King of Dragon Pass

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 мар. 2000

Изобщо не съм си представял, че през 2000-та година, по времето, когато 3D-графиката и 16-битовият цвят са минимални изисквания за всяка игра с претенции, ще открия стратегия, правена като че ли преди повече от 10 години – и което е най-удивителното – тази като че извадена от някой прашасал килер игра ще се окаже повече от интересна и забавна!

Всъщност стратегията е правена по друга много известна поредица table-board games отпреди десетилетия – този път не става дума за AD&D и The Forgotten Realms, а за магическата страна Glorantia и нейните обитатели (май че имаше и друга игра на тази тема отпреди доста време – Rune Quest или нещо подобно).

Самата игра е абсолютно статична – всички действия без никакво изключение се извършват от един и същ екран посредством серии от текстови менюта плюс (колкото да не е без хич) отвреме навреме и по някоя долнокачествена илюстрация, и при това съвсем често дори нямаща нищо общо със събитията в момента.

Но играта има едно огромно преимущество – невероятен gameplay!!!
Само tutorial-ът към нея продължи повече от няколко часа, а иначе дори и най-елементарната и лесна игра отнема поне 2-3 дни… Всъщност геймплеят е такъв, че всеки любител на стратегиите, които изискват повече мислене, отколкото бързо кликане с мишката, вероятно ще забрави бързо-бързо за уникално допотопната графика и няма да усети как ще изминат много часове.

Съдете сами – началните ви стъпки са като ръководител на малко племе от няколкостотин души, което е напуснало родните си земи заради зъл крал и е заселило откритите плодородни долини в митичната някога земя Dragon Pass. Както не е трудно да се досетите, вашето племе не е единственото, предявило претенции към земята – много от вашите стари кръвни врагове или добри приятели и съюзници са също наблизо… и скоро навярно ще ви стане тясно!

Целта на играта е да обедините няколко съседни племена в едно по-голямо (специфичната терминология в играта не съвпада точно с това, на което сме свикнали, но все пак принципът е по-важен) и след време да успеете да подчините и обедините другите по-големи племена в едно общо кралство. Пътищата за това са война, дипломация, религия и магия! Боговете и свързаните с тях чудеса (магиите) играят ОГРОМНА роля в живота на племената и развиването на добри отношения с божествата е една от най-важните ви задачи.

В дейността си ще бъдете подпомагани от Кръг от Старейшини (съветници). Можете да издигате съветници и вожд на племето напълно по ваше желание сред наличните noblemen и noblewomen; при това обаче имайте предвид, че решенията за това какво да се направи вземате вие, но самите действия обикновено се изпълняват от самите старейшини и крайният резултат зависи от цял куп фактори – на първо място от способностите на този, който изпълнява задачата (или дава съвет), на второ място от благосклонността на боговете, на трето място от евентуалното използване на магия… И до доста голяма степен резултатът зависи от случайността и късмета! Все пак обаче без добри съветници и без специалисти във всички области изобщо няма да имате шанс за сполучлив изход – това е и първата ви задача – да огледате “запасите” си от хора и да направите сполучлив подбор – за вожд ви трябва човек с максимален “leadership”, имате нужда и от добър воин (по-добре двама, ако единият е ранен), абсолютно задължително е наличието и на спец по магиите, по растенията и животните, по търговията и по племенните обичаи. Последното умение е много важно, защото обичаите представляват всъщност вътрешноплеменните и междуплеменните закони и ако използваме съвременната терминология, то това е вашият “адвокат”.

Годината в Gloranthia е разделена на шест сезона – играта започва с двуседмичен период, наречен “Sacred Time” – през това време всички племена се занимават единствено само с магически ритуали и акумулираната магия се посвещава за подпомагане на различни дейности. Всички останали сезони са по осем седмици, като първият се нарича “Sea” и съответства на пролетното време, през което се засяват посевите.
Вторият сезон е “Fire” – лятно време, през което има доста свободна ръка, която може да се използва за различни странични дейности; следва “Earth” – прибирането на реколтата, “Dark” – разгарът на зимата и “Storm” – непостоянното и капризно време в края на зимата и началото на пролетта. През всеки сезон можете да предприемате по две действия, независимо от какъв характер – но не е ясно колко сезона или дори години ще отнеме извършването им! Можете да изпращате изследователски отряди, които да търсят плодородни земи и митически чудовища; търговски кервани, дипломатически мисии, военни набези, можете да строите храмове и укрепления или да извършвате религиозни ритуали; можете да пращате опитни военачалници да вербуват воини за вас от неутрални племена или просто да се задоволите с преразпределянето на работната ръка и обработваемата площ. Сред действията, които можете да извършвате, е и изпълняването на Heroquest – с помощта на магията и на благосклонно настроени богове избрани ваши воини проникват за кратко време сред владенията на божествата и изпълняват различни задачи… Добавете към това, че на края на всеки сезон се случва някакво случайно събитие, на което трябва да реагирате според възможностите си и освен това не забравяйте и останалите племена – те също правят нещо и то може да е свързано с вас – например ще ви нападнат мародери или пък
ще получите искане за безвъзмездна помощ…

Различните подробности са дотолкова изпипани, че дори получавате съобщения и за смъртта от старост на по-важните членове на племето (по тази причина е добре да подберете по-млади старейшини – много е досадно някоя 60-годишна баба да се пресели в отвъдния свят и племето ви да остане без лечителка, когато имате цяла тълпа ранени от поредната битка.

Особено внимание обърнете и на храмовете на боговете – един път построени, те изискват ежегоден “upkeep”, срещу което ви предлагат допълнителна “божествена” помощ – само че точно когато най-много ви трябва, пак няма да я получите поради случайния характер на събитията 🙂

Все пак, ако играете достатъчно дълго, ще започнете доста точно да налучквате и отговорите, които дават най-голям шанс за благоприятен изход. Но ще мине поне седмица в напрегната игра докато се стигне до такива моменти – а игра, която ще ви занимава цяла седмица и дори повече не е никак за изхвърляне… Остава само да съжаляваме, че с направата на King of Dragon Pass не се е заела някоя по-сериозна компания, за да добави повечко приятна за окото графика и интересни анимации – и тогава със сигурност щяхме да имаме много солиден кандидат за супехит сред стратегическите игри!

Автор: Генко Велев