С печалния завършек на геймстудиото SirTech погинаха и надеждите на цял рояк фенове, че ще се появи следваща игра от обвитата със слава тактическа поредица Jagged Alliance. Но явно Серж “Wildfire” Попов и Strategy First са били на друго мнение. Сега, благодарение на тях, е налице една изцяло преработена версия на Jagged Alliance 2. Вярно е, че не иде реч за същинско продължение, а по-скоро за самостоятелен адон. За своеобразен модификатор на оригиналната игра, който предлага няколко пъти по-реалистично военно преживяване в страните от Третия свят. Но дори и в този вариант гласувам за Wildfire с две ръце като човек, имал досег в миналото с тази страхотна поредица. А на тези, които за първи път се канят да си пуснат Jagged Alliance-игра, мога само да кажа едно непринудено и искрено изречение: “Баси щастливците”.
Промените в Wildfire са от най-различно естество. Почти всеки аспект от геймплея на Jagged Alliance 2 е пипнат, леко променен или изцяло преработен. Графиката и звукът също са осъвременени, макар и съвсем небрежно. Единствено историята е все още същата с много малки изключения (премахнат е излишният героизъм). За тези, които не знаят, действието в Jagged Alliance се развиваше в малка република на име Арулко, която се управлява от деспотичната десница на самопровъзгласилата се побъркана кралица Дейдрана. На вашите плещи бе стоварва нелеката задача да изтласкате силите й и да я свалите от трона. Ситуацията в Wildfire не се различава по нищо. За да се справите с лудата кралица, са ви необходими едни от
най-опитните наемници
в този виртуален свят. Закоравелите фенове на поредицата няма да открият почти никакви промени в хората, които може да привличате на своя страна срещу съответните “зелени гущери” в кеш. Всеки от тях има свой собствен характер, определено ниво на опит, което може да се покачва с времето, множество статистики и специални умения. В Wildfire няма да попаднете и на нови мисии. А и не е необходимо. В това отношение Jagged Alliance 2 бе направо перфектна.
С това се изчерпват и всички непроменени страни от геймплея на втората част. Сега идва ред и на новото съдържание. Безспорно Wildfire ми направи най-голямо впечатление с факта, че очевидно от 1999 година насам противниците са посещавали засилен курс на тема “Как да бъда по-гаден, по-хитър и по-мазен гад от преди”. Освен че е помъдряла, вражеската сган е станала и далеч по-многочислена от преди. Така че, повярвайте ми, вашите наемници са поставени в едно доста кофти положение и единствено
доброто въоръжение
ще им помогне в борбата срещу побърканата Дейдрана и нейните безчислени войници. Почти всички оръжия в Jagged Alliance 2 са преработени и балансирани с една-единствена цел – да отговарят максимално на реалността. Щетите, които те нанасят, се изчисляват по нов, по-добър метод, а тежестта им е съобразена максимално с техния еквивалент. Наред с това са добавени и над една дузина нови пуцала като USP, Uzi, UMP, MP5A3, Mini-30, HK33, G36, MP7, MSG90, AN-94, RPK, V-94, VAL и VSS. Не виждам повод за разочарование в това отношение. И броните на войниците са претърпели известни промени по отношение на това кой тип от какви куршуми предпазва войниците ви. И до каква степен…
Но дори и въоръжени до зъби, вашите наемници няма да се справят кой знае колко добре без наличието на
прецизни тактически планове
Серж Попов се е погрижил и за този аспект от играта. Неговата компания е преработила близо деветдесет процента от картите, за да ги направи “по-живи” и да предостави на играчите нови стратегически възможности. Например на места е избуяла дълга и гъста трева, която често ще се превръща във вашето любимо прикритие. А там, където терените са твърде пусти, са добавени камъни, храсти и дървета. Защитата на всички военни сгради пък е увеличена неколкократно с помощта на минни полета, наблюдателни кули, огради, аларми и прочие.
За ваше съжаление ще откривате и много повече заключени и облепени с всякакви капани врати, за разлика от преди. И не на последно място в градовете, от една страна, има много повече сгради, а от друга, няколко пъти по-голям брой цивилни, които бягат панически около вас и ви създават редица проблеми по време на бой с врага.
Интересно е да се отбележи, че в Wildfire, за разлика от оригиналния Jagged Alliance 2, вече действа принципът “не пип, че пляс”. В случай че решите да вземете нечия вещ без изричното позволение на собственика й, има вероятност да си докарате два-три куршума в главата. Или пък да смъкнете общия морал на града, в който се е състояла кражбата. Така че, хора, опичайте си акъла и не нарушавайте основната божа заповед “не кради” или пък ако решите да го правите, поне гледайте да не ви хванат.
Овехтял изометричен свят
Имайте предвид, че енджинът на Jagged Alliance 2 е доста старичък и в сравнение с днешните триизмерни глезотийки е направо грозен. Вярно е, че i-Deal Games са нанесли дребни промени по отношение на външния вид на оръжията и качеството на експлозиите. Но нищо повече. Jagged Alliance 2 си се захранва от един съвсем обикновен изометричен енджин, който е на малко повече от четири години. Така че капризните в това отношение геймъри по-добре да стоят настрана от Wildfire. В противен случай могат да се разочароват жестоко. Но пък същевременно ще пропуснат възможността да се потопят във военния свят на една страхотна тактическа стратегия.
Бъдещето за поредицата Jagged Alliance 2 все пак се оказа огрято от един светъл лъч. Според Strategy First целта на Wildfire е да прокара своеобразен мост между излязлата през 1999 година втора част и това, което ни очаква в близките няколко години. Без съмнение става дума за чист намек, че в най-скоро време може и да ни споходи трета част на Jagged Alliance. Дано. Ще стискам палци. А между временно ви предлагам следното – влезте в един почти реален свят, пълен с почти реални оръжия и почти реални врагове, за да попаднете в една почти реална опасност.
Автор: Владимир Тодоров