Съвсем ясно си спомням времето, когато с приятелите ми по цял ден се стреляхме из нивата на първия Delta Force. Играта наистина беше култова и се беше превърнала в хит по всички геймклубове. Мрежовите й възможности позволяваха да участват максимум до 8 човека заедно. Тогава това ми се струваше повече от достатъчно. Но за 5-6 години нещата някакси доста се промениха. Този месец NovaLogic официално ще представят новия експанжън за триизмерния екшън Joint Operations: Typhoon Rising, наречен Escalation, който поддържа зашеметяващите 150 играчи едновременно. Продължението на супер успешния мултиплейър ориентиран шутър е нагледен пример за огромната промяна, настъпила в геймките след масовизацията на високоскоростния интернет.
Мултиплейър-ориентация
На пазара излизат все повече игри, които откровено пренебрегват сингълплейъра за сметка на мрежовите приключения. Тази мода беше затвърдена най-вече от заглавия като Battlefield: 1942 и неговите модове. Явно изкуственият интелект на ботовете все още сериозно изостава от човешкия и това е причината всеки геймър да предпочита сблъсъка с живите опоненти. От друга страна, масовото разпространение на кабелния нет (дори и в България) осигурява възможността на PC феновете да изпробват силите си срещу реални хора и то от вкъщи, без да се тъпчат в задушни и задимени клубчета. Тази тенденция очевидно много добре е анализирана от маркетинговите стратези на NovaLogic. Доказателство затова са силните продажби на оригиналния Joint Operations. Неговите пазарни успехи закономерно доведоха и до появата на въпросния нов експанжън.
Историята в Escalation развива и продължава тази от Typhoon Rising. Конфликтът от близкото бъдеще, започнал в Индонезия, се разраства и обхваща цяла Югоизточна Азия. Като член на подсилените Joint Ops forces, вие отново ще трябва да се изправите срещу бунтовниците. Както подсказва името на играта, войната ще ескалира във всички посоки. За да сте подготвен за новите предизвикателства, огневата ви мощ и допълнителният инвентар значително са увеличени.
Най-голяма промяна върху геймплея безспорно предизвикват
добавените бойни машини
Докато в оригиналната игра вниманието най-вече е фокусирано на транспортните им характеристики, то в Escalation се набляга на нападателните им възможности. И двата враждуващи лагера за първи път ще имат на разположение ударен хеликоптер и тежък танк. Международният отбор за “мироопазване” ще разчита на щурмовия AH-64 Apache и верижния звяр M1A1 Abrams. Вертолетът притежава сдвоена тежка картечница и голям комплект ракети. Американското бронирано чудовище пък, естествено, има въртящ се купол и картечница за командира. Със своите трасиращи куршуми тя е идеална за маркиране на целите, по които да стреля оръдието.
От другата страна на барикадата бунтовниците имат под свое командване руските еквиваленти на горепосочените високотехнологични оръжия – танка Т-80 и вертолета Ка-52 Alligator. Естествено, не липсват познатите от оригинала ховъркрафти, HUMMER-и, БТР-и, всевъзможни камиони, както и хеликоптерите МИ-17 и AH-6 Little Bird.
Едно превозно средство обаче ми направи най-силно впечатление. Става дума за двуместните кросови мотори. Това е най-бързото возило, движещо се по земята, в тази игра. Тези байкове нямат никаква защита, но с тях светкавично можете да стигате до бойното поле. Разбира се, по пътя можете да направите някое и друго ефектно скокче. С други думи: буквално минута след като ви убият, отново можете да се хвърлите във вихъра на сражението. Поне по мое мнение този факт придава допълнителен динамизъм на геймката.
Новите мощни оръжия
определено са създадени за атака, но за да се използват ефективно, са необходими няколко души. Нито една от тези машини не притежава пушкало, с което да стреля пилотът. И тук се получава един комичен феномен. Приближаваш се до някой хеликоптер, а наоколо се въртят 5-6 човека и всеки ти вика “go go go!“. Но никой не иска да го управлява. Всеки ламти да седне на картечницата или при ракетите. Същото е положението и при другите превозни средства. Само те чакат да се качиш на някоя кросарка и веднага някой се мята зад гърба ти и не спира да пуца до ухото ти. Много полезна екстра е възможността при някои машини погледът да преминава в трето лице. Така пилотът може по-лесно да каца и излита, както и да заема най-подходящата позиция за обстрел. Също така се подобрява видимостта и прицелът на возещите се отзад съотборници.
Разработчиците от NovaLogic са направили отлична балансировка на силите в играта. Новата бойна техника на западняшката армия има своето достойно противодействие. Инженерите например могат да се снаряжават с Javelin. Това е ръчна противотанкова ракета, която с един изстрел може да унищожи всяка машина. За борба с хеликоптерите съюзническите сили пък разполагат с Avenger. Това е Humvee с монтирана на покрива зенитна ракета Stinger. От своя страна бунтовниците използват камион, оборудван със сдвоена 50-милиметрова противовъздушна картечница.
Много полезно оръжие са антитанковите мини. Те се активират само от тежестта на бронирана машина. С тяхна помощ спокойно може да блокирате подстъпите към вашата база. Друго нововъведение в защитата на опорните точки са стационарните оръдия, монтирани на стратегически места. Лично изпитах страхотната им огнева мощ, когато веднъж зависнах с хеликоптера над вражата база, давайки възможност на съотборниците ми да покрият с огън целия периметър. Бях свален за секунди и загинах заедно с още 10 човека, които бяха на борда.
След всичко, което казах дотук, мисля, че ясно се открои основната разлика между първия Joint Operations и Escalation. Докато оригиналът се базира главно на пехотните сражения, в новия експанжън
геймплеят се изгражда върху комплексни битки
които включват всички видове кашимерия и бронирана техника. Тази еволюция сериозно влияе и върху друг аспект на действието. Отборната игра е задължителна. Няма ли координация и целенасоченост в боевете, погромът е сигурен. Прост пример: при атака на вражеска база първо снайперистите трябва да обезвредят стационарните оръдия. После идва ред на хеликоптерите, които унищожават чуждата бронетехника. И накрая нахлувате заедно с танковете и воала – победа.
Инвентарът на редовия войник също е получил попълнения. Добавени са няколко нови пушки, различни муниции, кевларена бронежилетка и парашут. С последната екстра можете да правите изненадващи въздушни десанти. В енджина на играта отново е заложен лимит за теглото на екипировката. Затова пак ще трябва да избирате внимателно между различните класове оръжия и снаряжение.
25 нови мисии
Новият експанжън пристига с 25 нови карти. Освен с разнообразния терен, те ще се характеризират и с по-богата обкръжаваща среда. Количеството постройки е увеличено. Графичният код е оптимизиран и това е довело до появата по-гъста и плътна растителност. Естествено, ще се насладим и на по-зрелищни експлозии. Добавени са и няколко нови визуални спецефекта. Става дума за мъглите, облаците дим и рояците комари. За любителите на по-интензивния бой са предвидени няколко карти с изключително близо разположени опорни точки. Иначе режимите на игра са същите като в оригинала.
В заключение ще кажа, че Escalation остави у мен изключително приятни впечатления. Определено всеки би трябвало да хареса този напрегнат отборно ориентиран шутър. С малко късмет той може да се окаже сериозен конкурент на доайена Battlefield. Поне до излизането на втората му част.
Автор: Димитър Трифонов – Димо