GP 500

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 16 ное. 1999

Симулациите на мотоциклетните спортове очевидно не се радват на такава голяма популярност, както разнообразните състезания с автомобили, но за сметка на това, когато на пазара излиза нова игра в този жанр, тя обикновено е изпипана до съвършенство. Това спокойно може да се каже за продуктите на Electronic Arts (Moto Racer 2 и Superbike World Championship), които бързо се превърнаха в еталон за компютърните състезания с мотоциклети и за кратко време си спечелиха купища почитатели в цял свят. Изключение от това правило не прави и появилата се през месец септември GP 500. Макар и да не разполагат с възможностите на гиганта Electronic Arts, производителите от MicroProse са успели да създадат симулация, която по много показатели изпреварва конкурентите в бранша.

Преди да започна с хвалебствените слова за новото отроче на MicroProse, мисля, че е редно да спомена за какво точно състезание става дума. GP е съкращение от Grand Prix, а цифрата 500 означава не друго, а кубатурата на класа мотоциклети, които вземат участие в поредица от стартове по писти в цял свят.  Шампионатът в тази категория започва в началото на 1949 година и за 50-годишното си съществуване успя да се превърне в най-популярното международно мотоциклетно състезание. 

Още с първото стартиране на играта останах потресен от това по какъв перфектен начин дизайнерите са успели да моделират машините. Моторите изглеждат така, все едно наблюдавате не някаква компютърна симулация, а истинско състезание по телевизията. Няма да намерите почти нищо общо с ръбестите моторетки в Moto Racer 2. Тук всичко е загладено, напълно липсват ъгловатите форми, а като се има предвид, че можете да избирате разделителни способности, каквито ви душа иска (и възможностите на вашето PC позволяват), нещата придобиват много внушителен вид. За съжаление чудесното впечатление от външния вид на 500-кубиковите мотоциклети донякъде се помрачава от постното и по спартански скромно оформление на пистите. Естествено не може да се очаква появата на Ниагарския водопад, Големия каньон, Айфеловата кула или египетските пирамиди по трасетата, но в случая липсата на фантазия е направо отчайваща. Публиката е неподвижна и представлява някаква странна мозайка от разноцветни пиксели. Очевидно усилията на дизайнери, художници и програмисти са били насочени най-вече към страхотния външен вид на моторите, но пък изцяло са загърбили невероятната атмосфера, която цари на подобни състезания. В крайна сметка това обясимо, тъй като ако авторите бяха пресъздали по-автентично пистите, играта щеше да бъде със системни изисквания подобни на тези в Unreal. А така или иначе целта на производителя е била да предложи на запалените по мотоциклетните състезания една изключитело прецизна симулация. Като споменавам думата прецизност, трябва да поясня, че GP 500 е забавление за специалисти. Ако сте решили да се сдобиете с тази игра само за да убиете малко време – откажете се веднага. Дори в аркадния си режим Grand Prix 500 е доста трудна и за да постигнете нещо повече от непрекъснати падания, ще се наложи да положите известни усилия и да отделите доста време за тренировки и усвояване на управлението. Притежаването на PC-волан облекчава донякъде нещата, но ако сте решили да се пробвате с клавиатура, ще трябва да свикнете с употребата на 15! клавиша. Това обаче е нищожен проблем в сравнение с настройките на мотоциклета. Може да ви прозвучи малко странно, но за да се справите с определянето на техническите параметри, вероятно ще трябва да привлечете на помощ някой техник от Honda или Yamaha. Тъй като аз лично нямах такъв под ръка, просто оставих настройките, които ми препоръча компютърът. Горещо съветвам и вас да постъпите по същия начин, защото иначе рискувате да създадете машина, за която дори само подкарването би било нечуван подвиг. Все пак авторите са предвидили, че повечето геймъри не са на „ти“ с устройството на пистовите мотоциклети и са предложили най-различни варианти, които да облекчат задачата. Ако не сте наясно кога и колко да натиснете спирачките, можете да се възползвате от опцията, според която те се задействат автоматично и така ви спестяват излитането на първия завой.
Ако смятате, че противниците ви са прекалено добри за вас, може да регулирате уменията  им до степен, която ви устройва. Това не е случайно, тъй като в GP 500 ще се изправите срещу противници от ранга на Michael Doohan, Tadayuki Okada или Massimiliano Biaggi. Освен сериозни противници, на разположение ще имате и най-добрите мотоциклети от този клас. Машините, произведени от Honda, Yamaha, Suzuki и други си приличат само по задължителната кубатура на двигателя. По отношение на вида на двигателя, теглото (между 101 и 131 кг), типа на окачване, предавки и спирачки разнообразието е голямо. Това води до сериозни разлики в динамичните характеристики и поведението на мотора по пистата.

GP 500 предлага също симулативен режим на игра, но честно казано не успях да открия кой знае какви различия между него и аркадния. И в двата режима трудността на управлението не е малка и това вероятно ще създаде маса проблеми за свикналите с Nееd For Speed-подобните ралита.
Иначе в играта присъстват типичните за рейсърите варианти за провеждане на състезанията. В Single Player може да се впуснете в надпревара на писта по ваш избор. Ако решите да вземете участие в шампионат, ще трябва да се приготвите за дълга борба в целия състезателен цикъл по световноизвестни писти като Donnington, Imola, Suzuka и други. За почитателите на ралитата в мрежа е предвиден мултиплейър, в който ще можете да премерите сили с истински противници.        
    
Според MicroProse, „GP500 e първият истински рейсинг-симулатор в клас 500 куб.см“. Не знам какво мислят по този въпрос авторите на „неистинските“ симулации, но така или иначе това, което ни се предлага в GP500 до голяма степен оправдава претенциите на производителя и вероятно ще намери много почитатели.

Автор: Владо Георгиев