Последните няколко седмици бяха типични за гейм индустрията. Първо се появиха поредица от яки заглавия, с които едвам смогнахме (Assassin’s Creed 2, Metro 2033 и Just Cause 2), междувременно няколко други се отложиха (GTA Episodes from Liberty City) и изведнъж настъпи суша. Или почти. Точно в този момент се сетих, че разполагаме с версия на експанжъна Challenge на реалновремевата стратегия Order of War, която ни бе предоставена от нашите партньори Wargaming. И си казах, защо не?
Този път без фанфари
Както си спомняте, Order of War бе изненадващият дебют на японските издатели от Square Enix за европейския пазар през миналата есен. Играта определено бе над средното ниво и представляваше амбициозен опит за ново представяне на иначе поомръзналата тема за Втората световна война.
Миналият месец някак тихомълком на пазара се появи и самостоятелният експанжън на играта, озаглавен просто Challenge. Всъщност това име доста точно улавя същината на експанжъна, тъй като ви дава поредица от най-различни нови предизвикателства, както кооперативни, така и противопоставящи играчите един на друг.
Онлайн битките са на мода
OoW: Challenge е изключително мултиплейър ориентиран, което е разбираемо с оглед на това колко популярни стават онлайн игрите напоследък. Този път няма да стреляте по противниците си от първо лице, а ще командвате цели армии. Освежаващо е, пък и трябва да призная, че от времето на Age of Empires III – а това беше отдавна – не съм се зарибявал толкова по мултиплейър стратегии.
Новите карти в играта са цели 12, което безспорно е добре дошло от гледна точка на разнообразието. Повечето от тях изобразяват типични бойни полета с пресечен терен, но няколко са в градски условия, където маневреността и правилното разположение на единицте за засада например е от ключово значение. Ако сте позагубили тренинг в управлението на подобен тип игри, вероятно е по-добре да минете и един бърз опреснителен курс срещу AI противници, преди да отидете онлайн.
Нови режими – това е добре
В Challenge ще получите и общо 10 нови режима на игра – шест от тях са мултиплейър сблъсъци между живи играчи (до 4), а останалите четири са от популярния ко-оп модел. В “capture the base” задачата е класическа – завземете базите на врага и ги задръжте под свой контрол колкото се може по-дълго. Докато владеете дадена база, може да набирате единици за армията си от нея. “Free for all” е истинска масовка, в която участват до четирима играчи, а съюзите между тях са забранени.
Четирите ко-оп мисии са приятен допълнителен елемент, защото дават различна гледна точка върху битките. При тях целта е да защитавате базите си от вълните вражески нападения. Ако междувременно успеете да плените някоя от случайните контролни точки, които се появяват на картата, това ви носи допълнителни бонуси като например артилерийски удар.
Нации и единици
Обичайните заподозрени от оригиналната игра също са тук. Така може да избирате между Съединените щати, Съветския съюз и нацистка Германия. Всяка от фракциите има уникални единици, които са относително добре балансирани. Тук те не са увеличени, но това не е проблем, защото и без това са достатъчно много. Формулата в експанжъна не се е променила изобщо. Отново нямате ресурси, които да експлоатирате и всичко се върти около управлението на единиците и тяхното позициониране.
Тук именно идва и тактическият елемент в играта. От вас не се иска да бъдете военни гении, а просто да взимате смислени решения с оглед на разположението на силите и терена. Така например, ако пуснете пехотата си през откритото поле, тя лесно ще стане жертва на вражеската артилерия. Ако обаче накарате войниците си да заобиколят по фланга, използвайки прикритието на терена, това ще ги доведе непосредствено до врага с минимални загуби. Не е супер сложно и в същото време работи.
Ако видите, че ситуацията е прекалено объркваща, може да паузирате играта с клавиша Space, за да дадете нужните заповеди. Не забравяйте, че разполагате само с три паузи от по една минута, така че може да е удачно да ги запазите за най-напрегнатите моменти.
В графично отношение OoW: Challenge обаче не се е променил. Това донякъде е разбираемо, защото заети с геймплей елементите, авторите явно не са имали време и желание да пипнат текстурите. В резултат имате пак средно ниво на графика с преобладаващи кафяви и зелени цветове. Аудиото е добро, като само недоумение буди липсата на озвучение в туториала.
Като цяло Order of War: Challenge е един много приятен експанжън, даващ необходимата мултиплейър дълбочина, която липсваше на оригинала. Това което прави играта наистина добра обаче, не е броя на картите, а дълбочината на геймплея. Предлаган срещу 9 евро в Steam, Challenge е практически една самостоятелна игра на цената на експанжън.
Автор: Иво Цеков