Falcon 4.0 е може би най-реалистичният симулатор на изтребител F-16, създаден до момента. След близо пет години разработка, фирмата Microprose е създала нещо като умален вариант на самолетен тренажор в елитната военна авиошкола “Top Gun”. Можете да прекарате няколко седмици пред екрана на своя домашен компютър и да откривате все нови и нови неща за щатския боен самолет F-16. Управлението на Falcon 4.0 е толкова усложнено и близко до действителността, че след като го овладеете, сигурно съвсем спокойно ще можете да седнете зад щурвала на някой истински военновъздушен “Сокол” и да се втурнете в която и да е люта авиационна касапница. Преди това трябва да направя една уговорка – Falcon 4.0 не е за всеки, особено ако си я включите на максимална трудност. Това е един от най-трудните симулатори, с които съм се сблъсквал до момента. От друга страна обаче, ако го овладеете, никоя друга игра от този тип няма да може да ви се опре.
Това, което обаче жестоко ме подразни в тази игра, е, че тя е връх на американския военновъздушен нарцисизъм. Когато играете на Falcon 4.0, ще останете с не особено правилното впечатление, че американските военновъздушни сили са най-великите в света, а всички останали са пълни боклуци и не могат да се хванат и на малкия им пръст. Тлъстото, близо 600-странично ръководство за играта, прелива от комсомолски възторг по адрес на щатските оръжия и техните уникални възможности. Това доста ми напомня на постоянните безмозъчни суперлативи за съветските бойни системи в списания от типа на “Техника молодьожи”.
Действието на Falcon 4.0 ще ви запрати чак на далечния Корейския полуостров, тоест на майната си. Там фирмата Microprose ще ви организира нещо като втора Корейска война. Изненадващо войската на Севера започва масирана кампания срещу обединените сили на Сеул и американската армия. Механизираните дивизии на “любимия” водач Ким Чен Ир (син на покойния велик вожд Ким Ир Сен)
прегазват Южна Корея като нива с ориз
и окупират почти целия полуостров. Съюзническите войски са изтикани в самия край на Корея и са изправени пред поражение. В този момент на помощ, разбира се, трябва да се притекат вездесъщите американски авиоасове. С удари от въздуха янките трябва да изтикат назад армията на Ким Чен Ир и с железен юмрук да върнат мира и благоденствието в цяла Корея…
Звучи ви малко познато, нали? Отново Чичо Сам раздава правосъдие, където сметне за добре. Не бих се учудил, ако следващият пакет с мисии за Falcon 4.0 пресъздава въздушна кампания срещу демоничния сръбски лидер Слободан Милошевич и неговите “главорези”, които поголовно избиват мирните албански терористи от Армията за освобождение на Косово (АОК). Не бих се изненадал, ако Microprose извади на бял свят и продължение, където самолетите на янките раздават правосъдие в някоя си държава България, в която правителствените войски тероризират смелите мюсюлмански борци за независимост от Армията за освобождение на Кърджали (АОК), например 😉 Но какво да се прави, лицемерните янки започнаха да използват за пропаганда дори компютърните игри. Нека обаче не ви занимавам с кипящия антиамериканизъм, който ме налегна, откакто като НАТО започна на сипе ракети и бомби над главите на западните ни съседи.
Та значи да се върнем към Falcon 4.0 и описаната в него нова Корейска война. Играта съдържа три сценария в зависимост от това как започвате – с изнесени напред войски, в състояние на блокада или с армия, която е пред разгром. Най-интересното във Falcon 4.0 е, че мисиите ви не са фокусирани само върху действията на играча. Те пресъздават битката на цялото бойно поле – не само във въздуха, но и на земята. Целият радио ефир ври и кипи от съобщенията, командите и предсмъртните викове на бойците от двете враждуващи страни. Действията на пилота влияят върху изхода на цялата кампания, но не в такава степен, както би ви се искало. За жалост въпреки петгодишния подготвителен период, играта е пълна с бъгове. Често се случва изтребителите от вашата ескадрила да се приземят веднага след излитането или да получите заповед от някой летящ команден център AWACS да атакувате цели, които се намират на неколкостотин километра. Понякога Falcon 4.0 просто безпричинно ви изхвърля в Windows и то в най-интересния момент от играта. За щастие Microprose продължава да пуска пачове за играта, които би трябвало да отстранят част от тези кусури. Според някои слухове обаче основният пач развалял изкуствения интелект на противниковите пилоти. Не успях да усетя разликата, тъй като предпочитах да си избирам възможно най-безмозъчните врагове.;-) Въпреки това обаче играта си остава ужасно трудна, дори за печените компютърни асове. Приземяването на изтребителя например е истински ад. Почти сигурно е, че първите десетина опита ще завършат със строшен преден колесник и кацане по корем. Презареждането във въздуха пък се оказа истинска акробатика.
Арсеналът на вашия изтребител, както и на противниците ви, също e направен максимално автентично. Във Falcon 4.0 ще се сблъскате със всички видове образци бойна техника, които са на въоръжение в НАТО и държавите от бившето съветско обкръжение. Ръководството и help-ът на играта наподобяват енциклопедия на въоръженията и кратък курс по пилотиране. Малко странно е, че в този симулатор няма никакви боеприпаси, които са произведени от европейски оръжейни концерни. Но в крайна сметка нали янките се опитват да докажат, че са най-велики.
Преди да влезете в битка в севернокорейската армия трябва да преминете тренировъчен курс от 31 мисии. Няма грешка, мисиите наистина са 31. Всяка от тях е предназначена да ви научи на точно определен детайл от управлението на изтребителя или използването да дадена оръжейна система. Ще трябва да овладеете излитане, кацане, използването на ракети с топлинно, лазерно и радарно насочване, маневри за заблуда на врага и всякакви други авиационни тънкости. Тренировъчният курс е изработен и се ръководи от истински пилот – американския ас Пете Бонани. Ако слушате съветите му и си водите записки, някой ден наистина можете да седнете в кабината на F-16.;-)
В графично отношение Falcon 4.0 е доста прецизно изработена игра, но аз лично харесвам повече изображението на F-16 Aggressor. За него обаче ще ви разкажа след един-два месеца, когато създателите му изчистят бъговете от бета-версията. Иначе графичната платформа на Falcon 4.0 е истинско наказание за по-слабите компютри и вероятно ще ви принуди да се замислите за поредния (но не последния) ъпгрейд. Достатъчно бърз Пентиум с 64 мегабайта памет ще понесе прилично само тренировъчните мисии и единичните въздушни битки. Когато си включите някоя от трите кампании обаче, изображението задължително ще започне да се “къдри”. Ако нямате поне 400-мегахерцов Пентиум и 128 RAM, досадните зацикляния не ви мърдат, какъвто и видеоускорител да имате.
Автор: Морган Кроу