Master of Orion 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 апр. 2003

Петък вечер, източно софийско гето. Студеният въздух се надипля от редовните пиянски песни. Калта се опитва да замръзне подобно на някой марсиански зъбер, а далечният ТЕЦ бавно бълва кълбетата зловонна пара. Единственото нещо, което разваля идилията, е странният дивашки танц, който няколко човека изпълняват около компютрите си. Най-сетне многомесечното чакане приключи. Поредната, трета част на зомбиращата Master of Orion се е настанила сигурно върху харддисковете и се е загнездила трайно в съмнително нагънатите мозъци на денсещите. Един от най-добрите походови продукти в индустрията се завърна подобно на каубой от италиански уестърн. Дългият период на безшумна разработка е позволил на авторите от Quicksilver да доведат почти до абсолютно съвършенство оригиналната идея. Master of Orion 3 (наричана за по-кратко и MOO 3) е една прекрасна turn based стратегия, дръпнала далеч пред конкуренцията.

Подобно на двамата си предци, настоящото чудо ще ни забърка в история, развиваща се из дълбините на вселената. Както и преди, всемирът на играта представлява каша от раси, наука, колонизация на нови светове, трепане на лоши, разговори с всички останали, борба с галактически бедствия и т.н.

Сюжет и сценарий отново отсъстват

играчът тръгва от една планета и започва да се развива с надеждата, че един ден ще достигне върховно господство в космическото пространство. 
Лошото на цялото това нещо е, че ако любимото ви занимание е да размазвате съседа Гошко на Counter-Strike, то осъзнаването на част от философията на МОО 3 ще ви създаде немалко проблеми. Докато деветдесет и девет процента от новите игри, включително и някои стратегии, изискват примитивни прояви на рефлекси предимно от страна на горните крайници – то настоящото чудо се нуждае от поне малко, да не кажа много, мисловни напъни.

В основата на геймката лежат правилното планиране и способността за частично разгадаване на бъдещето. В най-голяма степен стратегията прилича на миналогодишната свещена крава Civilization 3. Грубо казано, разликите са в мащабите на територията, расите и дизайна на контролните полета. Но докато интерфейсът на цивилизацията е умело прикрит по ъглите, то в MOO 3 всичко е видимо от километри. Това е и причината за стреса, който някои по-лабилни лица могат да изпитат в началото на играта. Просто по-голямата част от екрана е изпъстрен с различни менюта и подменюта.

Ако човек има проблем с латиницата и езика на Елизабет Втора, може да бъде объркан тотално. Дори при англоезичните облекчението идва едва към втория час вглъбено джиткане. Номерът е в това, че играта е едно от произведенията, които подлежат на възможно най-прецизен контрол. Почти всички аспекти на действието могат да бъдат подложени на промяна. От насоките в технологическото развитие, през тренировката на агенти тип 007 до комплектоването на различните бойни части.

Допълнително МОО 3 е може би и единствената игра, в която освен разнообразие на променливите се дава и достатъчно голяма дълбочина на действията. Правилното управление на планетите, техните икономически ресурси и научен капацитет може да доведе до силно дръпване в червените точки. Друга хубост е и фактът, че играчът има възможност да положи основата на много от бъдещите си тактически прийоми още преди да е преминал и първия ход. Става дума за избора на страната, зад която ще се застане.
 
Расите

са няколко основни типа, а в отделните класове има по една, две подкатегории. Общо са към петнадесетина. Всяка от тях има определени предимства и недостатъци в областите на политиката, околната среда, науката и т.н. Комбинациите на способностите, които се предлагат, са наистина много. А ако има желание, човек може да модифицира и сам някой от предложените видове. При това елементите, които може да пипа, са доволно много.

Макар и създаването на свръхсъздания да е ограничено, МОО 3 дава възможност за сътворяване на цивилизации, способни да угодят максимално на стила на всеки advanced user. Иначе развитието може да бъде оставено и на предварително заложените показатели – както по отношение на расите, така и по отношение на самото действие. За съжаление акция от този тип погубва основната тръпка и води до силно увеличаване на шанса за тотална загуба.

Подобна тягостна атмосфера може да предизвика и баталният елемент в играта. Ако не положите поне малко усилие да разучите изкуството на войната, това създава редица проблеми. Докато основната част на играта е походова, то космическите мелета могат да бъдат прекрасно примерче за реално-времеви събития. Играчът може и да не оставя сблъсъците на компютъра, а да поеме контрола и да управлява пряко своята армада. Битките са сравнително бързи и елементарни, корабчетата летят и се пуцат с една приятна скорост.

Военната страна на стратегията

ви дава възможността и за дизайн на собствени звездолети. С развитието на науката ви се предлагат все повече и повече типове двигатели, щитове, бордови компютри и оръжие. От тях могат да се окомплетоват различни по размер сила и предназначение космически корита. Екстрите продължават и с оформянето на бойните формирования. МОО 3 разполага с няколко основни типа армейски групи (флотилии и т.н.) вариращи основно по броя на корабите, от които са изградени. Новопроизведените машинарии остават в резерв и от тях човек може да комплектова желаната бойна част. При правилен подбор и достатъчно добри съдове играчът е способен да сътвори истински неотразима армада.

Интерес представлява и

превземането на планетите

В него участието на играча е недотам пряко. И все пак тактиките на действие могат да бъдат избирани преди атаката. Моментът е особено ключов в ранните етапи на играта, когато разстоянията от родните земи са все още са твърде големи за двигателите, с които разполагате.
По принцип картите, по които ще действате, дори и най-малките, са с твърде прилични размери. Основен момент е пътуването между отделните звезди. Космическите светила са свързани с определени линийки, по които могат да се движат корабите. Колкото и близко да изглеждат две точки в двуизмерния вид на играта, ако между тях няма чертичка, даден звездолет може да прекара петдесетина хода в пътуване, преди да е достигнал дестинацията си.

И като става въпрос за звезди – над повечето от тях кръжат немалко планети. Всяка от тях си има определени характеристики: гравитация, повърхност, количество ресурси. Колонизацията на новите свободни светове се осъществява с помощта на съответните звездолети. В случая основен момент играят расата и степента на научно развитие. Ако пък играчът не иска да се прави на някой брутален космически еквивалент на британската империя, може да се отдаде на

дипломация, дипломация и само дипломация

За разлика от много стратегии, в които контактите на съперничещите си страни се свеждат до половин тон магии, олово или барут, в МОО 3 всичко може да мине безкрайно безметежно. Вербалните действия са на съвсем прилично равнище. Ако расата, с която играете, има предимство в междувидовите отношения, то може да си осигури чужда подкрепа и поне десетина пакта за ненападение. Ако пък играчът все пак не е чужд и на по-грубите действия, може да прибегне до мрежа от коварни заговори и подривна дейност. Цял раздел на стратегията е посветен на тренировката и производството на различни по вид шпиони и саботьори. Агресивните акции са изискани и могат да се сведат до убийства на високопоставени противникови учени или други подобни чудесии.

Като резултат от провежданата външна политика може да се стигне и до един от най-приятните изходи на играта. Ако човек се е държал добре и е успял да прикотка повечето нации, то може да бъде проведено общо гласуване на цивилизациите, в което негова милост да бъде избрана за лидер на цялата налична вселена. Недостатък на цялото начинание, свързано с ефективната работа на външното министерство, е, че на моменти всичко може ви да се стори твърде прекалено. Често съобщенията и предложенията на другите участници идват всеки ход. При тези обстоятелства е необходимо солидна концентрация на вниманието – както за съответното отношение към събеседника (любезно, студено и т.н.), така и за съдържанието на ответната нота. Положението може да стане напълно психясващо. Въпреки че същността на стратегия от подобен вид не изисква някакви особени красоти, авторите са се погрижили да създадат наистина приятна атмосфера. Картината е шарена без излишни цветови проблясъци.

Като дизайн и детайлност

всичко може да зарадва и най-злоядите играчи. Едно голямо плюсче е огромното разнообразие в расите. Всяка страна си е отделна и не представлява проста  вариация по определена характерна тема. Покрай това идват и разлики във външността на корабите и още един два елемента, свързани предимно с дипломацията. При анимираните части на MOO 3 положението е страхотно. Клипчетата напомнят на някое класическо Blizzard-ско филмче. Подобно е усещането и при аудиото. Всичко е направено така, че да се слива приятно с фона, без да дава сериозни моменти на дразнение, нещо особено важно особено като се имат предвид дългите часове джиткане, към които предразполага геймката.

Но както и да е, ако се съмнявате в това, което казвам, намерете играта и се убедете сами. Master of Orion 3 ще се хареса не само на носталгично настроените фенове. Стратегията е наистина хубава и има сериозен шанс да си заслужи напълно дълги денонощия, прекарани в нейната компания.

Автор: Сергей Ганчев