, за да привлече вниманието на геймърите! (И ако бъдем честни, аз изобщо не съм сигурен, че тази игра е наистина седма поред – но поне знам, че е НАЙ-МАЛКОТО седма…) И SSI май си остава единствената компания, която все още успява да направи интересни wargames, като използва поостарелия принцип на движение по полета с форма на шестоъгълници (hexes). Навярно много от вас си спомнят, че началото на тази поредица бе положено през 1994 г. със Panzer General – това бе истински хит, най-вече поради успешното съчетаване на сложен gameplay (даващ възможности за творчески изяви и решения на играчите), и същевременно крайно удобен и интуитивен интерфейс! Естествено поредицата бързо-бързо бе продължена – и далеч не всички нови игри бяха успешни! В Panzer General влизахте в кожата на главнокомандващ от Вермахта и в зависимост от успехите си на бойното поле имахте възможност да превземете Москва, Лондон и дори Вашингтон!
Интересното освен това бе, че трябваше не само да спечелите поредния етап от кампанията си, но огромно значение имаше и за колко точно време (хода) сте постигнали победата си!

Съвсем скоро след това бе пуснато и продължението – “Allied General”, в което вече бяхте от другата страна на фронтовата линия… и уж бе същата игра, ама се оказа, че малкото направени промени са крайно неудачни! Последваха нови добри попадения (Fantasy General) и още по-трагични случаи – Star General… докато миналата година SSI се върнаха към оригинала и пуснаха Panzer General 2 – което определено бе нов успех.
Единствените критики към нея бяха липсата на достатъчно новости – графиката бе модифицирана (псевдо 3D) и бе добавена възможността по време на играта войските да получават leader – командващ офицер, който с личните си качества в някои случай драстично можеше да подобри бойните качества на съответния unit! Само за пример – през дъждовно време и снеговалеж изтребителите и бомбардировачите не можеха да нападат и да бъдат нападани… но боен самолет със съответния лидер вече можеше да атакува (и пак оставаше неуязвим)! Вероятно повече нови “хитрости” действително нямаше да навредят, но дори и така играта не беше никак лоша – и нищо чудно, че аз поне се зарадвах, когато узнах че вече се работи по следващата серия! И така, най-сетне се появи и тази дългоочакванa новa Peoples General.

Първата ми асоциация, когато прочетох заглавието бе…

Peoples Republic of China

и не сбърках! Темата на тази wargame е… Третата световна война! Многомилионната армия на Китай се опитва (заедно с няколко съюзници) да завладее Азия и да си осигури Lebensraum! Съюзниците на Китай са Северна Корея, Виетнам и… дръжте се да не паднете… няколко местни руски “феодали”, които се опитват да се откъснат от Кремъл и да създадат собствени държави! Колкото до вашата роля – може да ви е тъжно, но няма да можете да се изживеете като китаец… ще се наложи да бъдете главнокомандващ многонационалните сили на ООН и да спасите Азия от червената опасност!

Играта е абсолютно класическа – похїдова и с познатите hexes, а графиката много прилича на видяното от Panzer General. Можете да играете отделни сценарии или ДЕВЕТ (не е печатна грешка, наистина са толкова) кампании. За успехите си в битките печелите prestige (не пари) и можете да разменяте този prestige за нови units или различни ъпгрейди, като някои от “покупките” можете да правите и по време на самите битки, докато за други ще трябва да изчакате края на текущия сценарий. В началото на всеки сценарий разполагате наличните си войскови единици на “входните точки” на картата, като се опитвате да се съобразявате с това, което е известно за противника; след това имате някакво количество ходове, за които трябва да постигнете целите си – да превземете предварително определени victory objectives. В зависимост от това, дали ще успеете, и което е по-важно, за колко време ще успеете, получавате и по-нататъшното развитие на кампанията. Всъщност не съм имал възможност да проверя при тази игра как точно е, но при оригиналния Panzer General спечелването на сценария едва през поледните ходове беше практически равносилно на поражение – което добавя допълнителна интрига и допълнителен интерес към играта!

Новостите: за графиката вече споменах – там промените са най-вече козметични; в играта обаче има доста неща, сред които дори

една революционна новост

Това са военно-въздушните сили – в предишните игри имахте изтребители, бомбардировачи и многоцелеви самолети; в тази игра като активни участници имате САМО хеликоптери! За сметка на това е въведен терминът “въздушно превъзходство” и разполагате с определен брой “типови” опции за използване на помощ от ВВС (нещо подобно имаше в Army Men) – “air recon”, “air strike”, “defensive air support” и т.н. Всяка мисия струва определен брой точки – и ако използвате поне една мисия, тези точки намаляват с процента “въздушно превъзходство” на противника. (Ако например съотношението е 80:20 във ваша полза, и сте използвали 30 точки през този ход, то ще загубите най-малко 20% от 30, т.е 6 точки; освен това допълнително ще загубите и точки, съответстващи на свалените самолети.)

Другите нови неща са свързани най-вече със сериозно повишените възможности за

индивидуализация за войсковите единици

Освен наличието на лидери, при закупуването (или ъпгрейда) на войската можете да закупувате и различни технологични усъвършенствания (units attachments) – например “air defence”, “anti-tank”, “special munitions” и др. – като тези ъпгрейди (които не могат да бъдат повече от два), се отнасят само за конкретния unit! (Наличието на подобни attachments е съвсем логично – абсолютно нормално е на един пехотен полк да се добави малко повече техника за противовъздушна отбрана или пък няколко допълнителни ПТУРС-а.) Освен тези преимущества някои units имат и до две “вградени” специални качества – и вижте какво се получава при правилен подбор! На практика можете да имате unit с до ШЕСТ специални качества (ако има и лидер), което може да го превърне в абсолютен “убиец” при превземането на градове… или пък точно обратното – в неуязвим защитник! И само за сведение – производителите са приели, че войските на ООН имат леко технологично преимущество, поради което и ъпгрейдите “струват” малко по-евтино; за сметка на това силата на китайците е в тяхната пехота – китайските пехотни units са с 50% по-големи. Ако един такъв пехотен unit e елитен, то той може да бъде надстроен с още 50% – и това го прави почти ТРИ пъти по-силен от един обикновена пехотна единица! (И нямам грешка при пресмятането, защото самите елитни войски дори при равна численост имат сериозно превъзходство над новобранците.) 

В сила са и всички останали типични правила

за игрите от “генералската” серия – за “автоматичната” артилерийска поддръжка, за ползата от окопаването (entrenchments), за обсега на spotting и влиянието на климатичните особености върху този параметър. Все пак дори и при уж “типичните” правила има някои промени – например сега съществуват три степени за идентификация на вражеската войска! Един enemy unit може да бъде изцяло разпознат и идентифициран, може да бъде “spotted” само на външен вид (без да е ясен конкретния му вид и сила) и това му дава известен процент бонификация на бойните му качества; а може дори изобщо да не се вижда – на картата се появява само един правоъгълник с въпросителна в него, което е индикация, че тук има нещо… Не се оставайте да бъдете изненадани от артилерията – обсегът на действие (и на support) е увеличен неимоверно, но за сметка на това са намалени наличните боеприпаси (а има и няколко други доста важни промени, които обаче бързо ще успеете да ги забележите, когато ви “цапнат по главата”…). Естествено не бива да забравяте, че стрелбата от разстояние значително намалява ефективността, както и това, че не бива да се втурвате “презглава” в области, които ви се струват празни – противникът едва ли е толкова услужлив и ако някой ваш unit се
остави да бъде “surprised” ще бъде цяло чудо, ако изобщо оцелее…

Играта Peoples General ще бъде интересна на всички, особено като се имат предвид огромните възможности за индивидуализация на войските и съответно наличието на цял куп способи и подходи за постигането на
набелязаните цели – а това дава възможност и за силно
индивидуализирани прояви на всеки с “генералски” наклонности! Което пък лесно може да бъде изпробвано в multiplayer режим…

Автор: Генко Велев