E-mail-ът на редакцията беше препълнен от фенове на Jagged Alliance II, които обикновено задаваха едни и същи въпроси като “Какво да правя с непотребните оръжия” и “Къде да намеря еди-кое си NPC?”. Надяваме се, че в този кратък strategy guide ще намерите отговор на почти всичко, което ви вълнува. Освен това имайте предвид, че целта ни не е да ви лишим изцяло от удоволствието да се справяте сами с проблемите, а по-скоро да ви спестим излишно лутане и принудително започване отначало заради някое досадно недоглеждане.
Стартови опции
Две от стартовите опции – степен на трудност и “unlimited turns” са пределно ясни, за другите две е необходимо да се кажат няколко думи: препоръчваме да изберете “tons of guns” и “sci-fi mode”. Първата опция УВЕЛИЧАВА МНОГООБРАЗИЕТО от оръжия – ще намирате немски, руски, италиански, германски, китайски и какви ли не други пушки и пистолети; втората опция дава един допълнителен quest (и допълнителна трудност плюс допълнителна забава). Всички останали настройки могат да се променят по време на самата игра, така че там вече сами ще преценявате какво да използвате.
Генериране на персонаж
За разлика от първия Jagged Alliance сега вече ще можете и лично да участвате в сраженията и това е едно огромно преимущество, тъй като няма да си плащате заплата! Най-скъпи са добрите стрелци и е съвсем логично да генерирате персонаж – възможно най-добър боец. За да генерирате персонаж, ще трябва да заделите 3000$ и да посетите сайта на I.M.P. След първоначалния избор на име и пол ще трябва да отговорите на 15 групи въпроси. От отговорите ви ще зависи с какви допълнителни умения (skills) ще разполага героят ви (те са не повече от две или едно на равнище “expert” и ВНИМАНИЕ: можете да получите герой само с едно или дори изобщо без умения). Практически безполезни са такива skills като knifing, throwing, hand-to-hand и martial arts; electronics и ambidextrous имат крайно ограничено приложение и не си струва да ги вземате (едно уточнение – ambidextrous ви дава възможност да стреляте без “penalty” с двете ръце едновременно – но САМО с обикновени или картечни пистолети, а няма да напреднете много в играта, ако не успеете бързо да си намерите значително по-сериозни оръжия). Не си струва да имате и teaching – лесно ще намерите евтини наемници, които да го притежават.
От ценните умения внимание заслужават “night ops” и “stealth”, особено ако си падате по нощните нападения и засади (моите любими действия); auto weapons ви дава бонус да улучвате на автоматична стрелба, а heavy weapons – за употреба на “тежки” оръжия – базуки, гранатомети, минохвъргачки и rocket rifles.
От отговора на въпросите ви ще зависи и типът на характера ви – “normal” или нещо по-екзотично като например “психо”. Психарите имат +15% бонус “to hit”, но за сметка на това понякога изкрейзват и започват да стрелят по врага на дълги автоматични откоси (което често не е особено добро действие!). Третата особеност на персонажа ви е отношението към останалите (attitude). Може да бъдете например индивидуалист и т.н., получаването обаче на “отрицателна” характеристика ви дава +10 точки за разпределение като атрибути.
Атрибути – ще разполагате с 40 или 50 точки за допълнително разпределение;
Strength: има значение за максималното тегло, което можете да носите без да се претоварите, за разстоянието, на което можете да хвърляте гранати и други предмети и за възможността ви да отваряте врати и сандъци с груба сила.
Dexterity – за разлика от първата игра сега този показател има ограничено значение – само за “приложните” умения – експлозиви, механика и медицина и спокойно можете да го намалите до 55-60.
Agility – може би най-важният показател за добрия боец – от стойността на показателя зависят количеството action points (максимално 25 с петте преходни от предишния ход), способността да се причинява “interrupt” (или обратно – да се избягва) и правото на пръв изстрел при внезапна среща.
Marksmanship – логично много важен за боеца показател. На теория той е много по-важен и от “agility”-то, ОБАЧЕ: не е проблем в продължение на играта да качите marksmanship с 20-30 и дори повече точки, но едва ли ще успеете да качите повече от 2-3 точки agility. Освен това какво значение има колко точен стрелец сте след като нямате достатъчно action points или противникът спечелва първия ход при среща или пък успее да ви interupt-не и да ви забие предварително няколко куршума?
Leadership – отразява се най-вече върху скоростта, с която наемникът може да тренира militia и освен това за някои куестове или за вербуване на NPC-та е необходимо някакво минимално ниво. И за двете дейности лесно ще намерите други персонажи, така че спокойно можете да поставите стойността leadership на абсолютен минимум.
Wisdom – отразява се върху способността на наемниците да увеличават уменията си; 75 точки wisdom са предостатъчни.
Приложни умения – медицина, механика и експлозиви – спокойно можете да поставите на нула и трите умения или в краен случай дайте само минималното количество точки за медицина.
Level – освен за определяне за заплатата на наемниците този показател е най-вече важен в комбинация с agility-то, която определя правото на пръв изстрел и възможността да се причинява или избягва “interupt” (вероятно вече сте имали възможност да се убедите колко сериозно преимущество е това!).
Избор на наемниците
Тук вече всеки е оставен сам на себе си, но може би тези три дребни подробности ще ви помогнат:
1. Преди да започнете да генерирате персонажа си, огледайте кои бойци са available – много е досадно да отговаряте половин час на въпроси и после да се окаже, че точно тези, които ви трябват, са вече наети от друг.
2. Създайте героя си и тогава наемайте отбора си – може да е смешно, но е съвсем лесно да пропуснете и да не си оставите 3000$ резерв, за да “платите” на I.M.P.
3. Няма да можете да си позволите сериозна група от топнаемници, но една дребна “хитрост” е да наемете само за един ден някой от суперстрелците, който при това има и сравнително добро оръжие – от една страна, ще ви помогне още през първия ден да направите сериозен напредък и да си осигурите някакъв постоянен доход, и от друга – ще ви остане още в самото начало на играта едно сравнително прилично оръжие.
4. Не наемайте лекар – почти веднага ще получите един доктор (по-точно докторица) напълно безплатно. Същото важи и за механик, а специален бомбаджия ще ви потрябва едва доста по-късно в играта.
The very beginning…
Започвате самата игра, като групата ви е стоварена от хеликоптера сред развалините на град Omerta – разгромената преди два месеца база на Miguel Cordona. Оттук нататък имате три начина за действие: да използвате някой от многобройните програми-trainers и да си направите бойците безсмъртни и с безкрайни боеприпаси, след което да се хвалите на приятелите си “Кое бе, Jagged Alliance 2 ли, бе? Какво разбирате вие? Аз тая игрица я превъртях за 45 минути!” (имам такъв приятел!); вторият способ е да карате на принципа “save” и “load” докато противниците ви умрат от старост (или от смях); за да приложите третия начин на действие, вече ще ви трябва яко да се запалите по играта и да си дадете сметка с какво сте се захванали – малка група наемници с ограничени финансови и материални възможности срещу цяла една държава! Вашите най-добри съюзници ще бъдат тъмнината и изненадата и няма да я докарате доникъде, ако не успеете да спечелите помощта на местните жители.
Ето и няколко принципни правила, които ще ви бъдат от голяма полза – голяма част от тях са очевидни, но въпреки това, странно защо, не винаги се спазват!
1. Говорете с всички, които са съгласни да го сторят – дори и враговете могат да ви дадат ценна информация! Говорете дори и с NPC-тата, които нямат собствени имена и уж са без значение. И под говорене имам предвид не само да кликнете със съответния курсор върху тях колкото да отбиете номера, но и внимателно да прочитате отговорите им! След това вече няма да е необходимо да задавате lamer-ски въпроси като “Къде да продавам патлаците?” и “Къде, по дяволите, се е скрил този f*cking пилот на вертолет?”.
2. Оръжията са тема на специален разговор! Те имат няколко параметъра и понякога е доста трудно да направите избора си. Често пъти ще трябва да подбирате оръжието в съответствие с атрибутите и уменията на даден наемник – например дайте тежко автоматично оръжие на добър стрелец с висок показател “strength” и притежаващ “auto weapons” умение и обратно – снайперската винтовка дава възможност за точни изстрели при трудни условия (което води до доста бързо покачване на показателя “marksmanship”). Оръжията се характеризират с калибър и тип на използваните патрони, с ефективен обхват (range) на действие, с наличие или липса на автоматичен огън (burst mode), с брой куршуми, изстрелвани на един откос и с количество action points, необходими за един единичен или автоматичен изстрел. Освен това всяко оръжие има по ЧЕТИРИ гнезда за допълнителни принадлежности, докато в тях могат да се поставят до ОСЕМ различни upgrades или разширения. Не всяко устройство е съвместимо с всяко оръжие, но въпреки това понякога ще се налага да правите труден избор (същите гнезда се използват и за монтаж на 40 mm гранатомети и отделно самата граната също заема един slot). Другите възможни upgrades са заглушител (с доста ограничено приложение), оптичен прицел (подобрява шанса “to hit” на далечни разстояния), лазерен прицел (обикновено може да се използва заедно с оптичния прицел и вече подобрява шанса “to hit” на всякакви разстояния, “bipod” (известен като “станок” в българската армия) – невероятно полезно устройство за стрелба в легнало положение (особено автоматична); има и две подобрения, които можете сами да си изработите в полеви условия – удължител на цевта (увеличава ефективния обсег на оръжието, но пък лесно се поврежда точно когато най-много ви трябва) и едно СВРЪХПОЛЕЗНО приспособление (изработва се от комбинирането на “rod” и “spring”), което намалява необходимите за всеки изстрел action points.
3. Боеприпаси – тук няма да разглеждаме многобройните разнокалибрени видове патрони – не е трудно да се ориентирате сами, принципно обаче всички боеприпаси се делят на три основни типа: бронебойни (AP), с кухи куршуми (HP) и стандартни. Патроните тип HP са много ефикасни и имат шанс да убият врага с един-единствен изстрел… при едно условие обаче – да няма някакъв тип “body armor” (например кевларена жилетка). На по-високите степени на трудност всеки враг обаче е добре защитен, така че тези патрони са почти безполезни! Стандартните патрони са нито рак, нито риба – имат известни бронебойни качества, но пък нанасят малки рани, така че ги избягвайте, когато можете да си го позволите!
Най-използваните боеприпаси са бронебойните – те нанасят малки рани, но пък проникват през кевлара и освен това го повреждат – всяко следващо попадение има шанс да нанесе по-голямо поражение!
4. Допълнителни принадлежности: Някои от тези аксесоари са крайно необходими и ще ви облекчат много играта – например ножица за рязане на телени заграждения (wire cutters) и щанга (crowbar) за отваряне на врати и сандъци (и за ръкопашен бой!!!); детекторът на метали ще маркира наличието на заложени мини стига само да бъде носен от някой с известни показания по експлозиви и автоматично ще маркира наличието на заложени мини (поуката – нека да бъде носен от този, който пълзи напред пръв с ножицата към телените заграждения); абсолютно необходими ще са ви противогазите и очилата за нощно виждане; а заряд динамит може да отвори всяка блиндирана врата или да разруши някоя стена и да ви даде възможност да нападнете укрепения противник в гръб!
Ръчните гранати не са много ефективни срещу облечен в кевлар вражески войник, но изненадващо добра работа могат да ви свършат гранатите със сълзотворен газ или с убийствения “mustard gas”! Освен това купувайте всички керамични плочки, които намерите – те могат да се добавят към всяка бронезащитна жилетка и повишават с около 10 % защитеността; купувайте и всички “break lights” – това са химически източници на светлина и са безценни по време на нощните битки… Разбира се, в никакъв случай не пропускайте да съберете и различните медицински комплекти (за първа помощ и за последващо лекуване), както и стандартните за всеки уважаващ себе си механик комплекти lockpick и портативен tool kit.
Автор: Генко Велев