IndyCar Series

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 окт. 2003

В България IndyCar е слабо популярен спорт. Да не кажа дори твърде слабо популярен. Ако дори съществува някакъв незначителен интерес към автонадпреварата с този вид болиди, той се изчерпва до няколко ключови думи – овални писти, САЩ, Индианаполис. И много, ама много обиколки. Дотук с общоизвестната фактология. Благодарение усилията на Codemasters всеки от вас, който прояви малко повече любопитство, ще разбере, че IndyCar е признато за най-бързото автомобилно състезание в света (средна скорост от 230 мили/час, което прави приблизително 300 км/час). Пистите може и да са овални, но всяка има различен градус на наклон на овала и поради тази причина различна идеална крива. Колите в IndyCar се задвижват от шестстепенни ръчни скоростни кутии в комбинация с 3,5-литрови V8-двигатели, средна мощност от порядъка на стотици конски сили, а посоката на движение винаги е обратна на часовниковата стрелка, поради което управлението е колите е настроено за леви завои. След всички тези факти не ви остава нищо друго освен да си вземете един огромен пакет пуканки, все едно ще ходите с гаджето на кино в “Арена” (това е едно такова ново и ултрамодерно кино в Софията, дето гъзетата от “Люлин” съвсем скоро ще го завземат, ама тия от “Дружба” и “Младост” все още не знаят, така че пазете поверителната информация), купете си двултитрова бутилка кола, разчупете пръсти с характерен звук и хванете волана. Ако нямате, натиснете “Enter” Codemasters са изключително яка компания, особено в областта на автосимулаторите. Ще ви дам само един аргумент в тази посока – Collin McRae. Макар че вие вече си го знаехте и без мен. Преориентацията на английската фирма към конзолния пазар означава и вслушване в презокеанските тенденции, където Конзолата се пише с главна буква. Понеже им е писнало вече от компютри, не за друго. Пак поради същата причина е намерено време, бюджет и кадърен подизпълнител като Brain in the Jar, който да пресъздаде изживяванията от търкалянето по овал върху телевизора/монитора на РС-то с подобаващото ниво на качество. В САЩ тази игра ще намери своя радушен прием, като в никакъв случай не е желателно да я подминавате, ако и вие обичате автосимулаторите. Това е така, защото, казвам го напълно убедено, тя е найдобрият симулатор на IndyCar, правен някога. Сериозно. Веднага една немалка част от вас ще кажат: “Добре де, какво толкова забавно има да се въртиш три часа в кръг по некакъв овал, да ходиш да сменяш гуми и накрая да гледаш къде си в класирането?”. Това са доводите на болшинството хора, незаразени с бензиновия вирус, за които двигателите с вътрешно горене са създадени единствено и само за превоз на пътници и товари от точка А до точка Б с по-висока средна скорост от парните агрегати. IndyCar дава точно необходимата емоция и моторен адреналин, от която се нуждае всеки маниак на шеметните надпревари. Графичният енджин на играта е дотолкова съвършен, че позволява съвсем реалистично усещ ане за скорост при машини от гигахерц нагоре и поне Geforce 2 (чист, без МХпримеси). IndyCar Series е брутална игра – истинска скорост, истински рев на мотори и много, много бензин. След сравнително простата инсталация ви очаква стартово видео, което интуитивно ще ви провокира да потърсите предпазния колан до себе си. Саундтракът към играта е интересен – от една страна, включва разтрисащи рок-жици, а от друга съдържа и няколко кънтри-бози. Както вече уточнихме, това със сигурност е разбираемо и част от атмосферата на надпреварата не би била същата без народна музика от Нашвил, Тенеси. Вътрешен компромис обаче е необходим само за музиката. Гласовете на коментаторите, ревът на моторите – всичко е на необходимото високо ниво за пълна наслада от моторните спортове. Както си му е редът, в един автосимулатор имате на разположение избор между няколко вида състезание – шампионат, тестови кръгчета или единично състезание. Слава богу, не е нужно да карате всичките 500 обиколки на Indianapolis 500. Освен ако не искате, естествено. Можете да настроите този показател като за всяка писта максималният брой на обиколките се различава. Излизаме на пистата. Окей. Имате опции да изключите помощните функции и например да сменяте скоростите ръчно, да въртите волана без помощта на компютъра или да спирате съобразно физическите закони, а не на базата на някакъв фиктивен, “извънземен” контрол свише. Естествено, можете да се впуснете в надпреварата веднага, без да отделяте специално време за настройки на спойлери, налягане в гумите и преводни числа на скоростната кутия. Всичко може, стига клиентът, пардон, играчът, да го пожелае. Летящият болид изпреварва, завива и се търкаля по пистата, сякаш всичко е наистина. Воланът е точно толкова директен, колкото трябва да е в спортен болид. И въобще кефът е неописуем. Колите от IndyCar имат няколко особености при шофиране Така например в процеса на карането състезателят може да променя коефициента на смесване на въздушно- горивната смес, която влиза в цилиндъра. Този коефициент се движи между 1 и 7, като 7 е най-“мазно”, а 1 е най-“сухо”. Промяната му има тактическо значение. С по-богата на бензин смес състезателят получава по-добри характеристики на мотора, по-висока мощност и по-висока максимална скорост. От друга страна, това качва разхода на гориво и по този начин намалява броя на обиколките, които могат да се изкарат с едно зареждане. В този смисъл в началото можете да заложите на скорост и мощност, а към края да пестите бензин. Освен гориво пилотът на болида може да преразпределя в движение и определено количество баластра. В началото на състезанието баластрата е концентрирана в средата, като по този начин балансира разпределението на тежестта между двете оси. Когато колата е пълна с бензин, спокойно можете да пратите баластрата напред, така че да получите по-висока стабилност – горивото е отзад и компенсира потенциалния дисбаланс. С напредването на състезанието и “олекването” на резервоара обаче колата започва да залита в завоите и опасно да изхвърля задница към външния им радиус. В този случай баластрата тук може да ви послужи като спасение “отзад”, ако разбирате какво имам предвид… Наред с обикновените 14 надпревари на сезона, получавате уникалния шанс да карате на Indianapolis 500 – една от трите писти в света, където истинският майстор се отличава от обикновения драйвър (другите са Нюрбургринг – в Германия и Льо Ман – във Франция). Изключително полезна и интересна е опцията “Masterclass”. Това е нещо като туториал за пилоти, в който играчът получава обяснения за различни техники на каране, функции на болида и възможност да овладее ръчните настройки. Ако карате компютърни коли от дълго време, “мастерклас”- ът ще бъде истинско удоволствие за вас. IndyCar Series е чистокръвна, 100- процентова състезателна игра за киберавтомобилисти. Тя е хардкор и в това е нейният чар. В крайна сметка, по пистите се возят истинските шофьори, а не уикендови “водачи на МПС”.

Автор: Александър Бойчев