Heroes of Might & Magic V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-накрая дочакахме и Heroes of Might and Magic V. След като четворката, която принципно не беше кой знае колко лоша игра, едва не погреба поредицата в дън земя, UbiSoft се изявиха в ролята на небесни спасители и приютиха легендарния лиценз на сигурно място – в ръцете на руснаците от Nival, придобили популярност с творения като Etherlords и Blitzkrieg. Как са си свършили работата обаче братушките? Върнаха ли героите към корените им? Успяха ли да отстранят всички проблеми и недоразумения, които витаеха около бетата и накараха феновете да се разпищят като полудели? Определено да.

Като цяло крайният продукт страда от известни недостатъци от типа на липса на редактор на карти, но общо взето геймката е страхотна – тя е нещо много повече от Heroes III с напълно триизмерен енджин. Да, Nival не са посмели да преобразяват тази легендарна походова поредица кой знае колко, за да не си навлекат гнева на поклонниците й, но и не са си клатили и краката и приносът им е достоен за похвала.

Нова вселена

Феновете на предишния свят вероятно трудно ще успеят да преглътнат напълно новата вселена на Heroes V, наречена Ейшан, и ще им трябва известно време да свикнат с нея. Ще помним винаги старите герои и легенди от Енрот и Ератия, ще ги почитаме и тачим вечно. Сбогом, Краг Хак и Сандро…

Сега обаче е време за ново начало! При това мегакрасиво. Пригответе се за шок в първия момент, в който стартирате играта. Не мога да ви опиша колко детайлно е всичко. Ще мине доста време, преди да престанете да въртите камерата във всевъзможни посоки и да зумвате, само и само за да разгледате подробно обвития в пламъци феникс или дребното леприконче, което танцува на тучната поляна. Определено има какво да се види абсолютно навсякъде. Във фермите се бият петли, мелниците разплискват водата грациозно, птички летят в небето… И всичко това е подплатено от поредния мегадобър саундтрак. Просто уникално. Винаги съм искал да погледна света на Heroes отблизо и ето, че сега това най-накрая е факт. Но освен визуалните шукаритетчета, играта предлага и нещо наистина сериозно – меко казано това е една от най-здравите походови стратегии на пазара. Да видим защо…

Войната продължава

Броят на фракциите в петицата е сведен до шест. На някои той вероятно ще им се стори прекалено малък, но за сметка на това играта с всяка една от тях е мегаразлична. Хората – селяни, футмени, стрелци, кавалерия, ангели и прочие – са обединени под общото название Haven. Горските елфи пък се наричат Sylvan, магьосниците с добрите стари гигантски титани – Academy, демоните и досадните телепортиращи се дяволи – Inferno, постоянно множащите се немъртви – Necropolis, а тъмните елфи (които всъщност се водят за нова раса в света на Heroes) са намерили своя дом под земята и изпълняват ролята на фракцията тип Dungeon (т.е. на тях ще им помагат минотаври, хидри и черни дракони).

Всяка раса разполага с по седем единици, които могат да бъдат ъпгрейдвани по един път. Интересно е да се отбележи, че почти всеки воин е надарен със специално умение. Например ако превърнете стандартния грифон в имперски, той ще може да излита от бойното поле и в малко по-късен момент да се стрелва с огромна скорост към някоя единица (стига тя да не е мръднала от мястото си), за да я разпердушини на парченца. Кавалерията на хората пък нанася повече демидж, ако атакува по-далечна единица. Обикновените юнити (дори най-слабите) също са полезни и не биват изместени веднъж и завинаги от “по-добрите” си версии. Например стрелците на Haven могат да обстрелват няколко квадратчета от терена наведнъж, което ги прави доста полезни. Когато ги ъпгрейднете, те загубват това свое умение (но получават ново, разбира се). Освен това всички вампири смучат кръв, всички феи могат да атакуват, без да получават ответен удар, и т.н. Т.е. не е чак толкова наложително да ъпгрейдвате съществата си, за да бъдат по-ефективни в битка. Просто трябва да имате балансирана армия.

За градовете и тяхното устройство

Градовете в петицата са създадени с голямо въображение и изглеждат маниакално добре – може да ги разглеждате от всеки един ъгъл просто за кеф, да зумвате и отдалечавате… Истински разкош. Например този на Sylvan представлява нещо като огромен дъб, заобиколен от красиво езеро, върху което се разполага всяка следваща постройка.

Но и тук красотата е подплатена с едно доста сериозно ниво на стратегическа мисъл. Сега с всяка постройка, която издигате, градът ще качва по едно ниво. Т.е. построяването на столица няма да бъде толкова лесно, колкото преди (за разлика от укрепленията), просто защото тя изисква селището ви да е достигнало 15 левъл. А за това е необходимо време и доста строеж. Въобще  изграждането на един-единствен град ще ви ангажира много повече отпреди. Но за сметка на това възможностите за неговото оформление в зависимост от конкретната ситуация (карта, противник, цел) са увеличени неколкократно.

Време за силни воини…

Ако има нещо, което да отличава Heroes V коренно като геймплей в сравнение с всички негови предходници, то това са класовете герои и тяхното развитие. Всеки град/фракция разполага с един-единствен тип – Necromancer за Necropolis, Warlock за Dungeon, Ranger за Sylvan, Knight за Haven, Wizard за Academy и Demon Lord за Inferno. Всеки един от тях обаче е надарен с няколко хиперинтересни специални умения, присъщи единствено за него, които действат най-добре, ако ги използвате в съчетание с единиците на собствения им град. Например само Demon Lord-ът може да увеличава шанса на бойците от Inferno, които ръководи, да нанасят допълнителен огнен демидж. Както и само той поглъща труповете по бойното поле и по този начин си възстановява маната. Ranger-ът пък си избира любим тип враг (стига да е убил поне две цели популации от него) в град на Sylvan с построен Avenger’s Guild и по този начин увеличава боеспособността на цялата армия срещу него. Knight-ът също не е за изхвърляне в това отношение, защото той има възможност да тренира в Haven вече наетите от вас единици в по-висок левъл (срещу доста солена сума, разбира се). Например селянин (ниво 1) в стрелци (ниво 2) във футмени (ниво 3) и прочие.

…и мощни магове

Що се отнася до магическите училища в петицата, те са сведени до четири бройки – Dark, Light, Summoning и Destruction. Заклинанията, които предлагат гилдиите, са малко на брой – три за ниво 1, 2 и 3 и две за ниво 4 и 5. Сега, подобно на четворката, ще трябва да изучите съответното умение, за да може да използвате по-мощните магии – например Basic Destruction за тези от трето ниво, Advanced – за четвърто и Expert – за пето.

Интересна хрумка е по-слабите заклинания да стават по-ефективни, стига героят ви да овладее необходимия скил. Например с Master of Ice ледените магии ще имат замразяващ ефект, а с Master of Storms светкавиците ще зашеметяват. Както виждате, всичко е премислено отлично и в случая количеството отстъпва място на качеството.

Освен това всяка фракция е асоциирана с две магически училища. Например Necropolis – с Dark и Summoning. Така че, когато играете с некромант, е почти безсмислено да изучавате умението за Destruction. Въобще трябва да бъдете доста внимателни при избора на следващ скил, защото мястото ви е доста ограничено.

Битките

всъщност не са баш походови, а съществата се движат или атакуват в зависимост от своята инициативност (initiative) – характеристика, която преобразява този елемент от играта почти изцяло и го прави изключително динамичен. В долната част на екрана пък може да видите кои ще са следващите десет юнита на ход, което до известна степен ви улеснява и ви позволява да изготвите стратегията си много по-прецизно. А когато задържите мишката над даден противник, ще видите колко горе-долу единици ще убие вашият воин, който му предстои да мърда, и дали гадта ще отвърне на удара, което допълнително прави живота ви по-лек.

Положението с героите също е доста различно в сравнение и с четвъртата, че и с третата част на Heroes. Te не могат да действат, когато си поискат и хем са на бойното поле (което е доста малко прочее), хем не са. Когато им дойде редът, те имат възможност или да метнат някоя магия, или да атакуват която и да е единица от терена. За щастие обаче никой няма правото да напада тях самите – т.е. хироусите умират едва тогава, когато цялата им армия бъде избита.

Друго особено сериозно нововъведение в този режим от играта е, че всеки герой може да пренарежда единиците си преди битка. И дори да избира кои точно да взимат участие. Например в зависимост от конкретната ситуация имате възможност да не включвате в сражението някои от по-слабите същества и по този начин да ги защитите от гадове, които сто процента ще ги разпердушинят.

Един срещу друг

Nival са положили изключително много усилия да направят и мрежовия режим на игра достатъчно динамичен и примамлив за по-нетърпеливите играчи, които нямат нерви да играят на една карта по цяла нощ. Ако активирате опцията Ghost Mode, ще имате възможност да поемете управлението на един призрак, докато противникът е на ход, а на вас ви се налага да чакате, и да правите какви ли мизерии по картата. Например да го шпионирате, да крадете от ресурсите му и прочие. Това ще го принуждава да не се мотае и да действа максимално бързо.

За да се ускорят самите битки пък е предвидена опцията Dynamic Battles. А за онези от вас, които предпочитат предимно да се млатят, Duel ще бъде перфектният избор – режим, благодарение на който ще изберете развит до определено ниво герой, ръководещ една доволно голяма и добре балансирана армия, и ще се впуснете в игра, която не би трябвало да трае повече от половин-един час.

За бъдещето

До два месеца ще се появят още десет мултиплейър карти и така необходимият редактор – поне така обещава Фабрис Камбуне от Ubi. Той обясни липсата му с довода, че според него това тяхно (странно) решение не влияе по никакъв начин на премиерата на играта. Да, редакторът на карти е важен за цялостния живот на продукта, но не и за излизането му. Затова той и екипът му са си позволили да му отделят още известно време, за да го довършат. Същото важи и за липсващият генератор на случайни карти. Според Камбуне това е опция, която играчите едва ли ще стартират веднага след инсталацията на играта. Затова разработчиците са концентрирали вниманието си върху създаването на историята и света.

Донякъде Фабрис е прав. Но феновете все още имат лоши спомени от липсата на мултиплейър в Heroes IV, който се появи няколко месеца по-късно. Тук поне този режим не отсъства (че и Hot Seat даже си има) и вероятно решението му да забавят генератора и редактора на карти е за добро. Продуцентът на Heroes V дори заговори и за първия адон, в който сме щели да получим един тон готини екстри (включително и рандъм генератор на нива). Той обаче не пожела да разкрие за какви точно става дума, но ни увери, че много скоро ще разберем и това.

След всичко, написано до момента, като че ли е повече от ясно, че това е най-добрата игра от поредицата до момента. Така че какво чакате – Heroes V рулира, откъдето и да я погледнем. Маниакална графика, съчетана с мощна, сериозна стратегия. Да, настъпи нова ера за героите на силата и магията.

Автор: Владимир Тодоров