Спомняте ли си Alien vs. Predator? Е, как няма да си я спомяте – една от най-оригиналните и добри екшън-игри, правени до момента. Именно тя превърна Rebellion от малко известна фирма в компания, чиято слава може да съперничи на 3DO – създателите на сагата за света на Might & Magic. И ето че след почти година и половина мълчание, те направиха нова игра. Да си призная честно, подходих с известна доза подозрение към Gunlock. От една страна това е първото 3D-RPG с фантастичен сюжет, на което се натъквам. Освен това не може да се очаква фирма, правила досега само екшъни, изведнъж да смени навиците и да създаде нещо наистина различно. Някои сигурно си спомят за издънката на 3D-гурото Джон Ромеро и неговата фирма Ion Storm с бездарната стратегия Dominion: Storm over Gift 3… За моя най-голяма радост съмненията ми не се потвърдиха и имам честа да ви представя една не по-малко оригинална игра.
Малко за историята
В далечното бъдеще човечеството вече е достигнало върха на технологичното си развитие. Войните се водят от роботи, управлявани от процесори, в сравнение с които PIV 2000 изглежда просто смешен. Но кой-може да каже какво става в интегралните схеми на тези машини? Аз лично не мога, а явно и собствените им създатели скоро загубват контрола над своите творения. Машините се вдигат на бунт и завладяват всички военни системи. Земята бива бомбардирана с ядрени глави и последствията са катастрофални за човешката раса. Градовете са унищожени, планетата е превърната в пустиня, а малкото оцелели са прекалено заети със собственото си съществуване. Роботите стават истинските господари на Земята. Но когато спират и поточните линии за кока-кола, човечеството казва: “Баста, стига толкова, това означава война!!!” . Бързо се сформира отряд Бързи-смели-сръчни, който задига прототип на ново оръжие. Това не е робот, а костюм от титаниева сплав, черпещ енергия от земното ядро. Естествено, някой трябва да го облече и това сте вие. С две думи: интрото е достатъчно увлекателно и достатъчно дълго, за да забележите качеството му.
Ще започна с критиката, която за щастие не е много. Не се и замисляйте да се впуснете веднага в екшъна, без да сте минали тренировъчните мисии. Играта е с възможно най-несполучливия контрол на камерата, който може да се измисли. Толкова ли не можаха да го направят, като в Starship Troopers? Жестоко ме изнервяше първите три мисии. Освен това вашият Gunlock и неговите спътници разполагат с много специални умения, без които не можете да напредвате, а Tutorial-ът е единственото място, в което ще научите за тях. Другото, което дразни малко, е тежкият енджин. Tой е направо от AvP (с малко модификации), но така влачи, че ви се иска да си изгризкате мишката от яд, докато чакате да се зареди поредната текстура в разгара на напечена битка. Но стига толкова заяждане.
Gunlock е вашият ключов герой
с него трябва да минете цялата кампания, която е над 20 мисии. Както вече споменах, той има щастието да е облечен в най-перфектното оръжие, измислено до този момент. Защо, сигурно ще попитате вие. Заради мултифункциалността му, ще ви отговоря аз. Можете да ъпгрейдвате костюма си до безкрай – като започнете от системата за прицелване и стигнете до захранването и щита. Изобщо можете да подобрявате възможностите на всичко, за което се сетите. Естествено, Gunlock не би могъл да се изправи сам срещу цялата тълпа тенекии, които му се изпречват на пътя, затова той си води няколко верни съюзника. Още в началото на втора мисия към вас ще се присъедини роботът Elint, а по-късно към дружинката ще се включат металните му събратя Hark и Friend. Всеки от тях си има своите специфични способности. Elint е “техничаря” – може да открива и обезврежда мини, да поправя ранени съекипници и да хаква защитни системи.
Hark е най-малък по-размери и затова може да си служи само с най-леките оръжия, но е страшно бърз. Той е идеален за промъкване в разни миши дупки, през които да достигне важен лост или да шпионира врага. Friend е най-масивният и най-издръжливият от всички, бавен и леко тъп (само 1 THZ CPU :-)), но затова пък помита по няколко гада наведнъж.
Почти
60% от времето ви ще е заето с разпарчадосване
на едно наистина внушително количество противници. Те варират от малки скаут-роботи до огромни канонерки и бойни станции. Към края на играта ще се сблъскате и с наистина гадните прототипи МК2, които не само са по-умни от тримата ви придружители, взети заедно, а и са по-добре въоръжени. Арсеналът, с който разполагате, е също доста голям. Започвате само с един фотонен пистолет, но скоро ще можете да се оборудвате с пушки, гранатомети, лазери, кутийки от кока-кола с остри ръбове и т.н. Всяко оръжие използва няколко типа амуниции и, естествено, по-мощните от тях се намират по-рядко. Странното за подобна игра от RPG-тип е пълната липса на магазини и обща разменна валута. Това е може би HiTech-комунизъм! 🙂
Независимо от оръжието, с което сте се накичили, трябва да знаете, че Gunlock стреля по-точно и нанася с 25% повече щети от всеки друг робот, който използва същия арсенал. Но най-мощното пушкало се намира в костюма на нашия герой. Можете да минете в sniper-mode, с едно кликване да маркирате врага, получавайки неговите характеристики (скорост, щит, сензорно покритие, тип оръжие, брой вируси и др.), след което да го gunlock-нете и с един изстрел да го разпилеете на болтчета. За съжаление и това си има своята цена. Тъй като костюмът не е проектиран да се използва от човешко същество, при всяко действие със снайпера ще губите около 15% от кръвта си. Така че не пуцайте наляво и надясно. Между другото, пазете се от малките самоходни мини още от първото ниво – Gunlock ги забелязва, едва след като се взривят в краката му.
Освен че ще можете да задавате поведението на роботите си (агресивно, пасивно, махмурлийско:-)), ще можете да включите играта на пауза във всеки момент, за да раздадете нужните заповеди. Приятна новост е възможността да
маневрирате, докато стреляте
По този начин можете да надбягате и най-здравия бос, но много често битките се превръщат в лудо щуране насам-натам. Също така ще можете да се криетe в купчините боклук и да правите хитри засади. Терените са невероятно разнообразни и красиви – градове, бунища, разрушени селища. Възможността за zoom при снайперистката стрелба е перфектно изпипана – от 2X до 50Х.
Музиката е много добра, но понякога дразни с апокалиптичното усещане, което създава. Но знае ли човек – може точно това на вас да ви харесва. Звуците от взривовете и изстрелите не са на най-доброто ниво за момента, но пак са много по-качествени от други нови игри (Tomb Rаider Chronicles например).
Като цяло това е страхотна и малко по-особена игричка, която внася малко разнообразие в следновогодишната скука.
Автор: Георги Панайотов