Преди повече от година всички ролеви маниаци с трепет очакваха появата на култовата игра, озаглавена Neverwinter Nights. Когато тя се появи, не един и двама бяха в истински възторг. Възможностите на новото RPG, което трябваше да грабне сърцата на геймърите поне толкова, колкото Baldurs Gate, бяха неизброимо много. Най-основният плюс обаче беше добре замисленият Aurora енджин, който позволяваше /и до момента позволява/ всякакви импровизации на тема приключения, модули и модулчета. Той не само, че работи с готови текстури и полигони, но и дава възможността за написване на каквито ви душа поиска скриптове (няма да забравя модула, в който играете жена и през цялото приключение ви се налага да боравите с устата си). Точно поради тази причина множество фенове се заеха с нелеката задача да създават модули, модулчета и мини игрички (като шах), а самите BioWare пък обещаха няколко експанжъна.
След като всички зарибени имаха възможността да опитат първото продължение на вече превърналата се в класика игра, озаглавено Shadows of the Undrentide, дойде ред и за второто. То няма нищо общо със сюжетите на оригиналната игра и на излязлото продължение, а следва собствена сюжетна линия и може да бъде определено като един много добър модул. Това обаче може да се каже за приключението към Hordes of the Underdark, защото не трябва да забравяме факта, че продължението прави и концептуални промени и подобрения и по енджина и геймплея, за които ще стане дума малко по-късно.
Самото приключение е добре заплетено, интересно е и със сигурност ще задържи геймърите за доста дълго време (според авторите превъртането идва след около 20-30 часа гейминг).
Проблемът този път се заплита около градчето Waterdeep (познато ни от Baldurs Gate 1), в чийто подземия полуделият магьосник Халастер е изпуснал контрола над създанията си и те нападат повърхността.
Или поне такава е първоначалната хипотеза…
Интересно става, когато на земята се материализират drow елфи (подземни, тъмни създания) и започват да убиват и ограбват наред, като накрая и самият вие бивате ограбен и оставен по адамово бельо. Естествено, местния кръчмар се оказва достатъчно инициативен и събира дружинка, която трябва да слезе в подземията под Waterdeep и да разбере какво се случва. Култовата личност ВИЕ, също влиза в тази сметка….
Казвам култовата личност, защото в Hordes of the Underdark вие наистина сте такъв. Това приключение не е за персонажи първо ниво, а е за вече доказали се герои. Точно поради тази причина вашето име е добре познато на живеещите в малкото градче.
Подът, от който можете да стартирате в Hordes of the Underdark, е 15 ниво, но това не трябва да ви стряска, ако сте новаци. Голямата колекция от готови персонажи дава избор от отговарящи на тези изисквания герои, а възможността сами да си направите герой и да стартирате автоматично от нужното ниво, също е налице.
Новостта при charаcter creation-ът се крие в това, че авторите са добавили няколко нови престижни класа. Така те стават общо 11, като новите са Shifter, Pale Master, Red Dragon Disciple, Champion of Torm, Dwarven Defender и Weapon Master. Присъства и възможността всеки един герой да стане Epic. Най-интересен е обаче таванът за нивата. Вече няма да имате ограничение на 20-то ниво, а ще можете да се повдигнете
два пъти по-нависоко – level 40.
Това вече е една наистина впечатляваща цифра, като над 30 ниво персонажите вече стават нещо като полубогове.
Продължавайки с новостите, съм длъжен да спомена за добавените нови терени (tilesets), като те наистина спомагат за по реалистичното пресъздаване на атмосферата в подземията на Underdark. Друга концептуална промяна е добавената crafting система (система за производство на различни предмети), благодарение на която можете да променяте външния вид на предметите си (брони, оръжия) и да ги направите такива, каквито желаете.
Връщайки се на приключението трябва да ви спомена, че в него ще срещнете доста стари познати, като Linu Lanaeral, Tomi, Daelan Red-Tiger и дразнещия, но безценен коболд Deekin. Те ще могат да ви помагат в приключението ви, като в поредния експанжън ще можете да се възползвате от помощта не на един, а на цели двама henchmen-и. Бъдете сигурни обаче, че ще имате нужда от тяхната помощ. В Hordes of the Underdark има много битки с трудни и разнообразни противници (като Drider, Duergar, Drow, Umber Hulk, Mind Flayer, extra-planer чудовища и много други), в които наистина ще бъде добре да имате някого до вас.
Редом с лютите битки в играта ще срещнете и
много заплетени и интересни куестове
като доста често ще ви се налага да събирате различни компоненти, които ще трябва да събирате в едно цяло.
Ако трябва да класирам това приключение редом с оригиналния NwN и SoU, мисля че то седи на пиедестала, редом с оригиналния NwN (като на моменти е дори и по-интересно). То е адски оригинално, интересно и зарибяващо, че на моменти направо се впечатлявах от фантазията на момчетата от BioWare. Те дотолкова са пресъздали атмосферата, че за целта вече и вашите асистенти се намесват в разговорите, говорят помежду си и ви занимават със собствените си проблеми. Общо взето усещането е напълно ролево и се доближава доста до перфектния електронен вариант на ролплеинг.
Последните новости, за които ще спомена, в никакъв случай не бива да бъдат поставяни на последно място по важност. Става въпрос за огромното разнообразие от нови предмети и дрънкулки и за
променената “town-portal” система.
Говорейки за разнообразието в инвентара ви, съм длъжен да кажа за множеството нови брони, оръжия, пръстени и огърлици, които вече имат модификатори +6, +7 и нагоре. Трябва да спомена и за множеството предмети, заредени с магическа енергия, която можете да ползвате по определен брой пъти, като чаши, жезълчета и други. Външният вид на някои аксесоари е наистина впечатляващ и вече можете да си направите наистина зрелищен на външен вид маг или боец.
Когато става дума за новата система за транспортиране от точка до точка, трябва да спомена, че тя е подобрена и изчистена. Сега преместването става благодарение на reaper stone, с които можете да поставяте портали където си поискате, и когато пожелаете, можете да се телепортирате на желаното място. Това не само, че е по-удобен начин, но е и по-оригинален, защото телепортът тип Diablo вече определено е доста изтъркан.
Говорейки за новостите, трябва да спомена и за новата система за контрол на камерата, която вече дава по-различен, подобрен зуум и възможност за движение нагоре и надолу по вертикала.
В графично отношение Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark не предлага нищо повече от предшествениците си, имайки предвид, че енджинът Aurora е претърпял само леки графични промени. Въпреки това голяма част от магиите от високите нива предлагат
истинска графична лудост от светлини и пукотевици,
а новите терени изглеждат различно и любопитно. Музиката е познатата ни класика от предишните две части, като композитор отново е Jeremy Soule, които се е справил чудесно.
Общо взето Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark е една задължителна игра за всички фенове на поредицата, като горещо я препоръчвам и всички тези, които не са пробвали предишните приключения от култовото RPG.
Автор: Орлин Широв