Europa Universalis: Rome

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Кой е любимият ви предмет в училище (или кой беше, ако сте завършили)? История? Добре, минете крачка напред. Всички останали да си ходят.
Сега, с тези, които останаха, ще си говорим за последното заглавие на Paradox Interactive, което попада в групата на ултрахардкор стратегическия жанр. Става дума за Europa Universalis: Rome. Игра, която преплита в себе си коректни исторически данни с трипланов геймплей – военни елементи, икономически маневри и политически машинации.

За иноваците

Ако за първи път се сблъсквате със света на Europa Universalis, може да се почувствате леко объркани. Но, не си мислете, че проблемът е във вас – просто играта е сложна. На пръв поглед това е класическа походова стратегия. Да, обаче в реалност представлява сложен геополитически симулатор, който разделя света на провинции, управлявани от религиозни и културни власти, и най-вече от народната сила.

Провинциите са двигателят на целия геймплей. Те произвеждат човешка сила и снасят пари в хазната ви, които биха могли да бъдат инвестирани в изследователска или друг тип дейност – например изграждане на инфраструктура или на по-голяма армия. Europa Universalis: Rome представлява сложен микс от военни, икономически и политически маневри, които ще трябва да изпълнявате, ако искате изградите мощна империя или просто да оцелеете.

Историческият период

който обхваща играта, се разстила между 280 г, пр. Хр. и 27 г. пр. Хр. Включени са Втората пуническа война, която се е случила някъде около 264 г. пр. Хр., и много други събития чак до триумфа на първия римски император през 27 г. пр. Хр. Попадайки в древния свят на Europa Universalis: Rome, ще можете да избирате измежду десет основни култури, чието управление да поемете. Това са Гърция, Картаген, Рим, Египет, Германия, Персия, Скития, Селевкидската империя (Сирия), Галия и Иберия. Те пък са разделени в повече от 50 обособени фракции, разпръснати в отделните провинции.

Войната не е единственият похват, който можете да използвате в тази игра – тя всъщност е доста функционална. Всичко, което виждате от нея, е надпис за начало на битка и друг, който обозначава края, победителя и жертвите. Въпреки това офанзивните действия са важна част от плана за завладяване на света, но трябва да бъдат добре подкрепени от икономически и политически маневри. Важно е да избирате правилните хора, които да управляват войските и градовете ви, а също така да сключвате примирия, и различни договорености с останалите народи.

Вътрешна политика

Тя ще заема голяма част от времето ви, защото никоя империя не би могла да се разширява без сигурно и твърдо управление вътре в нея. За да упражнявате контрол върху отделните провинции, можете да назначавате местни водачи, които да избирате от населението. Това са губернаторите на провинциите. Можете да издигате и отговорници за изследванията, както, разбира се, и генерали. Така например, ако имате опитен генерал, ветерани, които са лоялни към него, като нищо бихте могли да си спретнете една гражданска война, за да се противопоставите на противниково политическо движение.

Възможностите за водене на вътрешна политика не свършват дотук. Прибавен е и доста популярният по онова време подход – поръчково убийство. Чрез него можете бързо и сравнително лесно да се отървете от ненужни и създаващи неприятности политически фигури. Неприятно е обаче, когато убиецът, който изпратите, бъде хванат и заговорът ви – разобличен.

Външна политика и икономика

Това са двата най-значими аспекта от играта. Те са силно обвързани помежду си. Ако изберете да управлявате някоя сравнително малка фракция, тогава политическите ви решения ще бъдат от жизненоважно значение. Дали да се съюзите със съседите, гарантирайки си сигурност по границите, или да направите алианс с някоя от големите сили и да опитате да превземете държавите около вас? На кого да изпратите подарък? И какви точно търговски пътища да създадете…? Икономиката ви се базира на това колко провинции притежавате и какво се произвежда в тях. Ако играете с някоя от големите фракции, ще срещнете по-малко финансови затруднения, защото повечето провинции носят голямо количество пари и суровини, с които можете да търгувате. От друга страна и разходите ви също се повишават, но пък още в самото начало разполагате със сериозен капитал, който можете да инвестирате във войска, изследователска дейност или строителство.

Средна работа

Честно казано графичното оформление не блести с кой знае какви постижения. Изцяло триизмерният свят изглежда добре, напълно в крак е със съвременните очаквания, но нищо повече. Градовете пък изглеждат посредствени, все едно са направени набързо. Когато използвате опцията, която ви позволява да видите какво се случва в тях, гледката не е очарователна. Но, това едва ли учудва някого. Все пак тук се залага повече на стратегия, мисъл и историческа страст, отколкото на лъскави визуални постижения.

Музиката пък, поне според мен, е дори досадна. Докато си блъскате главата с всевъзможни комбинации за това как да оцелеете, за фон вървят еднотипни мелодии, които се набиват до болка в съзнанието ви. Единственият ефект, който произлиза от това, е силно главоболие.

Избрана публика

Въпреки че Europa Universalis: Rome едва ли ще постигне една десета от известността на мегапопулярната Grand Theft Auto IV например, това не означава, че не е достатъчно качествена. Проблемът е, че хората, които истински биха й се зарадвали, са далеч по-малко от тези, които са потенциални купувачи на GTA. Въпреки това Paradox Interactive са създали една игра, която, без да се затрудни може да запълни част от лятната ви ваканция, стига да имате поне влечение към историята и достатъчно свободно време.

Автор: Асен Георгиев