Каквото и да си говорим, Silent Assassin е една приятна и лека игра. Ако човек вникне в основната й идея, ще я превърти за около 48 часа. Разликите спрямо повечето 3D шутъри са главно в поведението, което трябва да възприемете. Тактика от рода “Бат’ Г(б)ойко напада индианците” няма да донесе нищо. Номерът за успешното минаване на Hitman 2 се крие в тихото спокойствие, добрата концентрация и чашката кафе/кола/чайче в съседство. Самата игра предлага няколко интересни момента, които трябва да откриете още в началото:
Част първа – основа
Проявявайте фантазия. Повечето от мисиите могат да се минат по поне десетина начина. Така още в началото на първата задачка имате три варианта за промъкване в мафиотската къща – като самия себе си (през някой от входовете), като момче за доставки или пощальон. Важното в случая е да не прекалите с изобретателността. Често на пръв поглед сложни препятствия се решават елементарно. Така обезвреждането на наблюдателната система при мисията в Куала-Лумпур се свежда до един-единствен изстрел в наблюдателния монитор на пазачите. Ако все пак зависнете някъде, опитайте се да посетите всички отбелязани на карите места. Често по тях има елементи, които са в състояние да ви спестят време и нерви (някоя дрешка, шалтер или друга подобна идиотщина). В повечето случаи артефактите са такива, че идеята за тяхното предназначение ще ви дойде веднага.
Част втора – движение
По принцип повечето от картите в Hitman 2 са големички. Простото им обикаляне би отнело симпатично много време. По тази причина не е никак лошо да подтичквате когато и където намерите за добре. Ако не сте в зоната на някаква силна охрана, можете да правите каквото си искате и никой няма да ви обърне внимание. За сметка на това всяко кросче в добре завардени места ще привлече силно нежелан интерес. За такива моменти ходенето е задължително. При това обърнете внимание на разстоянието, което ви дели от охраната. Колкото е по-голямо, толкова по-добре.
Последният вариант на движение – промъкването е нещото, до което можете да опрете най-рядко. При него издаваните звуци са сведени до минимума, но скоростта е убийствено бавна. Режимът е подходящ единствено при условие, че се опитвате да издебнете някого или да изчезнете/влезете в населявана област, без никой да усети присъствието ви.
Ако все пак сте изпълнили плана за деня и не ви пука за стелта, можете да прибегнете и до стратегията “Run Forest, run!!!”. Единственото условие е да спринтирате на зиг-заг. Тогава шансовете да ви обстрелят смъртоносно не са чак толкова големи.
Част трета – трикотаж
Едно от нещата, които облекчава положението, е възможността за преобличане в чужди дрехи. Наша милост може да навлече практически всичко. Изключения правят единствено одеждите на домашните прислужници, тези на един два по-дебели злодея и дрешките на оскъдно облечени красавици. Благодарение на новите си премени 47 може да заблуди всеки в по-голямата част от ситуациите. Картите, в които ви разпознават малко по-бързо и със сигурност, дори и да имате дегизировка, са няколко (мисиите от японската част). На места дрехите се намират по стаи и коридори, тъй че няма да се наложи да трепете някого заради парцалките му. Хубавото на някои дрехи, особено на униформите, е, че можете да се разхождате и с оръжие под ръка при това на противниците няма да им направи особено впечатление, че стискате снайпер вместо например стандартния “Калашников”. Ако пък някой тръгне да ви изследва, забийте лице в някоя стена. Колкото и да е невероятно, това може да ви спаси в повечето случаи. Пример за това е мисията в Русия, при която трябва да преминете през мазе, пълно с войници.
Част четвърта – криеница
Криенето на труповете е жизненоважно. Винаги в околностите има някоя по-забутана стаичка или ъгъл, който не се посещава от никого. Често дори група камъни или щайги ще свършат нужната работа. Търсенето на подобни места е важно по простата причина, че ако нечие тяло бъде открито, охраната автоматично застава нащрек. Особено опасно е, когато сте взели дрехите на убития. При ситуации от типа излиза текстче, че се издирва съмнителен войник или там на каквото сте се предрешили.
Особено досадни са и упоените и разсъблечени невинни. Химикалите, с които можете да действате, имат краткотраен ефект. Жертвите се събуждат бързо и се разтърчават като луди. Затова колкото и да е брутално, ако решите да нападате някоя по-беззащитна твар, по-добре я убийте и завлечете някъде.
Част пета – kill the lights out
За радост на бъдещите офталмолози, практически всички злодеи страдат от кокоша слепота. Ако се намирате в ъгъла на стая и строшите лампите, имате голям шанс да останете незабелязани и да се промъкнете по възможно най-безскрупулен начин. Действието е препоръчително за всеки момент, в който искате да останете скрити или да изненадате повече от няколко противника. Нещото, за което трябва да се внимава, е, че падналите стъкла вдигат ужасно много шум и могат да привлекат вниманието – както в положителния, така и в отрицателния смисъл на думата.
Част шеста – противници
Хората, срещу които се изправяте, са една идея назад във физическото си състояние и мисъл. Дори при последното ниво на трудност превъзходството е повече от ясно. Хубав момент е, че лошите имат един мъртъв момент, преди мозъците им да зацепят какво се случва. Възползвайки се от този факт, можете да извършите няколко наистина нагли неща.
Единственият вид гадини, от който трябва да се пазите повече, са снайперистите и японските нинджи. Ако някоя от далекобойниците ви засече, шансът да се отървете е наистина малък. Гадовете стрелят бързо и точно. Дори няма да усетите откъде ви е дошло. Единственото спасение в подобни ситуации е да ги издебнете и свалите първи. Подобно е решението и при нинджите, които обикновено висят по гредите на покривните конструкции. Ако все пак черничките гадини успеят да ви мернат, гледайте да ги избиете с нещо, което стреля бързо и хаотично. Пистолетните изстрели не действат добре срещу тяхната jump&run тактика.
Част седма – оръжия
Правило номер едно – крийте ги.
Правило номер две – гледайте винаги да са заредени.
Hitman 2 има сравнително голям арсенал. Оръжията могат да се разделят условно в няколко групи – пистолети, SMG-та, пушки, снайпери и т.н. За радост играта разполага и с няколко екзотики от рода на стик за голф, брадва и самурайски меч. Артефактите от типа изглеждат малко странно, но са истински добри. Колкото и дървено да замахвате, резултатът е впечатляващ.
Иначе лошото на цялата картинка е, че можете да мъкнете само по едно голямо пуцало. Ако искате да си вземете ново, старото се изхвърля. Важно нещо, което не трябва да изтървавате, са чуждите оръжия. За да вкарате нов артикул в арсенала, трябва да сте го поносили и използвали известно време. В това отношение внимавайте, защото някои от красотите като тежката картечница, скалпела и други подобни се намират в точно определена и единствена мисия.
Иначе с каквото и настроение да тръгвате по задачки, силно препоръчително е да си вземете и нещо тихичко. Честно казано 9-милиметровият със заглушител е оръжието, което можете да използвате с най-голям успех. Пълнителят му е голям, а и стреля бързо и точно.
Ако в мисията, пред която сте застанали, няма много цивилни и закрити пространства, вземете и снайпер. Оръжието от вида в комплект с достатъчно муниции може да гарантира минаването на цяло ниво. При далекобойните пушки единственият трик е в приклякването и частичната стабилизация. Ако стреляте на по-големи разстояния, мерникът се клати силно, но сравнително равномерно.
Единственото по-особено нещо в групата на оптично нацелващите е арбалетът. Негова милост е тиха и мята далеко, но е по-слаба от пушките. За да сте сигурни, че ще усмъртите противниците със стрела, целете се само в главите. Всъщност с каквото и да стреляте, гледайте да направите head shot, тъй като играта разполага с добра “анатомична” система за разпределение на пораженията. Ударените от шията нагоре се строполяват тихичко и бързо. Попадение на друго място води до неприятни последици от рода на ответна стрелба и вдигане на много шум. Единствените неща, които причиняват екзитус в 99 процента от случаите без значение къде сте улучили, са снайперите. Някои от по-тежките “неоптични” пуцала имат почти подобна сила, но са подходящи предимно за бой на много близки разстояния.
В този ред на мисли, ако сте решили да се правите на чистачите от Никита, вземете SP12. Помпата е ужасно бърза, практически без (сериозен) откат и с твърде големи усмъртващи способности. При условие, че изненадате групичка врагове, с нейна помощ ще ги заличите за по-малко от секунда.
На фона на това оръжието, което би трябвало да бъде най-поразяващо – картечницата М60, е доста капризно. При стрелба нестабилността и шаването на мерника са ужасни. Единственото спасение е приклякване и извършване на неистови движения с мишката…
p.s. – Приятна игра, забавлявайте се и за нищо на света не изкарвайте отрицателните си помисли върху периферията на компютъра.
Автор: Сергей Ганчев