Eslander – историята на един БГ инди дев

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Ние в PC Mania винаги сме се старали да сме на първо място българска медия. Да, реалността е такава, че по-често се налага да говорим за чуждестранни заглавия, но винаги се радваме, когато попаднем на нещо родно, дори да не е перфектно. Такъв е и случаят с настоящата игра, разработвана от един единствен човек. Тя определено има трески за дялане, няма две мнения по въпроса, но ние я разглеждаме повече като пътешествие, отколкото като завършен продукт. Ето за какво става въпрос:

Александър е на 24 години и работи със сайтове. От над четири години обаче е и още нещо – „човек оркестър” в разработката на игра, или казано на чист български език: инди гейм дев. Играта, над която работи, се казва Eslander – „ако трябва да съм честен, написах го просто така, не мисля че означава нещо”, казва той. Eslander в момента е в Alpha версия в Steam.

Ако си свалите Eslander, вероятно веднага ще забележите, че тя е много подобна на FTL: Faster Than Light – roguelike, в който управлявате космически кораб, бягащ от бунтовнически флот. Фактически, голяма част от механиките са сходни или напълно идентични – и тук гледаме кораба в перспектива отгоре и управляваме екипажа и системите му. Това не е случайно – „имам подкрепата и съгласието на Subset Games (разработчиците на FTL) да направя подобна на тяхната игра”, казва Александър. „Първоначалната идея беше просто да направя сходна игра с тяхната, но с мултиплейър. Мултиплейърът е почти готов и когато е завършен, играта ще премине към Beta версия”, уточнява той [бел. ред. – докато подготвяхме статията играта беше обновена и в нея вече има мултиплейър, но нямахме възможност да го изпробваме]. Дългосрочните му планове са да превърне заглавието в MMORPG. Между другото наскоро писахме за друг амбициозен български проект за MMO, наречен Scars of Honor.

Трябва да подчертаем, че това не е ревю на играта

– най-малкото тя е в Alpha и е рано за нещо такова, а и самият Александър е съгласен, че заглавието е проект в развитие. „Съгласен съм, че играта има трески за дялане, но всичко опира до това колко време имам за работа по нея. За това съм я поставил в Alpha – това е възможност да покажеш потенциал на продукта, който искаш да реализираш. Останалите детайли с времето ще се изчистят.”

„Вдъхнових се от FTL, понеже съм фен на Sci-fi филми и игри”, казва Александър – „това да можеш да управляваш космически кораб и целият екипаж в него много ми хареса като идея. Видях, че играта е много харесвана и реших да направя подобна на нея, но с мултиплейър, като вярвах, че тази идея ще се хареса много. Също така е голямо предизвикателство, такъв тип игри се правят изключително трудно (поне за мен). Ако бях решил да правя игра примерно FPS или подобна , тогава може би отдавна да я бях завършил.”

Необичайното при Александър е, че той не е програмист, какъвто в общия случай е пътят на повечето инди разработчици. Той е дизайнер и казва, че целият дизайн и всичко по играта е изцяло направено от него, с малка помощ от жена му и негов съученик. В началото проектът дори е бил международен – партнирал си е с разработчик от Тайланд, който впоследствие се е отказал. Така за последните две години на Александър му се налага бързо да навлезе и в дебрите на компютърния код, с помощта на уроци в YouTube и форуми. Играта се разработва на GameMaker Studio 2 – платформа, която позволява да творите, без задължително да сте на „ти” с програмирането.

А какво е да си „човек-оркестър”?

„Трудна задача, бих казал, това е основният проблем”, отговаря Александър. „Трудно е да мислиш за всичко, но се получава когато направиш списък със задачи и просто го следваш. По играта работя предимно вечер след (основната си) работа. Не всеки ден, понеже съм женен и трябва да разпределям свободното си време между важни за мен неща. През уикенда работя най-много, понеже тогава има най-много време”. Като друг голям проблем определя липсата на други хора, които да тестват играта – „за съжаление нямам тестери – от време на време моля мой приятел да я поиграе и да изкаже малко мнение. Аз лично тествам играта и я правя по моя преценка – което не е особено добре, но нямам избор.”

Към различни части от дизайна на Eslander могат да бъдат повдигнати много въпросителни, това е безспорно. Но отвъд това, самият факт, че един човек се е заел да се занимава с креативен проект вече над четири години, и то сам, е повод за интерес. „Играта се прави, защото искам повече сънародници да повярват, че могат да направят нещо. Да постигнат нещо с живота си. Дори и да не знаят нещо, да не се колебаят, а да започнат да се учат и правят нещо, което ще им помогне някой ден.”, казва Александър. Какво чудесно послание – заставаме на 100% зад него!

Автор: Terwell