Както някои вече се досещат, Europa Universalis II е икономическа стратегия. Разработка е от Strategy First, които са направили не една или две RTS. И… все пак ако името не ви говори нищо, ще спомена някои други по-известни продукти на фирмата: Sudden Strike, Cossacks Patrician II… В началото ви посреща надпис: “Тази игра е направена по молба на феновете”, въпреки че първата част не се радваше на особена популярност.
Действието се развива по времето на Ренесанса: 1419 – 1820. Нациите спират войните по между си и се отдават на икономическо развитие. И така вие избирате една от цивилизациите и историческия период, от който да започнете (на революциите, наполеоновите войни, Великите географските открития, “Американската мечта”…). Като споменах нациите, нека да довърша. Ще имате доста богат избор: 140 цивилизации – Испания, Великобритания, Австроунгария, Унгария, “Братушките”, Франция, САЩ, Турция, Китай и други. България, естествено, я няма и това е разбираемо, защото по това време е била под турско робство. Все пак на картата ще можете да откриете родни градове като София и Варна.
Трябва първо да раздвижите икономиката си. Основният ресурс са парите, които събирате от данъци, хранителни продукти, златни мини и най-вече – от търговия. Ако разчитате само на вътрешните приходи, то вашата държава ще мизерства. Частта с търговията може да се поеме и от компютъра, който се справя изненадващо добре. Другите ресурси, които можете да произвеждате, са желязо, злато, пшеница, дрехи и изобщо почти всичко, за което можете да си помислите. Всяка от провинциите и колониите ви осигурява различни ресурси. Например в София се добива желязо, а в Добруджа – риба (въпреки че тази част от страната е популярна и като “житницата на България” :-)) Трябва да помислите и за инвестициите в технологиите. Те се делят на търговски, бойни (земни и водни), стабилизиращи и инфраструктурни. Последните две увеличават доходите и вярата на народа.
Друг проблем, с който ще се сблъскате, са въстанията. Недоволното население се вдига на бунт и ако нямате в някоя съседна провинция армия, може и да ви се стъжни. За това поглеждайте от време на време показателя “Revolt Risk”. Имате предвид също, че редовната армията се нуждае от заплати, а наемниците могат да ви напуснат в най-напечения момент.
Колкото до армията, тя ви служи по-скоро за защита срещу размирици, отколкото за нападение срещу други държави. Има три вида сухоземни армии – пехота, конница и артилерия. Пехотата е по-полезна от конницата, защото е по-мощна, но пък кавалерията е по-бърза и служи за атаки тип “удряй и бягай”. Артилерията е ясна. За съжаление нямате възможност лично да управлявате корпусите си. Изходът на битката зависи от командира, количеството бойна сила и морала. При корабите важи същото правило, с единствената разлика, че те се делят на бойни, галери и транспортни.
Имайте предвид, че армиите ви ще дезертират, ако не са доволни. Наземните войски се превръщат в бунтовници, а морските – в пирати. Но пък ако имате достатъчно пари и се радвате на популярност, то даже противниковите армии ще се присъединяват към вас.
Графиката е на поносимо ниво, но ако бурите в моретата бяха гарнирани с някакви визуални ефекти, щеше да е по-добре. За звука може да се каже същото. По време на битка се чуват изстрели, а когато започне ръкопашна схватка – удари на саби. Музиката е характерна за периода на играта, но може да ви подразни, ако не си падате по класика.
Ако сте любител на икономически стратегии като Patrician, то не е зле да пробвате и тази игра. Но ако си падате само по RTS тип Star Craft, забравете за нея.
Автор: Кирил Илиев