Grand Theft Auto V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 сеп. 2013

Тунингувана до капака кола, наподобяваща някой от класическите „Плимут“ модели спира до бордюра. От вътре стереото заплашва да счупи прозорците с To Live and Die in LA на 2PAC. Горещото калифорнийско слънце жули с парещите си лъчи всеки, имал неблагоразумието да се покаже навън, но хората от подземния свят на Лос Сантос са заети във всяка част от денонощието – трафик на наркотици, проституция, събиране на дългове и престрелки с конкурентни банди. Това е светът на Grand Theft Auto V.

За добро или лошо GTA се наложи като една от на-успешните поредици на последното десетилетие. Истина е, че GTA III и последвалите Vice City и San Andreas революционизираха гейминга, давайки нагледна представа на играчи и дизайнери за това как се изгражда един модерен отворен свят. От друга страна докато много игри приеха тази концепция, използваха я, някои я доразвиха и след това продължиха в търсене на следващата голяма геймплей механика, GTA през 2013 г.

до огромна степен си остава същата игра като GTA през 2002 г.

Онези, които познават GTA, без съмнение знаят какво да очакват и от новата част. Дизайнерите на Rockstar определено са шлифовали познатата концепция, черпейки материал от GTA IV и Red Dead Redemption, след което оформят суровия ресурс в поредния динамичен и преливащ от действие виртуален свят. Ако трябва най-точно да определим GTA V като дизайн и структура, можем да кажем, че братята Хаузер и техният екип ръчно са подбрали всичко, което направи предните две заглавия на Rockstar успешни, премахнали са лошите елементи и не само са запазили добрите, но са ги направили по-големи и още по-добри.

Без да навлизаме прекалено в територията на спойлърите, основната сюжетна линия в играта следва пътя на трима престъпници, които като всички свои събратя се опитват да изкарат малко – или много – пари и да изградят репутацията си в Лос Сантос. Пенсионираният банков обирджия Майкъл де Санта живее в имение в Рокфорд Хилс със своята глезена дъщеря, мързелив син и отегчена съпруга и единствената му цел е да прекара остатъка от живота си далеч от старите неприятности. Въпреки че не иска да се забърква в мамещия го престъпен свят, Майкъл има своите проблеми, породени от стаена агресия и разпадащото се семейство, а това само по себе си вече е гаранция за неприятности. Младият Франклин пък е негова противоположност – той е новак с мечти за успех и богатство, който обаче все още не е сигурен, че иска да ги постигне по незаконен начин. Между двамата се заражда интересна връзка, не на последно място защото единият е ветеран, а другият младеж, който се учи от своя опитен партньор. Точно тогава обаче на сцената излиза Тревор Филипс и нещата естествено се объркват.

Тревор е бивш партньор и добър приятел на Майкъл и като такъв можеше да бъде перфектният човек, който да пази гърба му стига да не беше просто един шантав психопат. Ако вече се сещате за Кейн и Линч от едноименната игра на  IO Interactive то със сигурност подобно сравнение е подходящо. Както в предни игри на Rockstar  персонажите са силни, а авторите са поели известни рискове с всеки един от тях. Тревор е герой, който никой не би поставил в центъра на история, а Франклин има добра страна, която непрекъснато поставя под съмнение възможността му да играя роля в толкова криминален епос. Майкъл пък разнообразява още повече колоритните герои с вярата си, че каквото и да прави е добрият. Така Тревор и Франклин си остават главни лица, но просто когато са около Майкъл неговото излъчване и поведение изглеждат водещи.

Подобно на предните игри от серията,

основните мисии се активират като отидете до конкретна точка

на картата, маркирана с инициалите на този, който я възлага. Те могат да се дават от допълнителните герои или като посетите домовете на главните участници в играта или някои точки, които представляват интерес за тях. Всички мисии са подчинени на определен герой дори когато въвличат повече от един човек, така че ако играете като Майкъл, не може да изберете някоя от мисиите на Тревор без преди това да поемете контрол върху самия Тревор.

Развитието на сюжета става именно чрез основните мисии, но подобно на Red Dead Redemption Rockstar тук са въвели система за разнообразни и органично вплетени в света странични задачи. Т.нар. Strangers и Freaks си идентифицират по удивителните на картата и представляват цяла плеяда от колоритни герои и странични куестове. Така например Анна Мария е наскоро развела се жена, чиито мисии може да приемете като Майкъл. Тя мрази мъжете, мрази и себе си и е пълна с жлъч и агресивност. Хао е приятел на Франклин, който организира незаконни авто състезания, а Тоня е проститутка, която използва Франклин, за да транспортира изоставени коли. Освен тези персонажи има още десетки случайно генерирани срещи, участия в улични боеви и обири, в които може да се включите или да пренебрегнете по ваш избор. За щастие въпреки че извън основаната история има огромен набор от мисии, този път структурата на GTA е по-стегната от тази в предните части. Хората в Rockstar са майстори на разказваческите умения и представят цялата свобода на придвижване на играча. Подобно на Red Dead Redemption тук постигането на 100-процентово преминаване става чрез изчистването на задачите от определен списък, а не чрез правенето на абсолютно всичко поради простата причина, че има толкова много дейности и някои от тях са практически безкрайни.

Това вече се превърна в клише, но

светът на GTA V определено е като жив

Разбира се, това все пак е игра и ако наблюдавате внимателно всичко, което се случва около вас със сигурност ще откриете почти невидимите конци, които дърпат персонажите и случките, но това наистина са подробности. Прекарайте достатъчно време в света и ще откриете безкрайно повтарящи се диалози или пешеходци, чието АІ не им позволява да спрат или да се огледат, но това определено е една от най-добрите симулации на свят във видео игра. Някой със сигурност би се запитал защо след престрелка посред бял ден Майкъл не е начело в списъка на издирваните, но в крайна сметка това не е симулация, а развлечение, а и едва ли някой би искал в средата на приключението героят му да прекара пет години в затвора, нали? GTA V ви предлага честна сделка – не задавайте такива неудобни въпроси и в замяна ще получите един от най-големите и красиви виртуални светове, в които може да се забавлявате. Искате да играете голф, да гледате филми, да карате оф-роуд и какво ли още не – всичко това и много допълнителни неща са част от играта.

Като цяло Grand Theft Auto винаги ни е предоставяла изключителна свобода на действие. Поне докато не стигнем до самите мисии, които са крайно праволинейни и скриптирани. Да, това важи за по-голямата част от Grand Theft Auto V.

Обирджийските мисии

обаче предоставят известен избор. Първият пример за това е, когато Майкъл и Франклин ограбват бижутерски магазин в центъра на Лос Сантос. Причината? Майкъл причинява на едно бомбастично имение в Каньона нещо, което може да бъде описано само като „Смъртоносно оръжие 2“, и трябва скоропостижно да намери 2.5 млн. долара, за да плати на неговия собственик , който, уви, е криминален бос. Първо трябва да огледате магазина, да направите снимки на алармената система, вентилационните шахти и изхода. Междувременно Лестър изготвя самия план. Веднъж щом сте избрали подходящата екипировка и превозни средства, започвате да планирате обира. Как предпочитате да го осъществите? С гръм и трясък или тихо и безшумно? И двете опции са еднакво надеждни. И двете изискват подбирането на правилния екип.

Лестър ще ви предостави списък с „надеждни“ престъпници, като вие трябва да изберете от всяка една категория. Нуждаете се от шофьор, хакер и стрелец. Дали предпочитате опитен тип, чийто шанс да се провали е по-малък, но същевременно ще иска и по-голям дял от плячката, или новак с два пъти по-ниско заплащане, но със значително по-ниски статистики? Да речем, че решите да подходите тихо и безшумно и наемете стрелец-новак. Като нищо той може да изгубите, наред с дела, който носи, по време на високоскоростната гонка накрая.

Общо взето обирите са отличен геймплей елемент. Някои са по-заплетени и по-добре замислени от други, но всички предоставят алтернативни маршрути и една прекрасна динамика между риск и награда, която ще ви кара да се замислите, преди да направите своя избор. Във всяка мисия имате възможност да активирате кино камерата (като натиснете или задържите B например). По този начин ще гледате действието сякаш това е някой екшън филм от 80-те. В случай че всичко се обърка и настане дива престрелка, Grand Theft Auto V

вече предлага една значително по-добра бойна система

Подобно на Red Dead Redemption, клик на RB ще накара героя ви да се плъзне, затича, прескочи или прикрие (в зависимост от мястото, където се намирате). Автоматичното прицелване пък ускорява ритъма на престрелките и ги прави значително по-плавни. Специалното умение на Майкъл е добре познатия ни куршумов ефект (bullet-time), докато Тревор може да нанася повее щети и същевременно да има по-добра защита. Макар и изкуственият интелект да е значително по-качествен от предишните части, и тук има какво още да се иска. Съекипниците ви ще изтласкват противника напред, ще дават инструкции и ще разкриват позициите на врага. Те обаче не са особено добри в изненадите по фланга и притискащия огън и до голяма степен тези задачи се падат именно на вас. Престрелките няма да ви разочароват, но ако искате алтернатива – винаги може да прибегнете и до близък бой. Вкарването на ъперкът на някой твърде устат тип винаги доставя удоволствие. По-дългите меле битки обаче не могат да се сравняват с елегантността и прецизността на престрелките.

Управлението на превозните средства

е по-качествено от всякога – ще шофирате сред повече трафик и препятствия и из много по-голяма мрежа от задни улички. Различните коли си имат и различни плюсове и минуси, а когато стигнете до някое високоскоростно преследване, ще видите колко по-лесно е да установите контрол над возилото си. Пък и Франклин разполага със специално умение, което забавя времето по време на шофиране и ви улеснява, когато сте седнали зад волана на някоя спортна кола. Из Лос Сантос е пълно с места, където каскадьорски скокове и улични преследвания, а разнообразието от превозни средства е забележително. Отново имате възможност да откраднете която и да е кола, без значение дали в нея има човек или не, и да я съхранявате в гараж. Всичко може да бъде кустомизирано – да я пребоядисате, да увеличите скоростта й, да й добавите брони и т.н. Стига да разполагате с пари, разбира се.

Голф и стрип клубовете също не са евтини. Това важи и за татуировките, подстригванията, новите дрехи и инвестициите в недвижими имоти. Отделните субмеханики се отключват по малко и в първите 6-10 часа геймплей ще може да пазарувате нови дрехи, да играете тенис или на борсата, да наемате джет ски и т.н. Купуването на недвижими имоти е отличен начин за натрупването на пари. Бизнесът обаче трябва да бъде ръководен, а някои имоти дори ще ви принуждават да изпълните конкретна мисия, свързана с тяхното поддържане.
Лос Сантос е такъв, какъвто пожелаете да бъде

Дори можете да изключите своя iFruit смартфон, за се откъснете за малко от историята и героите. Общият брой произволни обаждания и покани, които преди ви губеха времето, са значително по-малко. Вашият смартфон обаче не е само за разговори. С едно натискане на D-пада можете да проверяват вашия имейл, текстовите съобщения и да влизате в интернет. Имате възможност да се обаждате и на второстепенните герои, да си уговаряте срещи или да търсите потенциална работа. Rockstar дори ви позволяват да промените тапета и мелодията на звънене.

Каквото и да си говорим, Grand Theft Auto V е огромна. Това е един от най-завършените и най-разнообразните светове, на които можете да попаднете в днешно време. Ако натиснете D-пада, ще можете да избирате между главните герои в реално време (стига да не сте обвързани с конкретен персонаж в съответната мисия). Можете да ги заварите в стрип клуб, да играят на голф или просто да спорят с някого на улицата. Всичко това допринася за чувството на реализъм, което блика от цялата игра.

Разбира се, не всичко е перфектно

Понякога, когато решите да поспите, за да запишете играта, светът ще е напреднал с няколко часа. Това обаче не важи за вашето домочадие (например лелята на Франклин или семейството на Майкъл) – те правят точно това, което и в мига, в който сте си легнали.

В графично отношение Grand Theft Auto V изглежда страхотно, а нивото на детайли е поразително. Моделите на героите обаче не са кой знае какво, особено отблизо. Разбира се, докато седите на покрива и се наслаждавате на красивия залез или шофирате под дъжда просто за удоволствие, това със сигурност няма да ви прави впечатление.

Общо взето, Rockstar са свършили отлична работа и Grand Theft Auto V ще ви плени в своя свят с часове. Отделните механики сработват идеално и без съмнение това е най-добрата и увлекателна част от поредицата. Изиграването й е задължително. Пък и на 1 октомври стартира GTA V Online – мултиплейър компонентът на заглавието. Как са се справили Rockstar с него? Тепърва ни предстои да разберем.

Автор: Александър Рангелов, Петър Йорданов