Надявам се, че малцина от вас не са чували за Марк Еко. Най-малкото той е известен у нас с множеството оригинали и ментета на едноименната си марка, обозначена с носорога Еко. С каквото и да сте я свързвали досега, запомнете, че Марк Еко не е нищо повече от уличен графити художник, които е решил да сe пробва и със своя модна линия. Опитът му очевидно се е оказал успешен и въпреки постоянните опити на цигани да правят кинти за негова сметка, той пак си е добре и харчи парите си с удоволствие. Не само това, ами през последните няколко години се е потил над сюжет и цялостна идея за първата компютърна игра посветена на графитите.
Разбира се, за да реализира успешно идеите си, той е имал нужда от солидни връзки, но за човек, живеещ в Ню Йорк, това е най-малкият проблем. Чичо Еко веднага се събрал едни от най-големите величия в хип-хоп и графити културата и запретнал ръкави, готов за тежка работа. Заглавието Mark Ecko’s Getting Up: Contents Under Pressure, е директна препратка към мечтата на всеки един графитист да върви нагоре. Нагоре в очите на хората, нагоре в очите на другите графитисти и все по-нагоре по самите стени.
Главният герой в Getting Up е младежът от афро-американски произход, наричащ себе си TRANE (игра на думи с Train – влак). Неговата мечта винаги е била да стане известен графити художник и да проповядва свободата на словото навсякъде. За най-голямо съжаление времената, в които той живее, са много недоброжелателни спрямо хора с неговите амбиции. Градът, измислен от Марк Еко, се нарича New Radius и е нещо като
ретро-футуристичен Ню Йорк
Комбинацията звучи невъзможна, но всъщност Марк Еко е успял да я материализира. Действието се развива напред във времето, където всички да са кротки, подчинени и са принудени да ходят от вкъщи до работата и обратно. Местният тиранин е организирал супертехнологична роботизирана полиция, наречена ССК, която пази улиците от всякакви злосторници. Така, след като стартира кампанията “Revive, Rebuild, and Renew” (съживи, възстанови и поднови), всички графити художници попадат под мерника на кмета Сънг и милицията му. Това обаче не може да спре нашия герой TRANE. Той напуска дома си и се отдава изцяло на своето изкуство. Започва да рисува, да пише името си, да лепи лепенките си или, с две думи, заживява като едно истинско дете на улицата.
Ако трябва да си представим гореописаното занимание в интерактивен вариант, то ще трябва да се задълбочим малко повече върху геймплея на Getting Up. Най-основното нещо, което трябва да се каже, е, че играта е директен порт от конзола и затова на моменти може да подразни всеки заклет РС фен. Ако се абстрахирате от това и заиграете заради самите графити обаче, в един момент откривате колко уникално е измислена цялата геймка.
Всяка мисия на TRANE започва с кратко описание на нивото и местата, където героят трябва да направи графити. След това той трябва да преодолее хората от другите банди или ушевите, да се добере до мястото за рисуване и да направи графита за определено време, без да оставя петна по него. За преодоляването на враговете ви Марк Еко е измислил много приятна система за бой, базирана на два-три бутона, с които обаче може да извършвате зашеметяващи удари. Способни сте да взимате предмети от земята и да си помагате с тях – палки, капаци на кофи, сандъци и др.. След като пребиете враговете си, остава да намерите пътя до желания “spot”, който в повечето случаи се намира
нагоре, нагоре и пак нагоре
Когато започнете да рисувате даден графит, първо трябва да решите кой от всички варианти, които умеете да правите, ще изберете. С течение на играта, TRANE научава все повече и повече техники за рисуване, като всички се вписват в неговото портфолио, наречено Black Book.
Освен тези основни мисии, в Getting Up има и свободни предизвикателства. В тях ще ви се наложи да направите десет надписа TRANE по полицейска кола, или да нашарите стената на някой гараж с 8 ваши лепенки например.
В този ред на мисли, забравих да спомена, че нашият пич има няколко категории арт, които може да оставя след себе си. Освен истинските графитисти TRANE може да тагва (да пише името си с маркер) да стиква (да поставя лепенки, които е направил преди това), да поставя бомби (малки шарени графити с името му) или просто да рисува нормални, големи, прекрасни графити. Всеки един от тези компоненти е във вашия Black Book и преди всяка мисия, можете да ги променяте.
Най-впечатляващият момент около Mark Ecko’s Getting Up е съставът от реално съществуващи хора, включени в геймката. На първо място, трябва да споменем Талиб Квели, които е озвучил главния герой. Шон Комбс (известен като Пи Диди) също е налице – той е предводител на бандата VaNR. Росарио Доусън от 25-тия час и Британи Мърфи от 8-ма Миля също са в играта. За заклетите фенове на графитите най-любопитната част ще е участието на истински графитисти. Най-великите американски творци Fernando “Cope2” Carlo, FUTURA, OBEY, TKID, SEEN и SMITH присъстват с множество графити, разположени из нивата на играта, а те самите също се появяват от време на време и дават мъдри съвети на TRANE.
“Белите коси са божиите графити…”
Саундтракът на играта е много могъщ като RJD2 специално е подбирал парчетата, които да бъдат включени в него. Един от най-любопитните тракове е ремиксираният хит на Notorious B.I.G от члена на System of a Down’s Серж Танкиан. Pharoahe Monch и The RZA също са намерили място сред избраните артисти (пълен списък има в карето).
Графиката на Mark Ecko’s Getting Up: Contents Under Pressure е точно толкова добра, колкото е нужно, за да задържи вниманието на геймъра за много дни и нощи. Нито ще се впечатлите, нито ще бъдете разочаровани от визуалните ефекти, които обаче стават все по-добри с напредването в играта. Самите графити са нарисувани много добре, а истинските ценители със сигурност ще бъдат приятно изненадани от разнообразието им.
Финалните думи в това представяне ще бъдат посветени на геймплея. Той е много интересен микс между Jump and Run, Action, Adventure и филмови сцени, което е коктейл, гарантиращ приятни мигове. След всеки по-напрегнат момент ще можете да гледате анимации, които ще ви потопят все по-дълбоко в историята. Те ще ви покажат пътя на TRANE нагоре в йерархията и отношенията между уличните банди.
Общо взето бих препоръчал тази игра на всеки, които не иска да си затваря очите пред реалността. Уличната култура изглежда точно така, подхранва се от такива игри и всеки, които иска да бъде в крак с времето, трябва да ги пробва. Играта показва стила, вида и културата – такава, каквато е през март 2006 година!
Автор: Орлин Широв