Lord of the Rings: Battle for Middle-earth II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2006

I. Общи съвети

– Този път враждуващите фракции са шест, а не четири. Основният принцип обаче е непроменен – с малки изключения мечоносци бият пиконосци, но последните са добри срещу кавалерия, която пък от своя страна маже стрелци, пред които никой пехотинец няма шанс. Не забравяйте това никога по време на битка.

– Сега, когато може да строите базата си навсякъде, на практика не сте ограничени почти от нищо. Единствено, за да са ефективни, сградите за ресурси трябва да бъдат издигани на чист терен и далеч една от друга. В някои по-напрегнати игри обаче ще се наложи да забравите това правило, тъй като те увеличават и командния ви лимит.

– Макар че сега може да се обграждате и със стени, те са толкова слаби, че просто няма смисъл да си пръскате ресурсите по тях. Поне докато авторите не пуснат някой пач, който да оправи това недоразумение. А те вече са му хвърлили око.

– Не подценявайте разузнаването на картата. Сега из нея са разпръснати няколко типа неутрални сгради, чието превземане ще ви помогне в хода на войната. Signal Flares намалява времето, за което се презареждат магическите сили (от Вечерницата или Единствения). С Outpost пък ще получавате допълнителни ресурси. В Inn ще тренирате специални и по-евтини единици (например хобити). Ще се натъквате и на малки леговища, охранявани от паяци, вълци и т.н. Ако ги унищожите, ще получите хем злато, хем опит за героите и тяхната армия.

– Не се втурвайте прекалено прибързано към ъпгрейдите. Макар и особено полезни (например Silverthorne Аrrows), те като цяло са скъпи. В мултиплейър прибягвайте към тях по време на по-дълги игри.

– Оглеждайте се постоянно за Ам-гъл. Не бихте искали Единствения да се озове в ръцете на противника ви и Саурон или Галадриел да почукат на вратите на вашата крепост, нали?

II. Расите на Средната Земя

1. Хора на Запада

Тази фракция е образувана вследствие на обединяването на роханци и гондорци. Техният специалитет е кавалерията, която се подвизава в три варианта – Gondor Knight и Rohirrim бойци и стрелци. Така че очаквайте врагът да ви залива предимно с пиконосци. Затова придружавайте кавалерията си от няколко батальона Gondor Soldiers. Хората на Запада имат и една уникална сграда – Marketplace, която предлага икономически ъпгрейди. Възползвайте се от екстрите й, особено ако играта се проточва прекалено дълго.

Eowyn – безполезен герой. По-скоро прилича на “пълнеж” към цялостния облик на играта. Насочете се към Еомер и я оставете в краен случай.

Eomer – отличен поддръжник на вашата кавалерия. Чрез неговото Outlaw Leadership умение пък ще трупате ресурси с всяко убийство.

Boromir – единствено умението Horn of Gondor го прави малко по-особен от всички останали. Чрез него той зашеметява близкостоящите врагове.

Theoden – другият герой, освен Eomer, който задължително трябва да използвате заедно със своята кавалерия. Благодарение на своя Glorious Charge и той, и конниците около него понасят с 10% по-малко щети.

Faramir – макар и не чак толкова добър стрелец като Legolas, и този герой може да порази по-големите и мощни врагове с Wounding Arrow. Когато се налага, има възможност да се бие и на кон, и с меч.

Aragorn – скъп герои, чудесен лечител и воин, перфектен пълководец, способен да уплаши и най-надъханите противници. Когато достигне десето ниво, може да привика и армията на мъртъвците (точно както в първата част).

Gandalf – все така един от най-мощните герои в играта, макар че онези, които са запознати с първата част, ще усетят липсата на умението му да увеличава бронята на приятелските единици около себе си със 75% и да им дава 300% боен опит, защото сега то вече е премахнато.

2. Елфи

Елфите действат с финес и от разстояние. Те притежават най-добрите стрелци, които, подкрепени от ъпгрейда Silverthorne Arrows, направо дават такъв откат на враговете, че надали някой ще може да се доближи до тях. Това обаче няма да е за дълго, защото авторите явно са усетили, че така балансът е сериозно нарушен и в най-скоро време силата им ще бъде леко намалена. Макар и особено потайни и използващи дърветата за прикритие, елфите са изключително крехки и мрат като мухи. Затова подмолната тактика в случая е най-подходяща. Просто не забравяйте да допълните дългоухите с няколко ента.

Glorfindel – мощен и особено бърз воин, особено благодарение на Wind Raider. Няма значение дали е пеш или на кон, той е полезен по време на всяко сражение.

Haldir – умел както в близък бой, така и с лък. Увеличава бронята и щетите на съюзниците с 50%. А със своята Golden Arrow може да порази всеки дракон или назгул.

Arwen – не е особено мощна, но благодарение на уменията си Athelas и Flood се превръща в отличен поддръжник на цялостната ви армия.

Legolas – един от най-ловките стрелци в Средната земя. Едва ли някой би могъл да открие видими слабости в него.

Thranduil – няма по-добър стрелец от този елф. Той може да се придвижва и да атакува, докато е невидим, а благодарение на Thorn of Vengeance ще унищожи почти всеки герой или единица, достигнала по-високо
ниво (дори и дракон).

Elrond – най-добрият поддръжник на елфическата армия. С помощта на своите умения – Athelas, Leadership, Farsight, Whirlwind и Restoration – той би могъл да обърне хода на всяко сражение.

3. Джуджета

Бавно подвижни и трътлести, но изключително силни и корави като митрил воини. Ако ги наречете танкове, няма да сгрешите. Те разполагат с една от най-интересните новости в играта. Благодарение на техните свързани помежду си с подземни тунели мини (сградите за ресурси), могат да кръстосват картата безпроблемно за нула време (до там, където има друг Mine Shaft, разбира се). Така те имат възможност да създават диверсия, да охраняват всичките си постройки с лекота и да правят значително неприятни изненади на враговете си. Единствено джуджетата разполагат с Battlewagon. Този вагон, теглен от специално животно, е оборудван с експлодиращи варели. Може да бъде ъпгрейдван и със стрелци или пък със специално приспособление, което лекува войните наоколо. Това го прави особено полезен в разгара на сражението. Пък и може да гази наред всичко, през което мине, подобно на кавалерията.

Gloin – герой, подходящ за унищожаването на всякакви постройки и на по-големи стълпотворения от единици (чрез Shake Foundation и Slam). За разлика от Гимли обаче, своя син, той няма възможност да мята брадви и е лесна плячка за летящите противници.

King Dain – лидерът на джуджетата. Издръжлив и корав, той лекува, увеличава бронята и демиджа на единиците наоколо, както и опита, който трупат. На всичкото отгоре умее да ги надъхва на бой и да ги предпазва от всякакъв страх. Когато стигне десето ниво пък, призовава своята кралска охрана. Той обаче се бие единствено в близък бой.

Gimli – същински танк. Може да понесе значително голям демидж, преди да се предаде. С Leap Attack премазва огромни групи врагове, а с Axe Throw поразява и досадните летящи единици. Да не говорим, че със Slayer (+ 200% демидж и двойно по-бърза атака) едва ли ще остане нещо живо след него.

4. Гоблини

Макар и дребни, тези същества са изключително подвижни и почти безплатни и могат да окажат сериозен натиск върху противника още в самото начало на играта – може би най-добрата ръш фракция. Ако попаднат в ръцете на опитен играч, малцина биха могли да им се противопоставят. Би било добра идея да започнете незабавно да тормозите вражеските бази с Goblin Warriors и Goblin Archers (в Defense Stance и никога не забравяйте да използвате умението им да тровят), а впоследствие и със Spiderlings. В такъв случай силата Scavenger ще ви бъде особено полезна. Насочете вниманието си към централната постройка и към тези, които произвеждат ресурси. Подобно на джуджетата и гоблините могат да охраняват своите Tunnels безпроблемно. Просто поставете в тях няколко от вашите воини (за предпочитане Half-Troll Marauders), които ще изскочат на мига там, където ще са необходими. Постройте Fissure. Така ще получите достъп и до Cave, и Mountain Trolls, които са еднакво силни и в близък, и в далечен бой. Но никога не ги оставяйте неохранявани от група гоблини. Не забравяйте, че е хубаво е да имате тунели из цялата карта и особено в близост до противниковата база.

Goblin King – той е сред първите герои, които гоблините могат да си наемат. Фактът, че на трето ниво може да се качи на скорпион и да се превърне в единица тип “кавалерия” го прави идеален в случаите, когато искате да подкрепите първоначалната си агресия към противниковата база с дребни воини и стрелци. Той е добър водач, а с Poisoned Stinger отстранява и герои с лекота. С по-честото използване на Skull Totems пък ще държите част от картата под око и ще откриете Ам-гъл далеч по-лесно.

Shelob – най-евтиният и почти безполезен герой. Единствено умението му да се заравя в земята и да изкача на което и да е място на картата, незакрито от мъгла, го прави що-годе полезен. То обаче се отключва чак на десето ниво. Може би онези, които искат да го използват като танк, ще намерят някакво приложение.

Drogoth the Dragon Lord – най-скъпият и най-мощен герой на гоблините, на когото не може да се противопостави почти никой. Освен стрелците. Те ще го схрускат за закуска, така че в никакъв случай не го оставяйте без телохранители.

5. Мордор

На практика не се отличават особено от гоблините – и двете раси разчитат на масата, а не на качество. Но онези, които играят с Мордор могат да се възползват от способностите на гигантския Mumakil. Тези слоноподобни същества ще пометат почти всички видове единици, включително и кавалерията, и са изключително полезни срещу сгради. Те обаче могат да бъдат поразени с лекота с огнени стрели и пиконосци. Затова е добре да бъдат придружавани най-малкото от Corsairs of Umbar, които контрират последните.

Nazgul – евтини и не чак толкова смъртоносни и опасни, колкото във филма. Освен това умират твърде бързо и в двата си варианта – и пеш, и на кон. Вероятно заради това може да наемате по три от тях. Но като за начало ще ви свършат работа.

Mouth of Sauron – онези, които са гледали разширената версия на “Завръщането на краля” или са чели самата книга, знаят кой е този грозник. Той може да намалява бронята на врага, както и щетите, които нанася върху вашите единици. Или пък да обръща противниците ви един срещу друг.

Fellbeast – можете да наемате по две от тези въздушни герои, които обаче на практика са безполезни срещу всеки противник с поне два батальона стрелци с огнени стрели. Затова най-добре първо избийте въпросните единици и после ги пуснете в атака. Защото те са скъпи (3000) и единственото им умение е Screech, което изпраща врага в панически бяг.

The Witch King – най-скъпият и опасен герой на Мордор. Същински красавец – може да язди Fellbeast или да върви пеш. Последното му умение, Hour of The Witch King, пречи на възстановяването на специалните умения на противника.

6. Исенгард

Онова, което отличава силите на Исенгард от останалите раси на Средната Земя е, че повечето им единици се обучават в една-единствена сграда – Uruk Pit. Оттук получавате Uruk-Hai (добри срещу пиконосци), Uruk Crossbowmen (срещу мечоносци), Uruk Pikemen (срещу кавалерия) и Uruk Berserker (срещу пехота и герои). Не забравяйте винаги да използвайте умението Howl на Warg Raider-ите (срещу стрелци), когато влизате в битка. Исенгард разполагат и с някои доста полезни обсадни приспособления, които ще ви помогнат да навлезете в крепостта и на най-защитно играещия противник.

Wormtongue – може да го използвате за шпионин. Умението му Escape го прави невидим и ненараним за кратък период от време. А когато стане десето ниво, е способен дори да поеме управлението на който и да е вражески герой, което го прави незаменим. А струва едва 800 злато (макар че изисква 50 командни точки).

Lurtz – перфектният убиец на герои, благодарение на умението си Cripple. Особено полезен, защото може да се бие и с меч, и с лък, да увеличава щетите със 100%, а бронята си с 50% благодарение на Carnage (на трето ниво и само с меч) и да ви дава ресурси за всеки убит противник (на шесто).

Sharku – ако смятате да тормозите врага си предимно с Warg Raiders, това е вашият герой. Той не е скъп и изисква съвсем малко командни точки (25). Благодарение на него ще увеличавате бронята и щетите, които тези маунтнати единици нанасят.

Saruman – за разлика от първата част, сега този дядка има една особено мощна магия, която горе-долу го уравновесява с Gandalf – Thunderbolt. Тя обаче се отключва чак на десето ниво.

III. Магическите сили

Изучете предварително и доста внимателно всички сили и техните функции, преди да се впуснете в битка. Например силите на Исенгард са предпоставка за добър икономически бум, докато гоблините могат да подкрепят редиците на своите армии с един куп призовани единици Wildmen, Spiderlings, Wyrm, Watcher, Dragon и дори Balrog. Всяко излишно колебание ще ви струва скъпо. Преценете внимателно и продължителността на играта. Ако тя ще бъде кратка, използвайте ранните сили от Вечерницата или Единствения, а не чакайте да се докопате до най-мощната. Ако пък картата е голяма и предполага дълго и продължително сражение, би било добра идея да спестите някоя и друга точка за сила, която ще ви свърши по-голяма работа впоследствие.

Автор: Владимир Тодоров