Fallout 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

След огромния успех на първия Fallout през 1997 г. производителите от Black Isle (част от Interplay) не си губиха времето да се радват на лаврите си, ами запретнаха ръкави и бързо-бързо пуснаха следващата част от играта. Причината за бързината им е главно в това, че абсолютно всичко от оригинала е запазено без промени – engine, графика, интерфейс… Дори отвреме навреме ще срещнете цели “парчета” от първата част! За сметка на това feedback-ът от играчите явно е следен внимателно и са променени доста подробности – всяка от които сама по себе си може да не е особено важна, но като сбор внасят много сериозно подобрение!

Малко е вероятно, но може би има някой и друг любител на RPG-тата, който е направил огромния пропуск и не е запознат с първата част, затова ето и няколко уводни думи за нея. Най-кратко и най-точно тя би могла да се опише като филмите от поредицата “Mad Max”, претворени в компютърна игра! Действието й се развива в района около Лос Анджелис, през две хиляди и не помня коя точно година, точно седемдесет години след края на Третата световна война. Цялата земна повърхност е само безводни пустини и планини, а радиацията е превърнала голяма част от оцелелите хора и животни в мутанти. Почти всички научни и технически знания са потънали в забвение, но все пак тук-там могат да се намерят различни книги и учебници, които дават възможност на самоуки техници да поправят останала отпреди войната техника или дори да произвеждат по-елементарни оръжия и машини. Дълбоко под земята са останали херметически запечатаните Vaults – напълно

автономни противоатомни убежища,

всяко от които е приютило по 1000 души. Техните компютри все още пазят записаните знания на човечеството и това е единствената надежда за бъдещото му възраждане!

И така, започваме първата игра във Vault 13 цели седемдесет години след края на войната. Появил се е “дребен” проблем – повреда в блока, управляващ системата за пречистване на питейната вода… и след 150 дни всички запаси ще се изчерпят… освен ако някой не излезе за пръв път в живота си на повърхността на земята и не успее да докопа резервен блок! И това ще бъде само началото на приключението…

А сега вече към новата игра – новият ви герой е правнук на някогашният спасител на хората от Vault 13 (който е бил прогонен от убежището, за да не всява смут сред хората с разказите си за широката земя). Прадядо ви намерил закътано кътче сред планините, където оснoвал малкото селце Arroyo… и в продължение на осем десетилетия животът е бил почти поносим… но все по-труден и по-труден! А сега вече нещата са започнали бързо да се влошават – посевите са започнали да изсъхват на корен, децата се раждат болнави, сред добитъка се появяват нови мутанти – дори са се родили крави, които имат САМО ЕДНА ГЛАВА!!! С една дума селото се нуждае от нов Герой – и то спешно! Този нов герой сте вие – в края на краищата след като прадядо ви е основал селото, то съвсем в реда на нещата е вие да се наемете с тежкия труд по неговото спасяване. Задачата ви не изглежда никак лесна – трябва да откриете къде точно се намира Vault 13 и да докопате G.E.C.K. – “Garden of Eden Creation Kit”. Ако случайно сте забравили, това е комплектът, предназначен да възвърне нормалния вид на земната повърхност след края на атомната война! И разбира се, още интродукцията ще ви подскаже, че нещата навярно ще излязат значително по-сложни – нищо чудно да е дошъл и вашият ред да спасявате света…

Самата игра е класическа role-playng game –

в началото ще се заемете със създаването на персонажа си (едва ли някой истински любител би се задоволил с предварително подготвените кандидат-герои). Възможностите, с които разполагате, са повече от много и със сигурност ще задоволят и най-придирчивия маниак на тази тема. На първо място са седемте основни характеристики – които изглеждат типични за тези игри… но все пак си направете труда да прочетете внимателно за какво точно става въпрос, за да не останете неприятно изненадани, тъй като стойността на тези базови характеристики има реално отражение върху целия gameplay впоследствие. Типичен пример – показателят “интелигентност” – лесно е да го подцените, ако не прочетете, че от него се определят не само количеството skill points, които качвате за всяко новопридобито ниво на experience, но и възможностите ви за разговор и взаимодействие с NPC-тата. Създайте персонаж с чугунена глава и вероятно единствените му възможности за разговор ще се свеждат до нечленоразделно сумтене…

Следващите характеристики са опционални – така наречените “traits” – те дават едновременно и преимущества, и недостатъци. Типичен пример “sex appeal” – персонажът ще се радва на особено внимание (и особени възможности) от страна на особи от противоположния пол, но за сметка на това съществата от неговия пол ще го възприемат с голяма доза неприязън. Хубавото е, че не сте задължени да се възползвате от тези “traits”, ако сметнете, че недостатъците им са по-големи от получаваните преимущества.

Третата колонка с цифри е със заглавие “skills”. Различните умения са 18 и тук влизат такива жизнено важни показатели като “barter”, “small guns” и т.н. – въобще почти всичко, за което можете да се сетите. За нещастие не можете да ги модифицирате директно, а стойностите им зависят от основните характеристики и от (евентуално) избраните “traits”, ще трябва обаче да определите три от тях като “tag skills”, което дава двукратно по-бързо нарастване в сравнение с останалите умения. Като правите избора си, имайте предвид, че уменията “small guns”, “first aid”, “science”, “repair” и “outdoorsman” могат да се изучават и като четете дебели книжки, така че едва ли е целесъобразно да ги маркирате като “tag skiils”.

На предпоследно място идват “вторичните характеристики” – по тях не можете директно да пипате нищо, тъй като те изцяло зависят от останалите параметри, от евентуалното използване на брони, наркотици или някаква механизация и освен това от придобиването на последните и особено важни допълнителни умения, наречени perks. Тези допълнителни умения се получават обикновено при повишаването на нивото ви на experience (на всяко трето или четвърто ниво по едно) и са особено важни, тъй като могат да ви дадат някои действително уникални възможности – например “Kama Sutra Master” (и после гледай какво става, особено ако го комбинирате със “sex appeal”)! Забележете обаче, че не всички perks ще бъдат достъпни за вашия персонаж – повечето от тях изискват изпълнението на определени условия (освен достигането на някакво ниво на experience) – например наличието на предварително зададена степен на умение (skill) или на минимално ниво на дадена основна характеристика (примерно стойност на intelligence не по-ниска от осем)… Е, и да не забравите да му дадете име – например Nick Mortimer – cool, нали!

Най-накрая вашият суперготин и суперсекси кандидат герой е готов и се приготвяте за скок в неизвестното… само че изкуфелите бабички от селото ви, кой знае защо самонарекли се “Elders”, не са убедени в превъзходството ви и са решили да ви подложат на допълнителен тест! За личност с вашите способности той си е чисто губене на време, но няма как – ще трябва да се преборите с разни мутантчета – гигантски мравки и скорпиони, после да теглите малко як пердах на един надут пуяк от селото (който явно ви завижда) и да вземете от храма, издигнат в чест на вашия прародител, свещения му “vault dweller” костюм, който на гърба си носи щастливото число 13. Добре е все пак, че след това завистниците не смеят много-много да си отварят устите и можете да се заемете спокойно с ежедневната си работа (т.е. да спасите за пореден път света или поне тази част от него, обхващаща западните щати на бившия USA).

За запознатите с първата игра няма да има никакъв проблем да наджапат веднага в дълбоките води, тъй като абсолютно целият интерфейс, управлението на персонажа и взаимодействието с околната среда са запазени без никаква промяна; за новаците обаче ще бъде добре да си прочетат приложеното към играта пълно ръководство (в PDF формат).
Като понапреднете малко ще започнете да забелязвате и сериозните подобрения. Оригиналният Fallout имаше три основни недостатъка: първият беше шантавото поведение на вашите спътници – през по-голямата част основният ви проблем бе да им попречите да се самоубият; вторият проблем бе миниатюрната карта и малкото места, които можехте да посещавате и да изследвате – (това правеше краят на играта бърз и неочакван тъкмо след като започнете да се кефите на героя, който сте създали). Третият недостатък бяха сравнително малобройните miniquests, което отнякъде нататък превръщаше играта в просто копие на “стрелялка” тип “crush, kill and destroy”.

Сега вече картата е значително по-голяма (и местата за изследване са сигурно три пъти повече), разполагате с многобройни miniquests, които при това не са така елементарни както преди (или поне част от тях) и особено важно – можете да екипирате вашите спътници с различни оръжия и брони и да им давате детайлни указания за поведението им по време на битка. Освен това не всички странични куестове ще станат достъпни за персонажа ви – някои от тях ще изискват наличието на специални обстоятелства или качества на героя ви, а това вече ще създаде и допълнителен интерес към преиграването на играта и решаването на загадките по различни начин…

В общи линии това е… може би по-късно ще успея да открадна малко място и в някой от следващите броеве ще включим подробен walkthrough за играта – ако вие го пожелаете.

Автор: Генко Велев