По-добра във всяко отношение
Май 2006 г. Ubisoft удариха джакпота с Ghost Recon Advanced Warfighter (GRAW). За мнозина това бе перфектният съвременен тактически шутър. Игра, толкова добра, че на теория няма нужда от усъвършенстване.
Манна небесна за всички онези, които смятат динамичните престрелки с безсмъртни главни герои а ла Call of Duty за скучни и непредизвикателни, затова предпочитат бавно и спокойно да планират всеки свой ход, преди да изненадат врага по фланга.
Юли 2007 г. Време за GRAW 2! Това обаче не е продължение в пълния смисъл на думата, а една добре полирана и подобрена (макар и минимално) в почти всяко едно отношение GRAW. Че за какво им е на Ubisoft да променят нещо, което си работи отлично и така? Защо просто не дадат на феновете на Том Кланси и напрегнатите тактически сражения същия продукт, само че още по-добър?
Лоши + ядрени ракети = технотрилър
Отново, подобно на своя предшественик, PC версията на играта е разработена от не особено известното шведско студио GRIN напълно независимо от конзолния си събрат. Абсолютно всичко – дизайнът на нивата, голяма част от моделите на NPC-тата и каквото въобще ви дойде на акъла – е създадено специално за потребителите на компютър, така че трудно бихме могли да наречем GRAW 2 за PC просто поредният порт.
Като че ли единствено историята е свързващото звено между двете версии. Идеята като цяло е следната. Четиридесет и осем часа след събитията в GRAW. Годината отново е 2014-та. Войниците на бъдещето са изправени срещу нова заплаха, насочена директно към южната граница на Съединените американски щати. Въстанически сили довеждат Мексико до гражданска война, която представлява огромна опасност и за янките. Този път „призраците” на Скот Мичъл разполагат с по-малко от четири дни, за да се справят с проблема и да попречат на размирниците да достигнат американска територия, за да изстрелят ядрените ракети, които притежават. „Но как точно ще се справят с граница, дълга над три хиляди километра и враг, който не играе по правилата”, питат разработчиците? „Трудно”, отговарям ви аз.
Конзоли vs. PC
Ако Xbox 360 версията на GRAW 2 е видимо по-аркадна, GRIN са се постарали PC изданието наистина да отговаря на определението „тактически шутър”. Преди започването на всяка мисия ще можете да разгледате терена от птичи поглед и да подберете максимално подходящата екипировка за вас и вашите съекипници в зависимост от задачите, които са ви възложени. Често ще трябва да решите и откъде да започнете мисията – да речем от някое по-безопасно за вас място на пътя, далеч от мексиканското селище, или в планините, колкото се може по-близо до врага.
Изборът на разработчиците по отношение на гледната точка също е показателен. Ако в конзолния GRAW 2 тя е от трето лице, то тук ще наблюдавате Мексико директно през очите на главния герой капитан Скот Мичъл. Така даването на заповеди става с един клик – по-лесно, но и същевременно по-комплексно. С натискане на средния бутон на мишката се появява малко меню в центъра на екрана, от което може да изберете желаното от вас действие, което придружаващите ви призраци да изпълнят. В сравнение с GRAW обаче тук се наблюдава една съществена разлика – имате възможност да избирате и цялостното поведение на съекипниците. Т.е.
Assault или Recon
Всички стандартни заповеди като нападение, придвижване, покриване на даден периметър и прочие, могат да бъдат издавани и в двата режима. Резултатът обаче е различен. Ако изревете да се движат в “Assault”, те ще атакуват всеки противник, който видят по пътя си. В “Recon” обаче ще използват оръжия със заглушител (стига да имат такова), ще отскачат от прикритие на прикритие и ще отвръщат на огъня, само когато е крайно необходимо.
В това отношение изкуственият интелект на GRAW 2 спрямо първата част е в пъти по-добър, макар че все още се забелязват някои дразнещи проблеми. Още в първа мисия (че и не само) един от призраците ми например не можа да намери правилния път до мен и преди да се усетя, се наби директно в лапите на врага. Прикритието ни, естествено, даде фира.
Ако не желаете да разчитате твърде много на своевременните реакции на съекипниците си или решите да реализирате по-сложна атака, винаги може да се възползвате и от тактическата карта, в която да зададете една или няколко последователни заповеди, които да бъдат изпълнени в желания от вас ред. Изключително удобна опция, макар и малко трудна за свикване в самото начало. В комплект с Cross-Com 2.0 и специалните дрони, с които понякога може да разузнавате терена отвисоко, тя ще ви даде възможност да планирате всяко едно свое действие по най-ефективния начин.
Присъдата
И така най-накрая стигнахме до вечния въпрос – заслужава ли си да си губя времето с тази игра или да продължа да си цъкам WoW (или която и да е друга геймка, която ме кара да стоя буден до 03:00, въпреки че два часа по-късно се налага да ставам за работа)? Отговорът е простичък – ако сте се изкефили на първата част, ще останете повече от доволни от GRAW 2. Ако обаче сте се издразнили на мудността, с която протичат сраженията, имате непоносимост към яркото слънце и алергия към прашните улици на Мексико или пък хардуерът ви не е бил достатъчно мощен, че да подкара дори първата част, не очаквайте да получите нещо кой знае колко по-съществено различно от втората.
Автор: Владимир Тодоров