Кръговратът на живота е нарушен и душите на мъртвите са осъдени на вечно, злокобно бродене…
Кой не знае Bioware, кой не е чувал за тях? MDK, Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic… Но това беше преди години. А от тогава насам? Колко време мина, откак Bioware последно пуснаха игра за PC? Ето че сега, дали подтиквани от нуждата да позамажат този грях или пък от перспективата да измъкнат още някоя и друга кинта от джобовете на потребителя, една от добрите конзолни геймки на студиото най-после се появи и в компютърен вариант. Става дума за Jade Empire – екшън-ролева игра, изпълнена донякъде в духа на Рицарите на Старата Република, но със свой личен азиатски гунг-фу сетинг…
Хаос. Това е есенцията на света, първичната му форма. Съществуващият ред е резултат от мощта на Великия Дракон. Някога, много отдавна, от димящия хаос Драконът създал света и го направил перфектен във всяко отношение. Но природата, тази вселенска сила, изисква баланс. На всяко късче ред трябва да отговаря съответстващ хаос. А първия свят, перфектният, бил чисто превъплъщение на реда. Нямало как той да просъществува. Абсолютният порядък задушавал живота и оковавал развитието. Затова на хаоса му било позволено да се завърне.
А сега да прескочим няколко хиляди години и да погледнем настоящето. В главната роля: герой с изгубен в мистерия произход и забулено в неизвестност бъдеще, белязано от предвещана велика съдба, страховити машинации и дебнещи убийци. Но дали той ще поеме гордо по пътя на отворената длан или ще броди самодоволно по пътеката на стиснатия юмрук? Ще спаси ли империята или ще я обрече на гибел? Ще възстанови ли баланса на природата или ще остави душите на мъртвите да се шляят по белия свят, останали без водач към отвъдното? Това са неща, който вие сами ще решите, след като се потопите в приказно завладяващия свят на Jade Empire.
Разказаната с изключителна умелост история е определено най-силната черта на играта. От основната сюжетна линия, та до най-дребния страничен куест – всичко е изкусно поднесено и никъде няма да срещнете безлични задачи в стил „донеси ми кожата на десет пухкави мамута и ще ти връча ятагана на моментната радост.”
Да не забравяме обаче, че все пак говорим за екшън-ролева игра. Колкото и време да отделите в приказки с колоритни персонажи, разискване на източни философии и разходки из местности, сякаш излезли от древна азиатска легенда, ще си прекарате и доста време, метейки пода с каквито злощастни злодеи, немъртви и демони ви се изпречат на пътя. А такива никак не липсват.
Бойната система
е откровено проста, но все пак достатъчно добра, за да не се чувствате ощетени. В основата й са четири типа боен стил – сражаване с голи ръце, оръжия, магия и поддържащи техники. Всеки от тях има три вида атаки: бърза, мощна и околовръстна. Принципно можете да подсилвате атаките със своето “чи” – магичната енергия на персонажа. “Чи” обаче също е необходимо и за самолечение, както и при употребата на магическите учения. Всеки удар с оръжейните стилове пък изразходва вашата концентрация, която инак можете да ползвате за суперскорост, така необходима, за да избегнете или прекъснете навреме много от съкрушителните атаки на противниците.
Но нека илюстрирам с пример. Изправяте се срещу заклинател, запращаш по ваш адрес серия от огнени топки. Претълкулвайки се настрани, избягвате опасността, след което смразявате противника с тежката атака на ледения магичен стил. Скъсявате със супер скорост разстоянието помежду ви и му се нахвърляте с вихрушка удари от стила на тигъра. Призованият по-рано от мага голем обаче ви настига, точно когато довършвате господаря му. Едвам успявате да блокирате отправения към вас трошещ костите удар. Знаете, че невъоръжените атаки много няма да помогнат срещу него, затова изтегляте дълъг меч и, подсилвайки острието със своето “чи”, се хвърляте в атака. Ако се оставите да бъдете заобиколени, набързо ще ви съсипят здравето.
С други думи, няма да мине номерът да тренирате само в една-две области, а ще трябва да развиете прилично поне няколко бойни стила, за да контрирате различните опоненти. Тук помагат и вашите
последователи
Вие избирате дали те да се бият рамо до рамо с вас или да изпълняват поддържащи функции от безопасно разстояние. Малка поправка – де факто само един избран авер стои до вас, а другите си почиват в лагера ви на по чашка чай. Всеки член на странната дружина, която ще акумулирате по време на пътуванията си, има ясно изразен характер и лична мотивация да ви следва. Не се и свенят да кажат какво е мнението им един за друг, което определено ги прави да изглеждат още по-живи.
Ако пък се надявате да се накичите с всевъзможни брони и други разнообразни предмети, ще бъдете разочаровани. Инвентарът в играта се ограничава до мистичен медальон и различните вълшебни камъни, които вграждате в него. Основните статистиките на персонажа пък са само три: тяло, дух и разум. От тях зависят вашето здраве, “чи”, фокус, чар, интуиция и заплаха. Последните три играят роля по време на разговори, а интуицията всъщност определя и шансовете ви да избегнете капани. Изобщо, що се отнася до балансиране на цифри, единствените по-фини решения се взимат при развитието на бойните стилове.
Но тук липсата на купища статистики изобщо не вреди. Играта залага на бърз екшън, всмукваща ви в интригите си история, страхотни диалози и възможността да играете както като благ защитник на всички онеправдани, така и като подъл използвач, интересуващ се само от собственото си его.
За да постигне въздействие си върху играча, Jade Empire, залага на
висококачествен звук
И как иначе, след като близо половината игрално време минава в разговори с персонажите? Отличните изпълнения на гласовите артисти и силния сценарии са печеливша комбинация, предоставяща истинска комична разтуха и драматични моменти. Музиката пък е достатъчно добра, за да бъде успешно издадена на отделно CD, а звуковите ефекти са на филмово на ниво.
Визията на играта може да се опише с една дума – красива. Разбира се, личи си, че графичната платформа е на годинки. Авторите са се постарали да подновят текстурите на РС версията, но от време на време все се намира някоя, която да изписка: „Вижте ме, аз съм замацано петно, правено за хикс-кашон.” Броят на полигоните като цяло не е главозамайващ, но персонажите са доста добре моделирани.
Но докато визуално Jade Empire отстъпва на повечето игри от последно време в техническо отношение, по един друг показател тя размазва почти всичко друго.
Кра-со-та
Трудно е да го кажа с други думи. Пейзажите в играта са достойни за луксозна пощенска картичка. Всеки регион, през който минете, ще остави визуален отпечатък в съзнанието ви. Гледали ли сте Тигър и Дракон? За изящество от този калибър говорим.
Ако Jade Empire има някакъв сериозен недостатък, то това е, че като за жанра си е сравнително кратка. Минава се за няма и 40 часа. Утехата е, че приключението има няколко различни завършека, а преживяването е доста различно, ако играете, следвайки философията на дланта или тази на юмрука, като поддръжник на реда или хаоса.
Очевидно е, че Bioware трябваше да пуснат компютърния вариант доста по-рано, но дори и така играта си заслужава. Не че разликите с X-BOX версията са толкова значими: лекичко подобрен интелект на противниците, преработени текстури, по-високи резолюции, допълнително, по-високо ниво на трудност, още два бойни стила, няколко нови противници, управление с мишка и клавиатура, даващо възможност да навържете бърз достъп до доста повече от четири стила, което си е добро предимство по време на битка… Добре де, може би тези промени са достатъчни, за да привлекат дори изигралите заглавието при конзолната му поява преди две години. Все пак, за нещастие игрите с толкова добра атмосфера се броят на пръсти.
Автор: Борис Цветков