Геймингът се променя. Ако мога да си позволя да перифразирам Апостола: “Ние сме в гейминга и той е в нас; той нас обръща и ние го обръщаме”. Джитките, които играем днес, нямат нищо общо с това, с което се забавлявахме преди години. И нямам предвид просто смайващия брой полигони, огромните системни изисквания и други такива техничарски глупости. Говоря за концепцията, идеологията на игрите. Дали вече неоспоримият технически прогрес бива застиган от развитие в начина ни на мислене?
Света на HOMM от нова гледна точка
Когато търсим сериозни, солидни игри, обикновено използваме браузъра си, само за да научим повече информация за тях (или, в някои случаи, за да стигнем до любимия си сайт за торенти). Досега в мрежата съществуваха само спам, малки флаш-игрички и/или азиатски MMO-та за феновете на анимето. Това обаче е на път да се промени – след любителите на пуцалките, които ще могат да се насладят на леко майтапчийската Battlefield Heroes единствено през своя браузър, вече и маниаците на тема стратегии ще има какво да разцъкват през Firefox (не ми казвайте, че използвате IE, да не си разваляме отношенията). Наскоро френските разпространители Ubisoft, една от най-големите софтуерни компании в Европа, обявиха, че следващата игра от поредицата Heroes of Might and Magic не просто ще е изцяло мултиплейър ориентирана, но и ще се играе изцяло през уебсайт, без да е необходимо да се сваля или инсталира каквото и да било. И всичко това – безплатно! Възможно ли е, или е просто разфокусирана във времето първоаприлска шега?
Добре дошли в Кралството!
Оказва се, че не просто е възможно, а и се очертава като изключително забавна перспектива. В HOMM Kingdoms ще можем да съградим свое собствено кралство и да се съревноваваме с още хиляди играчи от цял свят в една странна смесица между MMO и походова стратегия. Разработчиците обещават, че ще бъдат запазени основните елементи от по-старите Heroes игри, но всеки геймър ще може да следва свое собствено темпо – дали ще влезете само за десетина минути или ще се задълбочите за няколко часа на ден, зависи единствено от вас. Звучи примамливо – само че аз си спомням нещо подобно, написано на гърба на кутията на една друга известна игра, излязла преди три години. Говоря за World of WarCraft – и там ни обещаваха, че ще можем да играем колкото ни е кеф, а вижте какво се получи накрая…
Иначе замисълът е повече от интересен – всеки играч започва със своя територия, или по-просто казано – квадратче. Съседните квадратчета пък са охранявани от неутрални NPC-та. След като ги победите ще можете да използвате новозавладените си територии, за да увеличите стопанския си потенциал, да намалите инфлацията, да покриете критериите от Копенхаген и накрая да подадете молба за членство в Европейския съюз и Еврозоната. Всъщност не, тук леко се отнесох, но подобна игра би била страшна.
Та след като построите мини, ферми или редакции на геймърски списания на току-що придобитите квадратчета, ще можете да се съсредоточите и върху града си. Тази част е позната на всеки HOMM фен и както изглежда е останала непроменена – строите сгради, които отключват нови единици или пък подобряват сигурността на поселището. Войските са разделени на три категории – пехота, кавалерия и стрелци. Армията ви трябва да включва балансиран микс от трите за постигането на оптимални резултати (т.е. вражеските загуби >> вашите загуби).
Търговията също е застъпена – различните дни и сезони оказват специфично влияние на цената на ресурсите и трябва добре да преценявате търговските си контакти (или да кибичите по 10 часа пред монитора, това също работи). Освен това кралствата са в различни географски зони, което явно също има някаква тежест, така че отделните играчи ще имат специфични потребности в определения момент.
Разбира се, ще имаме и герои – какво би била една Heroes игра без тях? Всеки бабаит ще може да се специализира в до три “кариери” и да учи различни умения в зависимост от тях. Добавете към това най-разнообразните артефакти, с които ще можете да екипирате вашия Крали Марко, и картинката лека полека се запълва.
Кой ще бъде крал на интернета?
Стигаме и до най-интригуващата част – битките с други играчи. Как ще се провеждат те? Възможно ли е играч, отделящ само половин час на ден, да се съревновава с друг, който успешно саботира социалния си живот, за да има най-лъскавата броня? Краткият отговор е – не е ясно. Дългият отговор се крие в обещанията на Ubisoft, че играта ще е балансирана – термин, с който се заиграват много дивелъпъри, но го уцелват само понякога. Битките ще се провеждат по добре познатият ни от Heroes 1, 2, 3 и 4 начин – с двете армии от двете страни на поле от многоъгълници и нека по-добрият победи.
Балансът на единиците в армията ви и специалните умения на героите ще са от основно значение. Също така ще можете да сключвате и съюзи с други играчи, като в такъв случай вашето поле на влияние ще се слива с тяхното за по-добра съвместна отбрана, за да се превърнете в нещо като фентъзи Швейцария (само че без кравите, защото минотаврите се обиждат). Дали ще получим нещо средно между HOMM и WoW? Едва ли, но стига да не ни искат да пращаме СМС-и, за да купуваме допълнително злато, лично аз ще съм доволен.
Добре дошли в новия век на гейминга
Общо взето това е всичко, което може да се каже за играта в момента. Ако сте ентусиасти, можете да се опитате да изкрънкате един бета-ключ от сайта на играта или да получите такъв, ако си купите HOMMV Complete Edition (ако имате един излишен, знаете e-mail-а на списанието ;)). Отсега е ясно, че това няма да е игра, за която ще си говорим много за графика или звук, а най-вече за геймплей, което май трябваше да бъде основното, доколкото си спомням. Все пак не вярвам Ubisoft да се изложат прекалено много, но и не можем да очакваме чудеса от една браузър-базирана игра.
За мен по-интересно е друго – новата посока, в която завиват разработчиците. А именно – опростяване, опростяване и още опростяване. Конзолата Nintendo Wii успя да открадне огромна част от аудиторията на съперниците си PS3 и Xbox 360, въпреки доста по-скромните си хардуерни възможности. Все повече популярност набират простите, но забавни игрички (вземете Guitar Hero например), докато тежките мастодонти с убийствена графика не постигат целите си на 100% и обвиняват пиратите за неуспехите си. А дали просто на геймърите не им омръзна да се подиграват с хардуера им през три месеца? И дали големите компании в индустрията не започват да се усещат накъде духа вятъра?
Автор: Пламен Димитров