Evolve

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 фев. 2015

Дори още преди самата игра да излезе, около Evolve се заговори доста. От една страна, защото тя предлага популярния напоследък асиметричен мултиплейър режим, при който отбор от няколко играчи се бори с един по-силен противник. От друга, защото 2К и Turtle Rock не се посвениха да разработят една доста противоречива схема за DLC-та с най-различно съдържание и цена.

В крайна сметка, Evolve вече е тук и сами можем да преценим кои от нейните елементи си заслужават и къде има пропуски.

Оставяйки схемата с DLC-тата настрани, Evolve всъщност е доста забавна игра, стига да имате поне няколко приятели, които да са готови да играят заедно с вас. Въпросният мултиплейър режим е най-голямата сила, но и най-съществената слабост на Evolve. Това определено не е игра, която бихте искали да играете сами. Не че не е възможно, но просто изживяването е значително по-скромно.

В Evolve може да избирате една от двете страни, с която да играете – могъщо чудовище или група ловци, които са по следите му.  Evolve е предизвикателна и много забавна. Turtle Rock определено знае как да направи една добра игра. Въпреки, че системните ѝ изисквания са относително високи, играта се отплаща за това с визуално и технически завършен продукт. Каква е лошата новина тогава, ще попитате вие – Evolve просто не предлага достатъчно съдържание, за да оправдае пълната покупка.

Самият принцип на игра не е сложен – ловци срещу чудовище в битка за оцеляване. Всеки мач е предназначен за петима играчи, това е и максимумът, и идеалният брой. Ако не всички са живи играчи, компютърът контролира останалите. Четирима формират групата на ловците, а последният влиза в ролята на самотния хищник. Чудовището може да убива останалите същества в света на играта, за да качва нива и да засилва уменията си. Проблемът е, че това изисква време и ако чудовището направи една ранна грешка, нещата много бързо могат да приключат. За да не се случи това, всяко от трите чудовища има специфичен начин за бързо измъкване – от огромен скок до практическо телепортиране.

На ваше разположение са няколко различни режима, сред които им стандартни мачове тип Hunt, където целта на чудовището е са се развива и еволюира (оттук и името на играта) посредством базова RPG система. Тя постепенно дава нови атаки, повече издръжливост и умения, които да развият четирите уникални умения на звяра. Геймплеят с чудовището е бърз, динамичен и следва ясна схема – атакувай, убий няколко неутрални врагове, с които светът е пълен, качи ниво и избери ученията си в движение.

На свой ред, играта като ловци е доста по-различна и това е добре. Докато чудовището може да бяга и да се адаптира, хората нямат толкова гъвкаво развитие и се придържат до основните умения, които имат в началото на играта. Всеки играч получава съответната роля и цялостната структура е стандартна за отборните екшъни – имате поддържащ клас, трапер, който залага карани и мощен DPS лидер, който е отговорен за основните атаки. Ако всеки клас върши работата си работи добре с останалите, никоя заплаха не е прекалено голяма.

Проблемът е, че светът на Evolve по принцип не е пълен с кой знае какви заплахи.

За разлика от Left 4 Dead, тук картите са отворени, няма скриптирани ситуации и места, които да разказват някаква история. Те са просто едни големи арени, които ловците, чудовището и някои трети врагове споделят. Въпросните допълнителни врагове са по-скоро дребна пречка, отколкото опонент, който заслужава внимание. Така от гледна точка на чудовището, Hunt е един доста напрегнат режим. Ако опитате да се развиете бързо, трябва веднага да потърсите спокойно място, където да еволюирате без опасността от внезапна атака от ловците. Изобщо, като чудовище винаги сте изправени пред постоянната заплаха за оцеляване и търсите баланса между мощност и маневреност.

От перспектива на ловците обаче, играта е по-тромава. Времето ви се поделя между търсене на следите на чудовището и спорадични срещи с различни врагове, които не са проблем. Доста често в групата се настанява усещането, че се въртите в кръг, а отгоре на това картите са мрачни и почти празни зони, където няма почти нищо за правене.

Така всичко се свежда до финалния сблъсък и за честта на Evolve трябва да кажем, че чакането си е заслужавало. Като чудовище, трябва да се справяте с избора на различни умения, постоянно да маневрирате, да се опитвате да избягате или пък да заздравите раните си. Освен това играта на криеница се превръща в игра на оцеляване и най-добрата ви стратегия е да изтощите и премахнете жертвите си една след друга. Като ловци пък трябва непрекъснато да държите другарите си под око, да използвате уникалните си умения и да се стараете да не сте слабото звено на екипа. Изобщо пряката схватка в Evolve е доста напрегната и динамична.

Противоположността на Hunt е режимът Nest, при които ловците трябва да унищожат шест яйца на чудовища. Тук имате очевидно ясна цел, но понякога е по-лесно да игнорирате яйцата изцяло и да унищожите чудовището преди да се е развило. Defend и Rescue са по-забавни режими, но пък подчертават един проблем в дизайна на мултиплейъра на Evolve. Освен ако не създадете изцяло ваша игра с приятели, няма как да играете даден режим, който искате и когато искате. Всички извън Hunt е практически скрито зад режим, наречен Evacuation, който условно и с доста уговорки можем да определим като историята в играта. Той се състои от пет рунда, в които различните режими се сменят като задължително завършват с Defend. Печелейки един рунд, това ви дава предимство на следващата карта като бонус ХР или пък повече врагове, които чудовището да използва, за да омаломощи ловците.

 Този режим е доста комплексен и продължителен, като преди всеки мач може да се гласува за избор между две карти. Естествено, предвид че ловците са четирима, логично е да се предположи, че те биха определили картата по техен избор. Като цяло, невъзможността да избереш конкретен режим в конкретно време е сериозен пропуск, особено като се има предвид колко небалансирани по принцип са отборите в някои от тях.

За да удължи съдържанието в играта, Evolve предлага да отключите нови единици във всеки клас екипировка, което означава, че трябва да отделите немалко време, използвайки всяко оръжие и умения в класа на героя ви в продължение на доста мачове. Грайндън се усеща още повече, когато играете като чудовище, тъй като е напълно възможно да приключите даден мач без дори да си купите специфично умение, да не говорим да го използвате.

Очевидно е, че всичко в геймплея на Evolve се върти около асиметричната формула. Базовият геймплей, състоящ се от ловуване, залагане на капани и битки е интересен и брутален, но всичко, което го заобикаля – от проблемите в мачмейкинга до грайнда за развитие на героите – изглежда недостатъчно добре замислено.

Подобно на ловците в самата игра, с появата на Evolve, Turtle Rock залага един своеобразен капан на геймърите. В този си вид Evolve е достатъчно забавна, за да се играе месец или два, но оттук само от вниманието и усилията на разработчиците зависи дали ще успеят да създадат нещо по-дългосрочно, например чрез по-смислени DLC пакети. Но в крайна сметка, за една видео игра има и по-лоша съдба от това да бъде забавна, макар и за кратко.

Оригиналния ключ на играта ни беше осигурен от www.fast2play.bg – където можете да намерите дигитални ключове за всички платформи. 

Автор: Александър Рангелов