Поредицата F.E.A.R. има всички черти на една геймърска серия – започна вихрено, после стана леко безинтересна, опита се да вкара глътка живителен мултиплейър и накрая смени разработчика си. Всичко това е неизменна част от живота на една дълга гейм поредица, но няма как да не бъдем леко предпазливи към поредната F.E.A.R. игра, анонсирана по-рано тази година. Тя идва с цифрата 3 в заглавието си и ще бъде дело на студиото Day 1, известно преди всичко със серията MechAssault и порта на оригиналния F.E.A.R. за XBOX360.
Авторите на новия F.E.A.R. 3 ще продължат историята след последната игра, но с известна пауза във времето. Сюжетът в тройката ще стартира девет месеца по-късно и ако се чудите дали този период е случаен, веднага ще ви кажа, че не е. Алма – девойчето с дългата коса, което има гадния навик да изкарва акъла ви от нищото и което е способно на далеч по-големи гадории, когато иска – вече е истинска жена, при това бременна. Отново.
Използвайте контрацептиви!
Защото бременността на Алма не води до нищо хубаво във виртуалния свят на F.E.A.R. 3. Нейните родилни мъки са толкова мощни, че предизвикват истински разкъсвания във времето и пространството, през които в нашия свят допълзяват най-различни чудовища и паранормални явления. За да спаси положението, светът отново разчита на Point Man, герой от оригиналното Ш.У.Б.Е. Освен че се отличава с адски странното си „име”, Point Man има няма да бъде сам, защото момчетата от Day 1 Studios са се поддали на най-новата мода в гейм индустрията и са решили, че шутър като този няма как да мине без кооперативен режим на игра.
Така ще си имате партньор, при това не кой да е, а самият Пакстън Фетел (да, имената в тази игра наистина са странни), вашият зъл брат, когото убихте някъде към края на първия F.E.A.R. Двамата трябва да сформират един непривичен екип, който да попречи на Алма да роди новото си дете.
Семейни неволи
Според Day 1 именно тази уникална семейна история прави F.E.A.R. 3 толкова оригинална и в същото време подходяща за кооперативна игра. “Способността на Фетел да „вижда” скрити места и тунели, които остават невидими за Point Man е един от примерите за това”, обяснява главният дизайнер на играта Франк Руук. Но не бива да забравяме, че Фетел не е типичният ви боен другар, който помага безкористно. Той може да избере дали да ви покаже подобен път, по който да заобиколите враговете си или да ви остави да се срещнете очи в очи с тях.
Кратка геймплей сцена показва идеята на Day 1 на практика. Намирате се в индустриална зона, а право напред има снайпер, който се е разположил удобно на една кула. Задачата на Point Man е да го обезвреди, но Фетел може да реши проблема за секунди… стига да иска. За целта той може просто да обладае снайпера и веднага да заеме неговата позиция, както и далекобойното оръжие.
Въпросната индустриална зона е израз на желанието на Day 1 да “изкарат” F.E.A.R. 3 от затворените коридори и офис сгради, характерни за поредицата. Сред новите места, където ще се развива действието, ще видим както по-открити пространства, така и отново клаустрофобични локации като изоставено метро например.
Ко-оп в действие
Способността на Фетел да се вселява във враговете е от ключово значение за тактиката в кооперативен режим. „Не само, че подобно обладаване превръща враговете в напълно безпомощни, но по този начин веднага получавате и техните оръжия” – изтъква предимствата старши продуцентът Дан Хей. Тъй като е безплътен дух, Фетел не може просто да вземе оръжие от земята. Нещата обаче веднага се променят, ако той се всели в един войник на Armacham например – така ще получи бронята и автомата му. Освен това Фетел разполага с няколко специални умения като това да изстрелва парализиращ лъч, който зашеметява противника и левитация, с чиято помощ може да вдигне и задържи врага във въздуха. Точно толкова, колкото да позволи на Point Man да го вземе на прицел.
На свой ред Point Man притежава всички познати умения, включително и възможността да забавя времето, която направи първия F.E.A.R. толкова забавен. Освен това авторите са вкарали и една нова опция, този път свързана с прикриването. Авторите я наричат “active cover” и чрез нея Point Man се прикрива от едната страна на някакъв предмет, изчаква агресивните врагове да го приближат максимално, след което само с натискането на едно копче се озовава от другата страна и се разправя с противника.
Координацията между двамата герои ще е крайно необходима, за да се справят с вълните врагове, които ги заливат. Day 1 показаха как се действа в ситуация, когато имате срещу себе си един от т.нар. Phase Caster. Те са елитни бойци от Armacham, които притежават способността да призовават нови и нови войници през специални портали. Въпреки че може да прекарате доста време, сражавайки се с тях, истинската цел при подобна ситуация е да елиминирате самия Phase Caster, така че да спрете появата на нови врагове. За разлика от войниците на Armacham, които се появяват на определени скриптирани места, авторите са разхвърляли произволно из нивата spawn points за други свръхестествени врагове, което би трябвало да направи играта още по-динамична и непредвидима.
Автори от всички страни, съединявайте се
За да са сигурни, че F.E.A.R. 3 ще има история, достойна за игрите от четирибуквената поредица, Day 1 получават консултация от няколко изтъкнати автори в хорър жанра. Най-напред целият сценарии е написан от Стийв Найлс, известен с вампирския хорър комикс 30 Days of Night, който в последствие стана филм с Джош Хартнет в главната роля. Другото име, свързано с играта, просто не се нуждае от представяне – това е Джон Карпентър, легендарният режисьор на филми като Halloween, The Thing и The Fog. Неговата роля е по-особена, защото вместо да се занимава със конкретни неща, той има за задача да режисира анимираните сцени в играта, така че да приличат максимално много на правдоподобни кадри от филм.
По визията на играта също се работи усърдно, като отново целта е максимално да се засили атмосферата. Авторите боравят с цветови контрасти, чрез които да изпъкват един сцени и предмети, а други да остават скрити и само на въображението на играчите.
Като че ли единственият недостатък на този широко рекламиран кооперативен режим е ударението, което се поставя върху екшъна за сметка на атмосферата. От видяното до момента изглежда, че солта на играта ще бъдат предимно битките, а не толкова бавното прокрадване през мрачни нива в очакване нещо да се случи точно в следващия миг. Дано това да подвеждащо впечатление, а Карпентър и останалите автори да си свършат работата както трябва. Ако това се случи, F.E.A.R. 3 отново ще ни даде билетче за поредното кръгче във виртуалното влакче на ужасите.
Автор: Иво Цеков