Gangsters

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 мар. 1999

С изключение на някои плахи опити за навлизане в тематиката като “They stole a million” и “The Clou”, досега никоя от фирмите-производителки на компютърни игри не беше дръзнала да направи истинска гангстерска симулация. Hothouse Creations нарушават това табу и тяхната игра Gangsters ще ви отведе в Америка през 20-те години, по времето на Сухия режим. Действието се развива в измисления град Ню Темперънс (прототипът, разбира се, е Чикаго), място, където мафията, политическите интриги и корупцията все още не са успели да пуснат отровните си пипала. Четири гангстерски банди започват съревнованието си в тази девствена територия, а играчът трябва да избере една от тях. Стартовият капитал може да бъде фиксиран в определeни от вас граници, като получавате на разположение нeколцина мафиоти и един приличен за начало бизнес. При всяко ново стартиране на играта, подобно на X-COM: Apocalypse, разположението на основните сгради в Ню Темперънс, се генерира произволно, при което щабквартирата на клана ви почти винаги е на различни места. Същинската игра оттук нататък се разделя на две части. В началото е

Подготвителната фаза

В нея определяте с какво ще се занимава бандата ви през седмицата. За тази цел трябва да изберете двама-трима души, (които да изпълняват ролята на лидери) от доста оскъдния в началото на играта Gangster-Pool. В тази насока ще са ви необходими хора с високи показатели “Интелигентност” и “Организаторски талант”. По принцип всеки гангстер разполага с отделен профил, в който са вземат предвид 11 от индивидуалните му качества, които са особено важни за Занаята. Освен споменатите по-горе показатели, всеки мафиот притежава определени добродетели като правене на далавери (търговски нюх), юмручен бой, умения за боравене с експлозиви, изнудване или пък шофьорски талант. Всяко от тези качества е означено за определения човек с една до пет звездички, което ще ви улесни при разпределението на индивидуалните задачи за всеки от хората ви. Въобще правилното групиране на бандата е от първостепенно значение и ако се възползвате максимално от индивидуалните качества на хората си, вашият млад Ал Капоне ще завърши работната седмица два пъти по-добре от някой свой не толкова организиран колега. Много подходящо е да изпратите някое от момчетата да прави рекет при положение, че има високи показатели за боравене с хладни и огнестрелни оръжия, но много по-добре е да има

талант за изнудване и далавери

След като сте организирали хората си по екипи трябва да използвате картата на града и да им наредите какво да правят: една група например да се заеме с рекет на кварталните магазинчета, втора да обходи местните кръчми и други надеждни места в търсене на млади таланти за каузата, трета (добре въоръжена) да патрулира из улиците на собствената ви територия, като вероятно някой от по-смелите и незабележими мафиоти, ще успее да разучи и близката околност. Един поглед върху счетоводния и юридическия отдел на мафията ще ви даде представа в какво състояние се намира организацията ви. В менюто “Дипломация” ще можете да сключвате съюзи или да обявявате войни на другите “семейства”, а обширна статистика ще ви помогне да се ориентирате как се справяте в сравнение с останалите. По-късно в играта ще придобият значение и някои други опции: ще можете да купувате магазини, които ще поверявате на някои от доверените ви хора, ще сключвате нелегални сделки за търговия с алкохол, ще подкупвате или изнудвате ченгета или съдии и ще отстранявате свидетели и съдебни заседатели. Понякога ще се налага да взривявате цели сгради или да извършвате погроми над точно определени личности. Важен е и анализът в края на всяка седмица, който ще ви даде възможност да хвърлите по едно око на всички важни събития през изминалите седем дни. Това ще ви е полза, за да разберете стратегията на конкуренцията и какво можете да направите, за да и противодействате.

Работната седмица

След като сте съставили план, ще се озовете буквално на улицата, където действието се развива в реално време. Ще можете да наблюдавате хората си от стандартната вече изометрична перспектива (като в Syndicate) и ще ги видите как подприпкват бодро из улиците на големия град или пък как се возят в колите си. Пречещите на зрителното поле сгради веднага стават прозрачни, когато вашите момчета минават покрай тях. В особено “горещи” ситуации, за да не изгубите от погледа си бандитите, ще можете да изключите целите къщи. Не си мислете обаче, че мързеливо ще си седите на стола и само ще наблюдавате екшъна… В Gangsters, макар да не е задължително, можете да поемете пълния контрол над хората си. Това е особено наложително при престрелки, защото след известно време в кървавата разпра се включва и полицията. Ако защитниците на реда пострадат, рискувате вашите подчинени да бъдат обявени за “убийци на полицаи” и практически няма да можете да ги използвате за определен период от време. Така че е много по-разумно сами да контролирате гангстерите си и да се стараете да избягвате униформените. Ще назова още един пример в това отношение: при “разходките” из улиците на Ню Темперънс можете да налетите неочаквано на някой противников мафиот – ще имате възможността да зарежете текущата си мисия и да решите да го проследите тайно. При непредвидени обстоятелства винаги е възможно и пълното отстъпление към главната ви квартира…

Gangters е изключително комплексна (в това отношение може да бъде сравнена само с “Capitalism”) като предлага тактическото разнообразие на класическите похµдови военни стратегии. Трите тактики, които са публикувани във вестника на предишната страница са само основа, като при необходимост или възможност комбинирайте в различни вариации. Допълнително разнообразие в играта внася възможността да спечелите като бъдете избран за кмет на града. Освен стандартните единични сценарии има и възможност за multiplayer-игра, която поради прекалено дългата фаза на подготовка едва ли ще ви се стори особено забавна.
Управлението на играта наистина не е интуитивно и лесноусвоимо като в игрите на Blizzard, но не заслужава и тоновете критика, които се изсипаха за него в западните списания за компютърни игри (главно английските). След като усвоите функциите на отделните иконки ще можете за секунди да разпределяте гангстерските си екипи и да следите действията им. Графиката е много симпатична в режима в реално време (достатъчно ви е само да видите малките гангстерчета, държащи в ръцете си калъфи за цигулки), но в подготвителната фаза може да бъде описана при най-добро желание като “прилична”. Музиката и звукът са на доста добро ниво и ще ви изненадат с множество вариации.

Gangsters не е игра, която ще допадне на всички геймъри. А свикналите да играят по-неангажиращи ума хитове като Quake и сие, със сигурност ще си глътнат езика още първия път щом пуснат Gangsters и осъзнаят, че ще трябва да се научат да боравят с купчина иконки. Тази игра е като шаха –  който има търпение и здрави нерви, за да я овладее, ще бъде възнаграден богато. Не оставайте с лошо впечатление от нея само заради ужасяващо сложния интерфейс, защото ще ви прикове за седмици пред мониторите, ако имате време и желание да я разучите на спокойствие. Тя е идеална за почитателите на класическите стратегии с икономически елементи от типа на X-COM.

Автор: Никола Икономов